×

Hefop-pályázatok az OFA bázisán

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2006. január 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 95. számában (2006. január 15.)
Az idei évben szűkülhetnek a Nemzeti Fejlesztési Terv (NFT) humánerőforrás-fejlesztési operatív programjában (hefop) megnyíló források – vélik a szakértők. Eddig e projekt azért volt kiemelkedően sikeres, mert az Országos Foglalkoztatási Közalapítvány (OFA) kísérleti programjainak bázisán építkezett. Ugyanakkor a menet közben lezajlott finomítások egyszerűbbé és rugalmasabbá tették a pályáztatást.

Élénk érdeklődés kísérte a Nemzeti Fejlesztési Terv 2004 és 2006 közötti időszakában meghirdetett humánerőforrás-fejlesztést célzó pályázatait, ami egyértelműen bizonyítja: bőven van még tennivaló a foglalkoztatás bővítéséért és a munkaerő-piaci integráció ösztönzéséért. Különösen a képzés – közte az egész életen átívelő tanulás – jelentősége értékelődik fel, s ezzel együtt mind sürgetőbb, hogy a munkáltatók kérhessenek és kaphassanak támogatást dolgozóik továbbképzésére.

Tájékoztató rendszer

Tavaly november végéig 3475 pályázatot nyújtottak be az NFT hefop-pályázataira. A közreműködő szervezetekhez beérkezett munkák hozzávetőlegesen felét elbírálták, s eddig összesen 727 pályázó kapott kedvező választ. Az ajánlattevők az ezekben foglalt tervek megvalósításához összesen 154 milliárd forintnyi támogatáshoz jutnak. Ugyanakkor százával vannak olyanok is, akik aláírták a szerződést: 428 pályázó 113 milliárdos támogatásáról már kétoldalú megállapodás született - tájékoztatott Tóth Sándor, a Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium (FMM) főosztályvezetője.

Az operatív program keretében 28,2 milliárd forintot fizettek ki tavaly november végéig, s az év végig ez az összeg meghaladta a 30 milliárd forintot. A szaktárca várakozása szerint az idei esztendőben lényegesen megugrik a kifizetések aránya, hiszen a nyertes pályaművek készítőinek számlájára is megérkezik a nekik járó összeg, illetve folyamatosan zajlik a további értékelés is. Ráadásul a 2005-ös év végén meghirdettek további pályázatokat is. Ezek a vállalkozások kapacitásbővítését, a családbarát munkahelyek létrehozását, illetve a kompetenciaalapú oktatás támogatását szolgálják.

A hefop irányító hatósága - az operatív programok irányító hatóságai közül elsőként – létrehozta az Egységes Monitoring Információs Rendszerhez (EMIR) kapcsolódó tájékoztató bázist, amelynek neve: "Hol tartunk?". Ez a felhasználóknak arról ad információt, hogy a benyújtott pályaművek melyik fázisban vannak éppen.

Aktuális információk

A rendszerből megtudhatja a pályázó, hogy elbírálták-e már a beadványát, értékelték-e a dokumentumcsomagot, illetve az anyag megfelel-e a formai követelményeknek.

Tóth István, a Munkanélküliek és Álláskeresők Országos Szövetsége Újra Dolgozom Programjának projektvezetője saját példájukon keresztül mutatta be a szisztéma lényegét. Ezek szerint a rendszerbe belépve látható, hogy a pályázat formai elbírálása megtörtént, s továbbították azt. Nem kell tehát aggódnia a projektgazdának, hogy vajon kifelejtettek-e valamilyen fontos dokumentumot, hiszen meggyőződhetnek róla, hogy zavartalanul folytatódhat az elbírálás.

A "Hol tartunk?" rendszerrel sok utánajárást és telefonálást lehet megtakarítani, ráadásul mindig pontosan tudható, hogy éppen mi történik a beadvánnyal – magyarázta a rendszer előnyeit a projektvezető, aki szerint ennek mintájára EMIR esetében is érdemes lenne sort keríteni a változtatásokra.

Célszerű lenne ugyanis, ha a pénzügyi közreműködők is információkkal szolgálnának a számlák helyzetéről, arról, hogy befogadták-e azokat vagy sem, milyen stádiumban vannak, amiből tudható lenne, hogy mikor és milyen ütemezéssel lehet számítani a támogatásra. A "Hol tartunk?" rendszer előnye, hogy nem utólagos adatfeltöltéssel dolgozik; a közreműködő szervezetek munkatársai által rögzített információk automatikusan megjelennek az információbázisban.

Tanácsadás, álláskeresés

A hefop-pályázatok közül a 2.3.2-es támogatja az intenzív tanácsadást, illetve az álláskeresést az egy évnél hosszabb ideje állás nélkül lévők számára. Ebből részesült támogatásban az Újra Dolgozom projekt is, amely egy angol metódus hazai adaptálása – mondta Tóth István. Kulcsfontosságú, hogy megtalálják azokat az embereket, akik képesek a tartósan munkanélkülieket álláskeresésre ösztönözni.

Olyan embereket bíznak meg a feladattal, akik nem kívülről próbálnak beavatkozni a rászorulók életébe, hanem mindennapjaikat az állástalanok környezetében töltik, ismerve a helyi viszonyokat. Jó megoldás az is, hogy a segély folyósításának napján a postással együtt keresik fel az érintetteket. A tapasztalatok szerint e módszerrel tíz tartósan munkanélküli közül ötöt lehet megtalálni, s közülük egyet tudnak munkához juttatni. Tavaly ily módon 275 állástalannak találtak kenyérkereső foglalkozást. Ennyivel csökkent tehát a segélyen élők száma, s növekedett azoké, akik munkából szerzik a jövedelmüket – uniós támogatás segítségével.

A program Kecskeméten indult – 1996 és 1998 között kísérleti programként -, s azóta Ózdon, Miskolcon és később az ország más pontjain is alkalmazták. Mára valamennyi megyében élnek e lehetőséggel.

 

Hátrányos régiók, munkapiaci egyenlőtlenségek

A hátrányos helyzetű régiókban nem csupán a munkanélküliek és az inaktívak száma magas, de összetételük is kedvezőtlen. Jellemző, hogy a legfeljebb általános iskolát végzettek, illetve a tartósan munkanélküliek aránya az átlagosnál magasabb.

Az egyenlőtlenségek tartós fennmaradását tovább súlyosbítja, hogy a munkahelyteremtő beruházások elsősorban az ország fejlettebb régióira koncentrálódnak, ugyanakkor a hátrányosabb helyzetű térségekben számos tényező akadályozza a munkaerő mobilitását. Az ingatlanpiac merev, a közlekedési hálózat elégtelen, s gyakorta a közlekedési menetrendek sem igazodnak a munkavégzéshez – sorolja a hazai munkaerő-piaci nehézségeket a hefop helyzetértékelése.

A dokumentum leszögezi: a munkaerő-piaci egyenlőtlenségek - kistérségi és helyi szinten is – az elmúlt évtizedben helyenként a többszörösére nőttek. A munkanélküliség a néhány száz lakosú kis falvakban a legmagasabb, ahol a népesség társadalmi-demográfiai összetétele ugyancsak kedvezőtlenebb az átlagosnál. A foglalkoztatás ágazati struktúráját is meglehetősen nagy regionális különbségek jellemzik.

"Átszabott" pályázatok

A hefop azért sikeresebb más operatív programoknál, mert már meglévő bázisra épült – értékelte a projektvezető -, hiszen az Országos Foglalkoztatási Közalapítvány kísérleti programjai jó alapot adtak a pályázati dokumentációk összeállításához. Gyakorlatilag ezek olyan kész projektek voltak, amelyek már korábban bizonyították, hogy eredményesen szolgálják a foglalkoztatás bővítését. Ezekre építve viszonylag könnyű volt a helyzet, hiszen a pályázatokat "csak" az aktuális feltételekhez, illetve az uniós források felhasználásának szabályaihoz kellett hozzáigazítani.

Persze ismeretlen elemei is voltak a rendszernek, hiszen a pályázatkészítés szabályait, illetve a hefop részleteit meg kellett ismernie valamennyi pályázónak. A kezdeti gyermekbetegségeket követően a bürokrácia is mérséklődött, könnyebbé vált a pályázatok elkészítése, és valamelyest egyszerűsödtek a szabályok is.

Azonban fel kell készülni arra, hogy a 2006-os esztendő forráshiányos év lesz a hefop tekintetében, hiszen a 2004 és 2006 közötti pénzek jó részére már van jelentkező. Várhatóan tehát kevés pályázatot írnak ki még ebben az uniós finanszírozási ciklusban, s inkább későbbre tolódnak az újabb pályázati fordulók. Legközelebb ez év őszén várható a pályázati kiírások java, az ezekre elkészített beadványokat pedig 2007 vége felé bírálják el. Újabb forrásokra ugyanis azt követően lehet számítani, ha elfogadják az Európai Unió következő, a 2007 és 2013 közötti időszakra vonatkozó költségvetését.

A hefop forrásaiból immár számos program megvalósításához foghattak hozzá a nyertesek. Például ebből kapott támogatást a hátrányos helyzetű munkanélküliek elhelyezkedését segítő mentori hálózat is.

Mentori rendszer

A munkaerőpiacról tartósan kiszorulók személyre szabott gondozást kapnak a mentoroktól, akik civil szervezeteken keresztül tevékenykednek a munkanélkülieket segítve. Minderre összesen 800 millió forintot nyert a Győr-Moson-Sopron Megyei Munkaügyi Központ a hefop révén – tudatta Török Zoltán igazgatóhelyettes. A támogatást három év alatt használhatja fel a nyertes különféle támogatásokra, részben a mentori hálózat fenntartására. Ez utóbbit az országban elsőként Győr megyében építették ki nyolc évvel ezelőtt. A segítők jóvoltából azóta több ezer egészségkárosodott és fogyatékkal élő, továbbá pszichoszociális hátránnyal induló ember, köztük börtönből szabadult, illetve hajléktalanintézményben élő anya, gyógyult szenvedélybeteg és roma helyezkedett el mentori segítséggel. Ez most az uniós kassza forrásaival folytatódhat.

A hefop-on belül egyelőre egyetlen olyan pályázati kiírás van, amelyre 2006. december 31-éig várják a beadványokat, ez a "Vállalkozói készségek és a munkavállalók alkalmazkodóképességének fejlesztését célzó képzések támogatása" címet viseli. E projekt olyan oktatásokat támogat, amelyek fejlesztik a vállalkozások - kiemelten a kicsik és a közepesek – alkalmazkodóképességét. Általános és szakosított kurzusok megszervezéséhez egyaránt igényelhetnek uniós forrást a cégek; az így kapott összegből finanszírozhatják az oktatók költségeit, illetve a tanácsadói szolgáltatások kiadásait. Minderre összesen 7 milliárd forint áll rendelkezésre, amelyből 5,25 milliárdot az Európai Szociális Alap fizet. Csak az a jelentkező számíthat a támogatásra, aki az elszámolható költségek 10-65 százalékát önerőből fedezi.

Kedvező elbírálás esetén legkevesebb 1 millió forintot utalnak a nyertes számlájára, de elképzelhető akár 50 milliós támogatás is. Megkötés továbbá, hogy a projektnek legalább három hónapig kell tartania, de mindenképpen be kell fejeződnie két éven belül. Követelmény az is, hogy az oktatás helyszínének Magyarországon kell lennie.

 

A hefop forrásai

– Európai Szociális Alap (ESZA): 386 millió euró

– Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA): 177 millió euró

– Hazai – főként költségvetési – forrás: 187 millió euró

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2006. január 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8394 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8394 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4984 olvasói kérdésre 4984 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8394 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8394 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4984 olvasói kérdéssel.

Eltűnt közalkalmazott jogviszonyának megszüntetése

Intézményünk egyik közalkalmazottja 2023. augusztus 15. óta munkavégzés céljából a munkahelyén nem jelent meg. Távollétének okáról és várható időtartamáról sem a közvetlen...

Tovább a teljes cikkhez

Végkielégítés egészségi alkalmatlansággal indokolt felmondás esetén

Két munkavállalónk keresőképtelen állományának lezártát követően már nem lesz alkalmas a munkakörének betöltésére. Olyan mértékű egészségromlásuk van, amely alapján -...

Tovább a teljes cikkhez

Nyugdíjasnak minősülés

Az egyik munkavállalónk február 28-án töltötte be a 65. életévét. Szervezeti okokra hivatkozással szeretnénk megszüntetni a jogviszonyát március végével. Nincs információnk arra...

Tovább a teljes cikkhez

Munkakör-felajánlás és észszerű alkalmazkodás

A Kúria BH 2024.16. számú döntésének értelmezésével kapcsolatban szeretném segítségüket kérni. Mivel az Mt. nem definiálja a fogyatékosságot, és más jogszabályra sem hivatkozik...

Tovább a teljes cikkhez

Felmondás keresőképtelenséggel járó betegség alatt

Egy munkatársunk már több mint fél éve állományban van. Most szeretné elindítani a leszázalékolását, és az ügyintéző azt mondta neki, hogy ki kell jelentkeznie a táppénzről, és...

Tovább a teljes cikkhez

Munkavállaló összeférhetetlen magatartása

Ha a munkavállaló társaságával a munkáltató leszerződik, mindazonáltal a szerződéskötés folyamata alatt sem derül ki a munkáltató számára, hogy az új partnere...

Tovább a teljes cikkhez

Utazási kedvezmény önkormányzati művelődési házban dolgozóknak

Jár-e a 2024. március 1-jei nappal hatályba lépett 38/2024. Korm. rendelet szerinti utazási kedvezmény önkormányzatnál, illetve önkormányzat intézményénél (művelődési ház)...

Tovább a teljes cikkhez

Kógens szabályok értelmezése külföldi jog kikötésénél

Az Mt. 3. §-a (1) bekezdésének az értelmezése kapcsán szeretnénk a szíves segítségüket kérni. A praxisunkban gyakoriak az olyan esetek, amikor a felek a külföldi jog alkalmazásában...

Tovább a teljes cikkhez

Cafeteriajuttatás fizetés nélküli szabadság alatt

Várhatóan 2024. május 17-én szülöm meg a gyermekemet. Addig aktív állományban végzem köztisztviselői feladataimat. Terveim szerint gyermekem 2 éves korában térek vissza az aktív...

Tovább a teljes cikkhez

Munkakör-felajánlás és észszerű alkalmazkodás

A Kúria BH 2024.16. számú döntésének értelmezésével kapcsolatban szeretném segítségüket kérni. Mivel az Mt. nem definiálja a fogyatékosságot, és más jogszabályra sem hivatkozik...

Tovább a teljes cikkhez

Felmondás keresőképtelenséggel járó betegség alatt

Egy munkatársunk már több mint fél éve állományban van. Most szeretné elindítani a leszázalékolását, és az ügyintéző azt mondta neki, hogy ki kell jelentkeznie a táppénzről, és...

Tovább a teljes cikkhez

Munkavállaló összeférhetetlen magatartása

Ha a munkavállaló társaságával a munkáltató leszerződik, mindazonáltal a szerződéskötés folyamata alatt sem derül ki a munkáltató számára, hogy az új partnere...

Tovább a teljes cikkhez

Utazási kedvezmény önkormányzati művelődési házban dolgozóknak

Jár-e a 2024. március 1-jei nappal hatályba lépett 38/2024. Korm. rendelet szerinti utazási kedvezmény önkormányzatnál, illetve önkormányzat intézményénél (művelődési ház)...

Tovább a teljes cikkhez

Kógens szabályok értelmezése külföldi jog kikötésénél

Az Mt. 3. §-a (1) bekezdésének az értelmezése kapcsán szeretnénk a szíves segítségüket kérni. A praxisunkban gyakoriak az olyan esetek, amikor a felek a külföldi jog alkalmazásában...

Tovább a teljes cikkhez

Cafeteriajuttatás fizetés nélküli szabadság alatt

Várhatóan 2024. május 17-én szülöm meg a gyermekemet. Addig aktív állományban végzem köztisztviselői feladataimat. Terveim szerint gyermekem 2 éves korában térek vissza az aktív...

Tovább a teljes cikkhez

Idegennyelv-tudási pótlék - az illetmény összegén kívül

A köztisztviselői garantált bérminimumba beleszámít a nyelvpótlék, vagy az illetmény megállapításánál a pótlékot azonfelül kell figyelembe venni?

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jutalom - a jogszerző idő értékelése

Önkormányzati óvodánkban 2022. augusztus 2. óta dolgozó pedagógus köznevelési foglalkoztatotti jutalma megállapításához a közalkalmazott 2024. január 3. napján 26 év 3 hónap...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidőkeretben elrendelt rendkívüli munkavégzés elszámolása

Munkaidőkeretben rendkívüli munkaidő elrendelése esetén a rendkívüli munkavégzés ellenértékét (a 100% pótlékot vagy 50% pótlék + pihenőnapot) az elrendelés hónapjában kell...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4984 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 260-ik lapszám, amely az 4984-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem