×

Vállalati vagyonvédelem

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2007. szeptember 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 113. számában (2007. szeptember 15.)
Tapasztalatok szerint a cégek árbevételük néhány tized százalékától akár tíz százalékáig terjedő összeget is költhetnek vagyonvédelemre. Jóllehet a döntés szemlélet kérdése, azonban követendő elv, hogy a vagyonvédelmi kiadásoknak arányban kell állniuk a védett terület nagyságával, a megóvni szánt értékkel és a potenciális kár mértékével. Napjainkban a magyar informatikai piac egyik leggyorsabban fejlődő területe a biztonsági szegmens.

Ha nincs vagyonvédelmi ráfordítás, biztonság sincs - mondja Német Ferenc, a Személy-, Vagyonvédelmi és Magánnyomozói Szakmai Kamara két hónapja megválasztott elnöke. Azonban a biztonsági kiadások felső határát a költségek optimalizálásával kell megállapítani. Alapszabály, hogy a ráfordításoknak valós biztonságot kell nyújtaniuk, mert a látszatbiztonság végső soron többe kerül.

Kiválasztási szempontok

A biztonsági rendszer kiépítésének első lépése a kockázatok felmérése. Pontosan meg kell határozni, hogy mekkora vagyont kell megóvni. Ezután tervet kell készíteni, s csak ezt követően szabad versenytárgyalást kiírni. Egy vagyonvédelmi céget a szakmai felkészültsége alapján célszerű megbízni. Ma még sajnos az alacsony ár az uralkodó kiválasztási szempont, ám ez rövid távon megbosszulhatja magát – hangsúlyozta az elnök.

További fontos feltétel a szolgáltató reagálási gyorsasága, azaz: ha rendkívüli esemény történik, akkor néhány percen belül elérhető legyen, s cselekedjen. Az adott cég referenciái is sokatmondóak lehetnek. Érdemes a társaság banki hátterét is megnézni, ami megbízhatóságáról, pontosságáról árulkodhat.

Ma már a minőségbiztosítási rendszerek (ISO, NATO-beszállítói minősítés, TQM) megléte is segíthet a biztonságtechnikai cégek kiválasztásában. Német Ferenc szerint a tenderkiírásra célszerű egy céget felkérni, majd egy másikat arra, hogy a beérkezett ajánlatokat értékelje, ezzel – nagy valószínűséggel – kizárható a vagyonvédelmi cégek összejátszása. A kiválasztáskor, ha például beérkezett öt árajánlat, érdemes egy hatodikat is felkérni, hogy az véleményezze az öt jelentkező alkalmasságát.

Az igazán nagy cégek - például a Mol – nem nyílt versenyen választják ki a vagyonvédelmi cégeket, hanem előminősítési eljárásban vizsgálják alkalmasságukat, s választanak ki ötöt. Amikor pedig egy konkrét feladat ellátásához szükségük lesz vagyonvédelmi cégre, ezek közül választanak ki egyet.

A vállalatok eltérő gyakorlatot alkalmaznak. Egy részük maguk szervezi meg a biztonsági szolgálatot, másutt erre külső szolgáltatót vesznek igénybe. Van olyan munkáltató is, amely bár szeretné elválasztani alaptevékenységétől a vagyonvédelmet – tehát a munkát rábízza egy szakértő cégre -, de nem bízik benne teljes mértékben, ezért néhány biztonságvédelmi szakembert is alkalmaz saját állományában, akik felügyelik a szakcéget.

Ugyanakkor a megrendelőknek is tudniuk kell, mit várnak el a megbízott vagyonőrtől. A vállalatok nagy része beéri azzal, hogy ha lehet, ne rövidítsék meg túlságosan. Abszolút biztonság ugyanis nincs, azonban a ráfordítás alapján nagy valószínűséggel megbecsülhető, hogy ezzel milyen szintű biztonságot lehet elérni.

Szigorúbb feltételek

A vagyonvédelmi tevékenységet is megjelölő cégek száma tavaly 10 ezer felett volt, amelyek közül az engedéllyel rendelkezők köre 6 ezer körül alakult. Ez a szám ez év első fél évének végére 3500 alá csökkent. A mérséklődés oka, hogy a 2006-ban életbe lépett új vagyonvédelmi törvény – a korábbiaknál szigorúbb feltételekkel – új tevékenységi engedély kiváltását írta elő. E tekintetben vízválasztó volt többek között, hogy csak az a cég kaphatott engedélyt, amelyiknek nem volt köztartozása.

A 3500 így is óriási szám, hiszen például a szomszédos Ausztriában mindössze 100-120 vagyonvédelmi cég működik. A hazaiak közül félszáz lehet az egymilliárd forint feletti árbevételt produkáló; legfeljebb száz társaság érheti el az 500 millió és egymilliárd forint közötti éves árbevételt; s körülbelül 200 vállalkozás tartozhat a 250-500 milliós forgalmúak közé. A fennmaradó, hozzávetőlegesen 3 ezer cég 250 millió éves árbevétel alatt teljesít. Kiemelkedik a legnagyobb - közel 20 milliárd forintos éves árbevétellel és csaknem 3000 munkatárssal -, a Group 4, amely nemrég felvásárolta egy jelentős vetélytársát, a Securicort.

A második a svéd-angol tulajdonú Securitas, 4-5 milliárdos árbevétellel s több mint 1200 dolgozóval. A közelmúltban eladták pénzszállító üzletágukat a Falknak, amely e tevékenységre fokuszálja működését. A harmadik a HM EI Zrt., amely – mások mellett – a honvédségi laktanyák őrzését látja el, 3-4 milliárdos árbevétellel.

Az utánuk következő csoportba az 1-3 milliárd forint éves árbevételű magyar tulajdonú társaságok tartoznak; a Pintér Sándor volt országos rendőrfőkapitány által vezetett Civil, a Lasz György által irányított In-Kal, a Sector, a Testőr, az Őrmester, a Pajzs 07, az OTP-vezér Csányi Sándor érdekeltségéhez tartozó UD Security, valamint a volt rendőrkapitány, Bodrácska Antal vezette Reál Véd.

Felvásárlás, piacszerzés

A következő csoportba a 150-200 fős magyar cégek sorolhatók – 200-500 millió forintos éves árbevétellel -, amelyek a legveszélyeztetettebbek abból a szempontból, hogy a nagyobbak piacszerzési célból felvásárolják őket. A magyar vagyonvédelmi piacra jellemző, hogy a külföldi tulajdonúak jobbára kiszorultak. Ugyanakkor vannak néhány fős bt.-k, amelyek alvállalkozói tevékenységet végeznek a nagyobbaknak, illetve egy-egy projektre állnak össze.

Minden vagyonvédelmi, biztonsági munkát végzőnek szükséges egyéni engedély is. Tavaly több mint 131 ezer egyéni igazolvánnyal rendelkezőt tartottak nyilván, ez azonban idén június végére 91 ezerre zsugorodott. A csökkenés radikális - csaknem 40 ezer. Az érintettek fele azonban nem végzett vagy szüneteltette tevékenységét – többségük rendőr, tűzoltó, hivatásos katona -, míg másik fele feketén dolgozott.

A kamara becslése szerint a vagyonvédelmi cégek a mintegy 87 ezer alkalmazott után évente 250 milliárd forintnyi adót és járulékot fizetnek be az államkasszába. Az általuk felszerelt technikai berendezések, járművek, irodák, informatikai rendszerek értékét ennek legalább a duplájára taksálják.

 

Együttműködve az alvállalkozókkal

A cement- és betongyártásban piacvezető, svájci tulajdonú Holcim cég magyarországi leányvállalata 2006-ban 31,6 milliárd forintos árbevételének 0,32 százalékát, mintegy 101 millió forintot költött vagyonvédelemre – közölte Márta Irén, a Holcim Hungária Zrt. kommunikációs igazgatója.

A vagyonvédelmi teendőket alvállalkozók végzik. A két cementgyár – Lábatlanban és Hejőcsabán – és a több mint 40 betonüzem védelmét az üzemek környezetében működő, különböző vagyonvédelmi cégek látják el. Az Óbudán, a Szépvölgyi úton található központi iroda bérleti díja a vagyonvédelmi költségeket is magában foglalja.

Nyomott árak

A vagyonvédelmi piacon a következő 1,5-2 évben várható, hogy a szolgáltatók jelenlegi 3,5 ezres száma megfeleződik. Ennek egyik oka, hogy a piacon rendkívül nyomottak az árak, így a bevételből a bérek kifizetésén kívül fejlesztésekre, beruházásokra, munkaruhára, technikai eszközökre már nem jut – emelte ki a kamara elnöke. Magyarországon – jelenleg – a munkaóradíjak a nagyobb cégeknél 550-700 forint között bebetonozódtak, míg a kisebbeknél nem ritka a 450 forintos óradíj sem, s ráadásul ezek 10 éve nemigen emelkedtek.

A biztonságtechnikában annyival kedvezőbb a helyzet, hogy a technológiai berendezések árai félévről félévre a felére-harmadára zuhannak, így a vagyonvédelmi cégek tudják tartani korábbi megbízási áraikat, s az olcsóbbá váló technika miatt felszabaduló pénzt a személyi költségekre tudják átcsoportosítani.

A vagyonvédelmi cégek várható feleződésének másik oka, hogy a nagyobb, tőkeerősebb cégek folyamatosan keresik a növekedés, terjeszkedés lehetőségeit. Egy-egy kisebb cég felvásárlásával elsősorban piacokat szereznek, illetve olyan cégekhez, új ágazatok vállalataihoz juthatnak el, ahova addig nem tudtak, mert azok évek óta állandó vagyonvédelmi cégeket bíztak meg.

 

Bővülés várható a biztonsági szoftverpiacon

Az IDC piacelemző szerint a magyar informatikai piac egyik leggyorsabban fejlődő területe a biztonsági szegmens: az adatok szerint 2006-ban mintegy 33 millió dollár értékben adtak el biztonsággal kapcsolatos termékeket és szolgáltatásokat, szemben az egy évvel korábbi 27 millió dollárral. Az idén e szektor várhatóan 38-39 millió dollárra bővül.

Ennek ellenére a kelet-európai IT biztonsági szoftverpiacok – köztük a magyar is – meglehetősen fejletlennek mondhatók a nyugat-európaiakhoz képest. A hazai piac például csak negyede-harmada a lakosság számát tekintve vele egy súlycsoportba tartozó Ausztriáénak vagy Finnországénak.

Az előrejelzések szerint, a nemzetközi trendeknek megfelelően, 2010-ig éves szinten több mint 20 százalékkal bővül a magyar informatikai biztonsági piac; a növekedést elsősorban az üzleti és az állami szféra várható nagyobb költése generálja.

A "nagyok" többet költenek

Német Ferenc kiemelte: amelyik szolgáltató azt állítja, hogy a vagyonvédelem minden területéhez ért, nem mond igazat. Ugyanis az emberi munkaerőre apelláló őrzéstől a korszerű informatikai rendszerek védelméig rendkívül széles a skála. E tekintetben is megfigyelhető a nagyobb cégek specializálódása.

Ha azt vizsgáljuk, hogy mekkora cégmérettől nélkülözhetetlen a vagyonvédelem, akkor kiindulópont lehet, hogy már egy lakásnál érdemes biztonsági zárat, fóliázott ablaküveget, riasztót felszereltetni. Ehhez hasonlóan egy úgynevezett "kisgarázs-boltnál" is érdemes biztonsági szakember tanácsát kérni, mert ezzel pénzt takaríthat meg a vállalkozás.

Vagyis a cégméretnek vagy az éves árbevételnek nincs alsó határa. Viszont ahogyan nő a vállalkozás, annál nagyobb felkészültség szükséges, akár a technikában, akár a biztonsági szakemberek létszámában. Ha azonban egy vállalkozás legnagyobb értéke az információ, akkor az informatikai védelemre kell költeni.

A vagyonvédelmi rendszer kiépítését mindenképpen olcsóbb szakértőkre bízni. Ha ugyanis - mondjuk – egy cég épület-riasztórendszert vásárol, ám később kiderül, hogy nem lehet bekötni a távfelügyeleti hálózatba, akkor ez kidobott pénz. A szakértő azonnal megmondta volna, milyen riasztót kell beszerezni. A Nokia komáromi gyárának egy új csarnokánál például mintegy 700 ezer eurót (csaknem 180 millió forintot) költenek csak biztonságtechnikára. Tér- és üzemfigyelő kamerák, a kilépésnél röntgenberendezések és ruházatátvizsgáló kabinok is működnek.

Arányaiban a multinacionális és a nagyobb magyar tulajdonú cégek fordítanak többet vagyonvédelemre. Ugyanakkor a gyártók és a kereskedők között nincs különbség a ráfordításban. Természetesen az őrzéssel, illetve a biztonsági ellenőrzéssel járó munka nem mehet a folyamatos működés rovására. Ezért a biztonsági ellenőrzéseknek meg kell találni azt az optimális határát, amely az alaptevékenységet, illetve a forgalmat nem zavarja.

Ember és technika

A komplex vagyonvédelmi rendszer kiépítésekor a technika beszerzése egyszeri, nagy beruházást igényel, utána csak minimális működtetési költségekkel kell számolni. Az élőerős – azaz a biztonsági őrökre alapozó - védelem költségei azonban folyamatosak, ezért ezt – amennyire lehet - minimalizálni kell. Meg kell találni az ember és a technika alkalmazásának egészséges arányát.

Jó példa a GPS műholdkövető rendszer kombinálása az ember által végzett biztonsági ellenőrzéssel. A készüléket az őrre is rá lehet tenni, így a megbízó bármely pillanatban számítógépen is követheti, hogy a járőr éppen hol jár, milyen sebességgel halad, egyáltalán mozog-e, s ha nem, akkor vajon miért. Egy korábbi technológia például csak arra volt alkalmas, hogy adott telephely négy sarkában elhelyezett rádiós érzékelők adjanak jelet a központba, amikor a járőr elhaladt előtte.

A Fővárosi Vízművek két és fél ezer kútjára, átemelőjére szereltetett mobiltelefonnal kombinált GPS-készülékeket, amelyek jelentős élőerőt váltottak ki, ugyanakkor egy központi számítógépre folyamatosan adatokat szolgáltatnak a berendezések biztonságos működéséről. Amikor ezt korábban emberi erővel oldották meg, az a jelenleginek a többszörösébe került.

Ehhez hasonlóan az áramszolgáltatók is GPS-készülékeket szereltek fel a transzformátoraikra, amelyek egyenként havi néhány ezer forintos költségből megoldják azok felügyeletét, s információt szolgáltatnak a központoknak arról, hogy az áramátalakító működik-e, illetve van-e üzemzavar. Miként a pénzszállító autók GPS-szel történő felszerelése is természetessé vált.

Az a megbízó, aki biztosra akar menni – s nem csak arra kíváncsi, hogy az objektumon belül éppen merre tartózkodik egy-egy őr, illetve mit mutatnak a térfigyelő kamerák képei -, az internetalapú élő műholdfelvételen keresztül is megbizonyosodhat arról, hogy a telephelye biztonságban van-e.

Feketén is dolgoznak

A kamara számításai szerint a körülbelül 20 ezer feketén tevékenykedő vagyonőr után legalább 15 milliárd forint közterhet nem fizetnek be a központi költségvetésbe. Az Országos Munkabiztonsági és Munkavédelmi Főfelügyelőség (OMMF) megállapítása szerint minden tizedik feketefoglalkoztatott a vagyonvédelem területéről került ki.

Ebben nagy felelőssége van a szolgáltatás megrendelőjének is, amely gyakorta állami vagy önkormányzati intézmény. Számos példa van arra, hogy már a tender kiírásának pillanatában látszik, hogy a vállalt szolgáltatási árat – legalábbis legálisan - képtelenség kigazdálkodni. Ilyen esetekben a szolgáltató lényegében haszon nélkül, fennmaradása, illetőleg egy jövőbeli pályázatnál elfoglalható kedvezőbb piaci pozíció reményében vállalja az irreálisan alacsony árért a szolgáltatás nyújtását. A piac ugyanis telített.

Megoldás lehetne - mutatott rá a kamara elnöke -, ha legalább a biztonsági szolgáltatásokat igénybe vevő költségvetési szerveknél betartanák a minimálbérre vonatkozó rendelkezéseket. Ha egy munkaadó ki akarja fizetni a minimálbért, akkor legkevesebb 900-1000 forintos vállalási áron kellene dolgoznia, ezzel szemben az átlagos díj jelenleg óránként 500-700 forint. Célszerű lenne, ha a hatóságok ellenőrzéseiket összehangolnák, s a 20 ezerre becsült feketefoglalkoztatottat sikerülne a legális szférába terelni. Bár az is igaz: ha ez sikerülne, akkor mindenképpen árfelhajtó hatású lenne, mert az adók és a járulékok befizetése csak magasabb megbízási díjakkal lenne kitermelhető. Ez pedig ismét a kicsik kárára válna, mert nem tudnának tovább versenyezni a nagyokkal.

 

Védettek a hazai pénzintézetek

Fialka György, a Magyarországi Biztonsági Vezetők Egyesületének (MBVE) elnöke szerint a magyar bankok a biztonságot tekintve nemzetközi összehasonlításban is megállják a helyüket. Főleg a nagyobbak és az új építésűek, valamint a felújítottak felelnek meg az elvárható színvonalnak. Magyarországon jelenleg mintegy 2700 posta, 1700 takarékszövetkezeti fiók és 1200 klasszikus bankfiók működik.

Vagyonvédelmi, biztonsági szempontból – a nemzetközi statisztikák szerint – a középmezőnybe tartozunk, sőt a rablások és az így elszenvedett veszteségek arányát tekintve még ennél is jobban állunk. Alapvető biztonsági követelmény a technikai védelmi eszközök és rendszerek megfelelő kiépítése, valamint az emberi kockázati tényezők minimalizálása.

Kedvezmény a tagoknak

A két hónapja megválasztott kamarai elnök legfőbb törekvése, hogy egyre inkább szolgáltató jellegűvé alakítsa át a vagyonvédelmi kamarát. Ennek érdekében a kamara flottaszerződést kötött egy mobilszolgáltatóval, így a 91 ezer tag ingyen beszélhet egymással. Várhatóan a biztosítóknál is kedvezményt kaphatnak, s az internetes ADSL-hozzáférés is olcsóbb lesz a kamarai tagoknak. Ezek mellett egy céginformációs szolgáltatást is kedvezményesen vehetnek igénybe.

A kamarai tagság kötelező; mind a természetes személyeket, mind a cégeket nyilvántartásba kell venni. A kamarai tagdíj tavaly a cégek árbevételének 1,5 ezrelékét tette ki, ami – például – a milliárdos árbevételű szolgáltatóknál 1,5 millió forintot jelentett. Ám az idén a cégek kérésére legfeljebb 100 ezer forint lehet a kamarai tagdíj.

Ehhez adódik hozzá a tevékenységi igazolvánnyal rendelkező 91 ezer személytől az 5-5 ezer forint. A kamara évente így mintegy 450 millió forintból gazdálkodhat. Ebből tartja fenn 21 területi szervezetének összesen 24 irodáját és az apparátust.

Információk védelme

Dr. Kürti Sándor, az informatikai adatvédelemmel foglalkozó Kürt Zrt. vezérigazgatója szerint az információ védelme két, jól körülhatárolható tevékenységet jelent. Az egyik az információk elvesztésének, a másik az ellopásuknak a megakadályozását jelenti. E védelmi formák együttesen fejtik ki hatásukat, mégis egymásra ellentétesen hatnak. Ha ugyanis meg akarjuk akadályozni az adatvesztést, akkor értelemszerűen több másolatot kell készíteni. De a több másolat nagyobb esélyt teremt az adatok eltulajdonítására. Természetesen ez fordítva is igaz.

Az információk elvesztésének és eltulajdonításának megakadályozása alapvetően két területre korlátozódik: a védelmi eszközökre és a védelmi szabályozásokra. Az információhoz való hozzájutásnak nincsenek általános elvei. Az adott vállalat biztonsági politikája határozza meg, hogy kinek milyen hozzáférési jogosultságokat adnak. Ezek garantálják, hogy az információk ne kerüljenek illetéktelenekhez.

A szakemberek többfajta informatikai védelmi rendszert különböztetnek meg, úgymint a fizikai biztonságot – amely a szünetmentes áramellátást jelenti -, valamint a szerverszobák, illetve a tűzbiztos széfek működtetését. Az információkezeléshez tartozik a kockázat-, a katasztrófa- és a dokumentumkezelés, a szoftvergazdálkodás, illetve az oktatórendszerek üzemeltetése. Az információhoz való hozzáférés szempontjából lényeges a tűzfal, a behatolás- és a vírusvédelem, a tartalomszűrés, a forgalommenedzsment, valamint a titkosítóeszközök használata. Az információtárolás körébe tartozik a háttértároló, a mentő- és az archiválórendszerek, valamint a háttértároló menedzsmenteszközök használata.

Tökéletes informatikai védelem bizonyára van, de azt még senki sem látta. Az optimális védelem az, ami beválik a gyakorlatban, míg a tökéletes, kockázatmentes védelem csak álom, amire eddig is rengeteg pénzt költöttek, s nagy valószínűséggel ezután is igen sokat fognak fordítani. A lényeg azonban az, hogy mára kialakultak azok a napi gyakorlatban is használható, tudományosan megalapozott módszerek, amelyek lehetővé teszik a költség- vagy egyéb más szempontok szerinti optimalizálást a védelmi rendszerek kialakításakor. Általános cél, hogy az információvédelmet pontosan olyan mértékben fejlesszék, amilyen mértékben ez a vállalat számára optimális.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2007. szeptember 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8394 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8394 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4984 olvasói kérdésre 4984 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8394 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8394 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4984 olvasói kérdéssel.

Eltűnt közalkalmazott jogviszonyának megszüntetése

Intézményünk egyik közalkalmazottja 2023. augusztus 15. óta munkavégzés céljából a munkahelyén nem jelent meg. Távollétének okáról és várható időtartamáról sem a közvetlen...

Tovább a teljes cikkhez

Végkielégítés egészségi alkalmatlansággal indokolt felmondás esetén

Két munkavállalónk keresőképtelen állományának lezártát követően már nem lesz alkalmas a munkakörének betöltésére. Olyan mértékű egészségromlásuk van, amely alapján -...

Tovább a teljes cikkhez

Nyugdíjasnak minősülés

Az egyik munkavállalónk február 28-án töltötte be a 65. életévét. Szervezeti okokra hivatkozással szeretnénk megszüntetni a jogviszonyát március végével. Nincs információnk arra...

Tovább a teljes cikkhez

Munkakör-felajánlás és észszerű alkalmazkodás

A Kúria BH 2024.16. számú döntésének értelmezésével kapcsolatban szeretném segítségüket kérni. Mivel az Mt. nem definiálja a fogyatékosságot, és más jogszabályra sem hivatkozik...

Tovább a teljes cikkhez

Felmondás keresőképtelenséggel járó betegség alatt

Egy munkatársunk már több mint fél éve állományban van. Most szeretné elindítani a leszázalékolását, és az ügyintéző azt mondta neki, hogy ki kell jelentkeznie a táppénzről, és...

Tovább a teljes cikkhez

Munkavállaló összeférhetetlen magatartása

Ha a munkavállaló társaságával a munkáltató leszerződik, mindazonáltal a szerződéskötés folyamata alatt sem derül ki a munkáltató számára, hogy az új partnere...

Tovább a teljes cikkhez

Utazási kedvezmény önkormányzati művelődési házban dolgozóknak

Jár-e a 2024. március 1-jei nappal hatályba lépett 38/2024. Korm. rendelet szerinti utazási kedvezmény önkormányzatnál, illetve önkormányzat intézményénél (művelődési ház)...

Tovább a teljes cikkhez

Kógens szabályok értelmezése külföldi jog kikötésénél

Az Mt. 3. §-a (1) bekezdésének az értelmezése kapcsán szeretnénk a szíves segítségüket kérni. A praxisunkban gyakoriak az olyan esetek, amikor a felek a külföldi jog alkalmazásában...

Tovább a teljes cikkhez

Cafeteriajuttatás fizetés nélküli szabadság alatt

Várhatóan 2024. május 17-én szülöm meg a gyermekemet. Addig aktív állományban végzem köztisztviselői feladataimat. Terveim szerint gyermekem 2 éves korában térek vissza az aktív...

Tovább a teljes cikkhez

Munkakör-felajánlás és észszerű alkalmazkodás

A Kúria BH 2024.16. számú döntésének értelmezésével kapcsolatban szeretném segítségüket kérni. Mivel az Mt. nem definiálja a fogyatékosságot, és más jogszabályra sem hivatkozik...

Tovább a teljes cikkhez

Felmondás keresőképtelenséggel járó betegség alatt

Egy munkatársunk már több mint fél éve állományban van. Most szeretné elindítani a leszázalékolását, és az ügyintéző azt mondta neki, hogy ki kell jelentkeznie a táppénzről, és...

Tovább a teljes cikkhez

Munkavállaló összeférhetetlen magatartása

Ha a munkavállaló társaságával a munkáltató leszerződik, mindazonáltal a szerződéskötés folyamata alatt sem derül ki a munkáltató számára, hogy az új partnere...

Tovább a teljes cikkhez

Utazási kedvezmény önkormányzati művelődési házban dolgozóknak

Jár-e a 2024. március 1-jei nappal hatályba lépett 38/2024. Korm. rendelet szerinti utazási kedvezmény önkormányzatnál, illetve önkormányzat intézményénél (művelődési ház)...

Tovább a teljes cikkhez

Kógens szabályok értelmezése külföldi jog kikötésénél

Az Mt. 3. §-a (1) bekezdésének az értelmezése kapcsán szeretnénk a szíves segítségüket kérni. A praxisunkban gyakoriak az olyan esetek, amikor a felek a külföldi jog alkalmazásában...

Tovább a teljes cikkhez

Cafeteriajuttatás fizetés nélküli szabadság alatt

Várhatóan 2024. május 17-én szülöm meg a gyermekemet. Addig aktív állományban végzem köztisztviselői feladataimat. Terveim szerint gyermekem 2 éves korában térek vissza az aktív...

Tovább a teljes cikkhez

Idegennyelv-tudási pótlék - az illetmény összegén kívül

A köztisztviselői garantált bérminimumba beleszámít a nyelvpótlék, vagy az illetmény megállapításánál a pótlékot azonfelül kell figyelembe venni?

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jutalom - a jogszerző idő értékelése

Önkormányzati óvodánkban 2022. augusztus 2. óta dolgozó pedagógus köznevelési foglalkoztatotti jutalma megállapításához a közalkalmazott 2024. január 3. napján 26 év 3 hónap...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidőkeretben elrendelt rendkívüli munkavégzés elszámolása

Munkaidőkeretben rendkívüli munkaidő elrendelése esetén a rendkívüli munkavégzés ellenértékét (a 100% pótlékot vagy 50% pótlék + pihenőnapot) az elrendelés hónapjában kell...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4984 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 260-ik lapszám, amely az 4984-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem