×

Uniós források térségi felzárkóztatásra

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2007. június 14.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 111. számában (2007. június 14.)
A Regionális Operatív Program (ROP) első pályázati kiírásaiban nem elég hangsúlyos a foglalkoztatás bővítése – állítják a munkaadói és munkavállalói érdekképviseletek. A szociális partnerek szerint törekedni kellene a foglalkoztatási szerkezet, illetve a szakképzés javítására, mert ebben nagy különbségek vannak az ország egyes térségei között. Probléma az is, hogy választott regionális testületek híján nem születnek valódi régiós döntések; a fő kérdésekről továbbra is Budapesten határoznak.

A támogatások típusai és lehetőségei is bővültek

A 2007-2013-as fejlesztéseket keretbe foglaló Új Magyarország Fejlesztési Tervben a növekedés és a foglalkoztatás mellett az egyik legfontosabb, általános cél a területileg kiegyensúlyozott fejlődés - mondta Mosonyi Balázs, a Regionális Operatív Programok Irányító Hatóságának vezetője.

Ezért 2007-2013 között immár az összes régió önálló fejlesztési programmal rendelkezik. A régiós programokra fordítható keretösszeg megosztásánál a népességszám és a gazdasági fejlettség alapján született döntés. Így például a legelmaradottabb Észak-alföldi régió kerete meghaladja a 300 milliárd forintot, míg a fejlettebb Nyugat-Dunántúl alig kevesebb, mint 150 milliárd forinttal számolhat.

A fejlettséggel fordítottan arányos összegeken túl a felzárkózást segítik a támogatások elosztásában alkalmazott preferenciák, mint például a leghátrányosabb kistérségek rendelkezésére álló elkülönített keret, vagy a támogatási arányban alkalmazott, ugyancsak a rászoruló térségeknek, pályázóknak biztosított 5-10 százalékos előny.

Az első Nemzeti Fejlesztési Tervhez viszonyítva a változások alapvetően két nagy témakörhöz kapcsolódnak. Egyrészt bővültek a támogatások típusai és lehetőségei: míg az NFT I-ben szinte csak egyfordulós vissza nem térítendő támogatásra lehetett pályázni, addig az ÚMFT-ben az automatikus pályáztatás, a kétfordulós eljárás és a visszatérítendő pénzügyi konstrukciók is megjelennek. A változtatások célja a támogatásokhoz leginkább illeszkedő módszerek kidolgozása, s a támogatások odaítélésének és kifizetésének gyorsítása. Az NFT I. megvalósítása során a legtöbb kritika a hosszas ügyintézésre vonatkozott. A gyorsítás legfontosabb eszköze az adminisztráció és a pályázati dokumentáció egyszerűsítése, elektronikussá tétele. A változtatások nagy része már az ÚMFT első pályázatainál bevezetésre került, lehetőség van például a teljes pályázati dokumentáció elektronikus kitöltésére, s csökkent a bekért igazolások száma is.

A regionális operatív programok elsődleges célja a területi kohézió és a térségi gondolkodás, s ezt a tervezés, a végrehajtás, a nyomon követés és az ellenőrzés minden szintjén érvényesíteni kell. A Közép-magyarországi régiónak sajátos a helyzete, mivel fejlettségi szintje miatt az úgynevezett versenyképesség kategóriába tartozik. Ezért a fejlesztések forrása és a támogatható célok is szűkösebbek, mint a többi régió esetében. Itt elsősorban innovációra, kutatás-fejlesztésre szánják a támogatások jelentős részét, illetve Pest megye és Budapest fejlettségi különbségeinek csökkentésére.

A támogatások felhasználása során kulcsfontosságú, hogy mindenki hozzájusson a megfelelő minőségű munkaerő-piaci szolgáltatásokhoz, a munkaerő-kereslet bővítése érdekében pedig több és jobb munkahely teremtődjék. Ehhez olyan gazdasági környezetet és támogatási rendszert kell teremteni, amely ösztönzi a vállalatokat új munkahelyek létrehozására. Különösen fontos az alacsony iskolai végzettségű emberek foglalkoztatási lehetőségeinek bővítése, valamint a munkaerő iránti kereslet növelése a hátrányos helyzetű térségekben. A ROP-okon belül kiemelt cél a városok és a vidék közötti különbségek és határok oldása, például a munkaerő mobilitásának ösztönzésével, illetve a közlekedési feltételek javításával.

Mivel a ROP alapvetően területi, régiós szintű program, szinte minden területen kapcsolódik egyik vagy másik ágazati (gazdaságfejlesztés, társadalmi megújulás, egészségügy, oktatás stb.) programhoz. A megvalósítás során az operatív programokban ezen összefüggéseket ki kell dolgozni, s a végrehajtás során kiemelten kell nyomon követni. A prioritások tartalmának meghatározásakor pedig a nagy társadalmi kérdések megoldására, a közigazgatás átfogó reformjából fakadó feladatokra kell koncentrálni. E nagy társadalmi kérdések integrált megközelítést igényelnek, ezért ezek megoldása több operatív program összehangolt együttműködésével történhet csak meg. Az ilyen jellegű integrált tervezés az úgynevezett zászlóshajóprojektek formájában történik.

Ki kell használni az uniós forrásokat

Az a legfontosabb, hogy minél hatékonyabban kihasználjuk az Európai Unió Magyarország rendelkezésére bocsátott forrásait - szögezte le Vadász György, a Magyar Iparszövetség (OKISZ) ügyvezető társelnöke -, s ebben egyetértenek a hazai kis- és közepes vállalkozók. Kedvezőnek ítélik, hogy a Regionális Operatív Programra mintegy 1700, a Gazdaságfejlesztési Operatív Programra (GOP) immár 690 milliárd forint jut az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT) uniós elfogadásával. Ez utóbbi 16 milliárd forintos többletet jelent, s a kkv-szektor fontosságának elismerésére utal. Annak is örülni kell, hogy a humán erőforrás fejlesztésére is (TÁMOP) több jut 32 milliárd forinttal.

A mostani, "első körös" ROP pályázati kiírásokban azonban a kis- és közepes vállalkozók nem érzik, hogy a gazdasági felzárkóztatás kerülne az első helyre, bár a kerékpárutak létesítése, az akadálymentesítés is halaszthatatlan. Ugyanakkor a gazdasági felzárkózást közvetlenebbül szolgálja például az ipari parkok fejlesztése, mivel ez javíthatja a vállalkozók helyzetét. Nem lehet véletlen, hogy az Észak-magyarországi és az Észak-alföldi régió ezt tekintette a legsürgősebbnek, s ezt tette az első helyre. Ami a kétfordulós eljárás bevezetését illeti: ezzel számottevően lehet csökkenteni az adminisztrációt, a vállalkozók "energiapazarlását". Mindazonáltal a most pályázatra bocsátott 26,9 milliárd forint kevés, s elsőként a kisebb megoldásokra ad lehetőséget. Ami fontos: törekedni kellene a foglalkoztatási szerkezet, a szakképzés javítására, mert ebben nagy különbségek vannak az ország egyes térségei között. A humán erőforrással kapcsolatos programoknak is a munkahelyek, a foglalkoztatás bővítésére kellene ösztönözniük, s minden erővel segíteni kellene a munkaerőigényes szolgáltatások (idegenforgalom, gyógyturizmus, személyi szolgáltatások), továbbá az erre szolgáló infrastruktúra bővítését.

Gazdaságfejlesztésre a 690 milliárd forint kevésnek látszik, ezt egyéb (humán erőforrás, K+F) csatornákon kellene segíteni, ott, ahol ez az adott térségben gondot okoz. A ROP-okon belül különös hangsúlyt érdemes helyezni az ipari parkok fejlesztésére és újak létrehozásának ösztönzésére. A társelnök elmondta: az OKISZ képviseletében, a Közép-magyarországi Regionális Fejlesztési Tanács meghívottjaként hozzászólhat a napirendi témákhoz, lobbizhat megvalósításuk érdekében, de változtatási lehetősége alig van a jól előkészített napirendi pontokon. Ugyanakkor meggyőződése, hogy mindenkinek érdeke a kisvállalkozói szektor véleményének figyelembevétele, mert e tekintetben nagy a lemaradás.

A lényeges kérdésekről Budapesten döntenek

A térségi felzárkózással kapcsolatban az a legnagyobb gond, hogy a régióknak Magyarországon nincs társadalmi elfogadottságuk; az ehhez szükséges, kétharmados többséget igénylő törvény módosítása a parlamentben elakadt. A szakszervezetek ennek ellenére egyre több helyen hozzák létre regionális szervezeteiket – mondta el Gaskó István, a Független Szakszervezetek Demokratikus Ligájának elnöke. A Liga is úgy döntött, hogy mind a hét régióban kiépíti területi (regionális) irodáját és képviseletét.

Ez azonban nem változtat azon, hogy választott regionális testületek híján nincsenek valódi régiós szintű döntések, az alapvető kérdésekről továbbra is Budapesten határoznak. A Regionális Fejlesztési Tanácsok még nem működnek decentralizáltan, az érdekeltek teljes körét bevonva. Más kérdés, hogy az operatív programok forrásmegosztásába sem tudtak érdemben beleszólni a szociális partnerek. A munkavállalói oldal véleménye szerint szerencsésebb lett volna, ha több forrás jut az aktív foglalkoztatáspolitika eszközeire, s kevesebb például az infokommunikációra. Kevésnek találják az Európai Unió Regionális Fejlesztési Alapjából a Regionális Operatív Programokra jutó forrásokat is, amelyek elosztásába – bár véleményüket kérték – a szociális partnerek érdemben nem szólhattak bele.

Az irányításra, a pályázati pénzek késedelmes kifizetésével kapcsolatos problémákra sincs nagy befolyásuk, jóllehet részt vesznek a monitoringbizottságokban. A munkavállalói oldal egységes véleménye szerint ebben mindaddig nem is várható lényeges változás, amíg létre nem jönnek a választott regionális önkormányzati testületek. Mindemellett – és addig is – küzdenek az erősebb szakszervezeti jelenlétért, beleszólásért. A létrehozandó regionális irodák sokat segíthetnek ebben, jelen lesznek a közigazgatási regionális szervezetekben, részt vesznek a végrehajtó munka ellenőrzésében, a monitoringvizsgálatokban. Ehhez megvannak a megfelelő szakembereik, akik ma még csak tanácskozási joggal vehetnek részt a Regionális Fejlesztési, illetve Munkaügyi Tanácsok munkájában. Mindent egybevetve a munkavállalói oldal egységes véleménye az, hogy minél előbb meg kellene szavazni a parlamentben azt a kétharmados törvényt, amely valódi, választott testülettel rendelkező közigazgatási egységgé tenné a mai statisztikai-tervezési régiókat.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2007. június 14.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8394 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8394 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4984 olvasói kérdésre 4984 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8394 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8394 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4984 olvasói kérdéssel.

Eltűnt közalkalmazott jogviszonyának megszüntetése

Intézményünk egyik közalkalmazottja 2023. augusztus 15. óta munkavégzés céljából a munkahelyén nem jelent meg. Távollétének okáról és várható időtartamáról sem a közvetlen...

Tovább a teljes cikkhez

Végkielégítés egészségi alkalmatlansággal indokolt felmondás esetén

Két munkavállalónk keresőképtelen állományának lezártát követően már nem lesz alkalmas a munkakörének betöltésére. Olyan mértékű egészségromlásuk van, amely alapján -...

Tovább a teljes cikkhez

Nyugdíjasnak minősülés

Az egyik munkavállalónk február 28-án töltötte be a 65. életévét. Szervezeti okokra hivatkozással szeretnénk megszüntetni a jogviszonyát március végével. Nincs információnk arra...

Tovább a teljes cikkhez

Munkakör-felajánlás és észszerű alkalmazkodás

A Kúria BH 2024.16. számú döntésének értelmezésével kapcsolatban szeretném segítségüket kérni. Mivel az Mt. nem definiálja a fogyatékosságot, és más jogszabályra sem hivatkozik...

Tovább a teljes cikkhez

Felmondás keresőképtelenséggel járó betegség alatt

Egy munkatársunk már több mint fél éve állományban van. Most szeretné elindítani a leszázalékolását, és az ügyintéző azt mondta neki, hogy ki kell jelentkeznie a táppénzről, és...

Tovább a teljes cikkhez

Munkavállaló összeférhetetlen magatartása

Ha a munkavállaló társaságával a munkáltató leszerződik, mindazonáltal a szerződéskötés folyamata alatt sem derül ki a munkáltató számára, hogy az új partnere...

Tovább a teljes cikkhez

Utazási kedvezmény önkormányzati művelődési házban dolgozóknak

Jár-e a 2024. március 1-jei nappal hatályba lépett 38/2024. Korm. rendelet szerinti utazási kedvezmény önkormányzatnál, illetve önkormányzat intézményénél (művelődési ház)...

Tovább a teljes cikkhez

Kógens szabályok értelmezése külföldi jog kikötésénél

Az Mt. 3. §-a (1) bekezdésének az értelmezése kapcsán szeretnénk a szíves segítségüket kérni. A praxisunkban gyakoriak az olyan esetek, amikor a felek a külföldi jog alkalmazásában...

Tovább a teljes cikkhez

Cafeteriajuttatás fizetés nélküli szabadság alatt

Várhatóan 2024. május 17-én szülöm meg a gyermekemet. Addig aktív állományban végzem köztisztviselői feladataimat. Terveim szerint gyermekem 2 éves korában térek vissza az aktív...

Tovább a teljes cikkhez

Munkakör-felajánlás és észszerű alkalmazkodás

A Kúria BH 2024.16. számú döntésének értelmezésével kapcsolatban szeretném segítségüket kérni. Mivel az Mt. nem definiálja a fogyatékosságot, és más jogszabályra sem hivatkozik...

Tovább a teljes cikkhez

Felmondás keresőképtelenséggel járó betegség alatt

Egy munkatársunk már több mint fél éve állományban van. Most szeretné elindítani a leszázalékolását, és az ügyintéző azt mondta neki, hogy ki kell jelentkeznie a táppénzről, és...

Tovább a teljes cikkhez

Munkavállaló összeférhetetlen magatartása

Ha a munkavállaló társaságával a munkáltató leszerződik, mindazonáltal a szerződéskötés folyamata alatt sem derül ki a munkáltató számára, hogy az új partnere...

Tovább a teljes cikkhez

Utazási kedvezmény önkormányzati művelődési házban dolgozóknak

Jár-e a 2024. március 1-jei nappal hatályba lépett 38/2024. Korm. rendelet szerinti utazási kedvezmény önkormányzatnál, illetve önkormányzat intézményénél (művelődési ház)...

Tovább a teljes cikkhez

Kógens szabályok értelmezése külföldi jog kikötésénél

Az Mt. 3. §-a (1) bekezdésének az értelmezése kapcsán szeretnénk a szíves segítségüket kérni. A praxisunkban gyakoriak az olyan esetek, amikor a felek a külföldi jog alkalmazásában...

Tovább a teljes cikkhez

Cafeteriajuttatás fizetés nélküli szabadság alatt

Várhatóan 2024. május 17-én szülöm meg a gyermekemet. Addig aktív állományban végzem köztisztviselői feladataimat. Terveim szerint gyermekem 2 éves korában térek vissza az aktív...

Tovább a teljes cikkhez

Idegennyelv-tudási pótlék - az illetmény összegén kívül

A köztisztviselői garantált bérminimumba beleszámít a nyelvpótlék, vagy az illetmény megállapításánál a pótlékot azonfelül kell figyelembe venni?

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jutalom - a jogszerző idő értékelése

Önkormányzati óvodánkban 2022. augusztus 2. óta dolgozó pedagógus köznevelési foglalkoztatotti jutalma megállapításához a közalkalmazott 2024. január 3. napján 26 év 3 hónap...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidőkeretben elrendelt rendkívüli munkavégzés elszámolása

Munkaidőkeretben rendkívüli munkaidő elrendelése esetén a rendkívüli munkavégzés ellenértékét (a 100% pótlékot vagy 50% pótlék + pihenőnapot) az elrendelés hónapjában kell...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4984 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 260-ik lapszám, amely az 4984-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem