×

Vállalati szervezetfejlesztés

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2004. november 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 81. számában (2004. november 15.)
Az üzleti eredményesség javítása érdekében a cégek folyamatosan átalakítják szervezetüket. A téma szakértői szerint szinte kivételnek számít, ha egy vállalatnak évekig nem kell "hozzányúlnia" belső rendszeréhez. A változtatások a legkülönfélébb területeket, illetve a struktúra más és más elemeit érinthetik, attól függően, hogy a korrekcióval mit kívánnak elérni. Abban mindenki egyetért, hogy a legnehezebbek – s számszerűsítve is a legkevésbé mérhetők – az alkalmazottakat érintő átalakítások, jóllehet ezek garantálják leginkább a hatékonyabb és eredményesebb munkavégzést.

A gazdasági szervezeteket nem lehet kizárólag pénzügyi mutatók és hatékonysági kritériumok rendszereként felfogni – véli Dobák Imre egyetemi tanár -, mert tevékenységüknek nem csupán a gazdasági értékteremtés az egyetlen célja. A változások szempontjából legalább annyira fontos a szervezeti képességek menedzselése, azaz annak vizsgálata, hogy a munkatársak számára miként lehet olyan szervezetet kialakítani, amelyben hatékonyan és örömmel dolgoznak. Ebből fakad a következő tennivaló is, nevezetesen az olyan szervezeti kultúra meghonosítása, amelyben létrejöhet a munkáltató és az egyén céljainak harmóniája.

Vezetési kultúra

A szervezetek átalakítását számos ok indokolhatja – mondja Lövey Imre, a Concordia Szervezet- és Vezetésfejlesztési Kft. ügyvezető igazgatója. Sor kerülhet erre új számítógépes rendszer bevezetésekor, gyártási folyamatok átalakításakor, kultúraváltáskor, vagy egy-egy új vezető kinevezése után. Átalakítások történhetnek a cégek felvásárlásakor és összevonásakor, valamint új szolgáltatások és termékek megjelenésekor. A szervezetátalakítások, illetve -fejlesztések gyakorlatilag folyamatosan történnek, mert a piaci körülmények átrendeződésével mindig új kihívásokkal kell szembesülniük a cégeknek.

Csanádi Péter, az MCS Management & Controlling-Service Vezetési Tanácsadó Kft. ügyvezető igazgatója, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) tanácsadás szakmai osztályának elnöke szintén abban látja a vállalati átalakítások legfőbb okát, hogy az érintettek sikeresebben kívánnak tevékenykedni. A fejlesztési projektek az adott vállalat esetében a legfontosabb területekre fokuszálnak. Ennek alapján sor kerülhet a stratégiai és a működési folyamatok fejlesztésére, a szervezeti struktúra átalakítására, valamint a szervezeten belüli együttműködés és a szervezeti kultúra fejlesztésére.

Az utóbbi években a szokásos irányok mellett megjelentek új elképzelések is. Ekképpen a fejlesztési folyamat új vállalat, szervezet létrehozására, esetleg – egy meglévő cég esetében – új tevékenység vagy üzletág kialakítására irányul: például, amikor régióközpontok alakulnak ki Magyarországon. Szintén az utóbbi időben lett népszerű a vezetésfejlesztés. Ekkor a vezetők új feladatra, szerepkörre való felkészítése kerül a középpontba. Más esetben az egész vállalati vezetési kultúra fejlesztését tűzhetik célul. Ugyanakkor egyre nagyobb igény mutatkozik a közigazgatási, államigazgatási szervezetfejlesztésre, ami azzal magyarázható, hogy az EU-csatlakozás kapcsán hatékonyabb, az ügyfelek igényeit jobban figyelembe vevő szervezeteket kívánnak működtetni.

Piaci trendek

A szervezetfejlesztéssel foglalkozó tanácsadói piac lényegében nem változott az elmúlt esztendőkben Magyarországon. A bejegyzett tanácsadó cégek kétharmada, így a tanácsadók túlnyomó része is Budapesten található. Egy nemzetközi felmérés szerint a magyarországi teljes tanácsadói piac árbevétele 220 millió euró volt 2002-ben, ami a GDP 0,38 százalékát teszi ki; ez nemzetközi szinten is jelentősnek mondható. Tavaly némi visszaesést lehetett tapasztalni, de az idén megváltozott a tendencia, s újra növekedést regisztráltak. Csanádi Péter szerint az idén a teljes tanácsadói piac forgalma elérheti a 250 millió eurót. Aszervezetfejlesztéssel foglalkozó ágazat bevétele ennek mintegy a negyede, vagyis körülbelül 60-65 millió euró.

Lövey Imre úgy látja: a magyar tulajdonú vállalatok jelentős része még saját maga próbálja meg átalakítani a cégét, vagyis nem szán pénzt külső tanácsadó igénybevételére. Nyugati érdekeltségű társaságoknál más a helyzet, ezek általában külső tanácsadók segítségét kérik szervezetük átalakításakor. A nagy cégek ugyanakkor szervezeten belül is rendelkezhetnek olyan szakemberekkel, akik belső tanácsadóként képesek támogatni az átalakításokkal járó folyamatokat. Külföldi tulajdonú vállalatok körében az is előfordul, hogy az anyacégtől, tehát külföldről küldik a tanácsadókat. Öszszességében azonban az a jellemző, hogy a hazai cégek java része külső tanácsadót vesz igénybe a szervezetek átalakításakor. Ezek a szakemberek és a megbízó vállalatok humánerőforrás-munkatársai többnyire harmonikusan dolgoznak együtt, bár olykor előfordulnak súrlódások.

A vállalatok humánerőforrás-szakemberei között nagy a különbség abban a tekintetben, hogy mennyire felkészültek, rátermettek. Ritkán megesik, hogy a közös munka során a vállalati szakemberek hatalmi fölényt éreztetnek a tanácsadóval. Más esetben az a baj forrása, hogy a külsős segítőnek nem tudják pontosan megmondani, mire van szüksége a cégnek. A tapasztalat azonban az, hogy kialakul a partneri kapcsolat: a tanácsadók hozzák a szaktudást, a belső munkatársak pedig ehhez hozzáadják a vállalattal összefüggő speciális ismereteket. A belsősök segítik a technikai lebonyolítást, megszervezik a programokat, az interjúkat és a tréningeket. A közös munka során kreatív, nagyobb üzleti potenciállal kecsegtető megoldásokat tudnak kialakítani. Ugyanakkor az is gyakorta előfordul, hogy a fejlesztési, átalakítási folyamatokat a külső tanácsadó konzultációs formában kíséri végig.

Képzések, tréningek

A szervezetfejlesztési feladatok első számú megrendelője a vállalat vezetője, illetve vezetői köre. E projektek általában hosszabb időt, gyakran két-három évet is igénybe vesznek. A belső munkatársak feladatai közé tartozik a folyamatos kapcsolattartás, a belső szervezési feltételek és az információáramlás kialakítása, rendszerének működtetése.

Csanádi Péter úgy véli: a szervezetfejlesztéssel együtt jár a vállalati kultúra átalakítása is. Ezért a szervezetfejlesztési projekteknek szerves részét képezik a különféle fejlesztő, ismeretbővítő, a megváltozott körülmények közötti működés gyakorlatának kialakítását szolgáló képzések, tréningek, coachingok. Az elvi szinten elgondolt szakmai eljárások csak akkor válhatnak be a gyakorlatban, ha azok kialakításában – műhelymunkában – a vállalat kulcsemberei is részt vesznek. Sikeresnek bizonyul az úgynevezett "belső benchmarking fórumok" rendszere, amelynek keretében – a külső tanácsadó irányításával – a gyakorlati tapasztalatokat osztják meg egymással a vállalati szakemberek.

A közép- és kisvállalkozások esetében különösen fontos, hogy a tanácsadók felismerjék ügyfeleik speciális igényeit. Az együttműködés során kiemelten kell foglalkozni a tanácsadási költségek finanszírozási forrásainak előteremtésével. Lényeges továbbá az elért eredmények, a sikeres megoldások publikálása is. Az alkalmazott módszernek személyesnek, valamint egyszerűen, gyorsan és alacsony költséggel megvalósíthatónak kell lennie úgy, hogy a tanácsadói költségek mihamarabb megtérüljenek. Figyelemmel kell lenni arra is, hogy a kis- és középvállalkozások esetében a szervezet általában egyszerű, kevéssé strukturált, a vállalati szakemberek egyszerre akár több feladatot is ellátnak. Ekörben érdemes különös figyelmet fordítani a felelősség és a feladatkör tisztázására.

Motivált munkatársak

Lövey Imre a vállalatikultúra-váltás fontosságára hívja fel a figyelmet. Ma már elkerülhetetlen, hogy a hagyományos, autokratikus, bürokratikus szervezetet átalakítsák, mivel a változatlanság gazdasági hátránnyal jár. Ám az emberek gondolkodásának, munkastílusának megváltoztatása sokkal bonyolultabb dolog, mint az, hogy a cég megvásárol egy gépet, vagy bevezet egy új technológiát. Márpedig az embereken múlik, hogy mennyire lesz sikeres a cég. A vállalati kultúra megújításakor az első feladat a célok meghatározása. A tanácsadók elsősorban abban segíthetnek, hogy ezek elérésére motiválják a dolgozókat.

A Concordia gyakorlata az, hogy előbb a vezetőknek és a dolgozók képviselőinek szerveznek egy-két napos workshopokat. Ezeken diagnózist állítanak fel a vállalatról, majd meghatározzák, milyen céget képzelnek el a jövőben. Akülönféle szervezeti egységeknek – ahol szó esik a konkrét tervekről, elképzelésekről – ugyancsak workshopokat tartanak. Ezek mindig testreszabott programok, ahol a szervezeti egységeknek legmegfelelőbb formában valósítják meg a kultúraváltást eredményező átalakításokat. A kis- és középvállalkozások esetében gyakran speciális módszerekkel élnek, mivel ezeknek szerények az anyagi lehetőségeik.

A Concordia módszerei közé tartozik, hogy kérdőíveket küldenek ki a vállalat vezetőinek, s először a szervezetet mérik fel. Az eredményt számítógépen összesítik, majd azt írásban közlik a megrendelővel. Ebből jól megismerhetők a cég gyengéi (betegségei) és erősségei. Fontos, hogy a kérdőívet kitöltők felismerjék a problémákat, hiszen ez az alapja a "gyógyuláshoz" vezető útnak.

Javaslat a jövőképre

Segesváry Gábor, a Zwack Unicum Rt. humánpolitikai igazgatója szerint a szervezetfejlesztés – mint fogalom – egyrészt strukturális változtatást jelent, másrészt viszont arra is utalhat, hogy a működés fejlesztése lényegében változatlan szervezeti keretek között megy végbe. A kétféle értelmezés kombinációja is lehetséges. A második eset többnyire kultúraváltást jelent, és alapvetően az emberekre, s nem a struktúrára koncentrál.

Kultúraváltásra például akkor lehet szükség, ha nagyon jelentős változás – például tulajdonosváltás, profilváltás – következik be. A Zwack Unicum esetében a szervezetfejlesztési program beindítását 1998-ban az indokolta, hogy a vállalatnál jelen lévő két felfogás – nevezetesen a privatizáció után kialakított korszerű marketing- és kereskedelem-központú, illetve a korábbi, termeléscentrikus felfogás – egybegyúrása megtörténjék. A Zwack Unicum Rt.-nél a szervezetfejlesztési folyamat három éven át tartott, és különböző technikák kombinációinak alkalmazásából állt. Kezdődött a felsővezetői jövőkép kialakításával, majd ezt követte egy nagycsoportos (100 résztvevős) kétnapos műhelymunka. Ennek keretében a vállalat minden rétegét képviselő résztvevők megvitatták, kiegészítették, módosították a jövőképre vonatkozó javaslatot, majd konszenzussal elfogadták azt. Ezután vezetői tréningek következtek, amelyek az irányítói posztokat betöltő személyeket alkalmassá tették arra, hogy saját szervezeti egységükben megvitassák a vállalati jövőképet, és lebontsák azt a helyi viszonyokra. Közben célokat, együttműködési normákat határoztak meg. E folyamatnak minden szervezeti egység s valamennyi munkatárs a részese volt. A program fontos állomásaként újabb vezetői tréningek következtek, amelyek az irányítói készségek fejlesztésére irányultak.

Segesváry Gábor véleménye szerint egy olyan méretű cégnél, mint a Zwack Unicum Rt., ahol a projekt idején 450-en dolgoztak, elképzelhetetlen tanácsadó nélkül belevágni egy ilyen szabású projektbe. Egyrészt azért, mert egy korszerű társaságnál minden embernek megvan a maga dolga, tehát nincs, akinek szabad kapacitása lenne egy ilyen program végigvitelére, másrészt pedig e tevékenység nagyon komoly szakértelmet és know-how-t igényel. A száz munkatársat megmozgató műhelymunka eredményes lebonyolítása például rendkívül komoly szakmai teljesítmény.

Tanácsadói segítséggel

A Zwack Unicum Rt. sokat profitált a tanácsadók közreműködéséből. A szervezetfejlesztés legnagyobb eredménye, hogy a munkatársak szemlélete – a teendőket illetően – egységesebbé vált, s deklarált normák születtek, amelyek hivatkozási alappá váltak az együttműködés során. Mérséklődött az egyes szervezeti egységek elkülönülése, s a munkatársak megértőbbek lettek a társterületek gondjai iránt. A változtatás előnye abban is megnyilvánult, hogy tovább erősödött az amúgy is családias, informális légkör a szervezetben.

Segesváry Gábor azt mondja, hogy az emberi erőforrás területén történő fejlesztések eredményének számszerűsítése az egyik legnehezebb feladat. Egy humánprojekt sikerének mérésekor a legfontosabb elem a célok minél pontosabb tisztázása, hogy utána rendszeres nyomon követéssel mérni lehessen a változásokat.

Lövey Imre a tanácsadók díjazásával kapcsolatban elmondta, hogy a számítás alapja a napidíj. A jobb tanácsadói cégek napidíja 280 és 480 ezer forint között mozog. A nyugati országokban a napidíj mértéke 2-3 ezer euró. Csanádi Péter is úgy látja, hogy a tanácsadók árai rendkívül különfélék: 400 eurótól kezdve 2000 eurós napidíjat is felszámíthat egy cég. Atanácsadók kiválasztásában azonban nem az ár az elsődleges szempont, hanem a referenciák, az ajánlatok szakmai minősége, illetve a személyes tapasztalatok, a benyomások és a vállalt határidő.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2004. november 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8394 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8394 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4984 olvasói kérdésre 4984 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8394 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8394 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4984 olvasói kérdéssel.

Eltűnt közalkalmazott jogviszonyának megszüntetése

Intézményünk egyik közalkalmazottja 2023. augusztus 15. óta munkavégzés céljából a munkahelyén nem jelent meg. Távollétének okáról és várható időtartamáról sem a közvetlen...

Tovább a teljes cikkhez

Végkielégítés egészségi alkalmatlansággal indokolt felmondás esetén

Két munkavállalónk keresőképtelen állományának lezártát követően már nem lesz alkalmas a munkakörének betöltésére. Olyan mértékű egészségromlásuk van, amely alapján -...

Tovább a teljes cikkhez

Nyugdíjasnak minősülés

Az egyik munkavállalónk február 28-án töltötte be a 65. életévét. Szervezeti okokra hivatkozással szeretnénk megszüntetni a jogviszonyát március végével. Nincs információnk arra...

Tovább a teljes cikkhez

Munkakör-felajánlás és észszerű alkalmazkodás

A Kúria BH 2024.16. számú döntésének értelmezésével kapcsolatban szeretném segítségüket kérni. Mivel az Mt. nem definiálja a fogyatékosságot, és más jogszabályra sem hivatkozik...

Tovább a teljes cikkhez

Felmondás keresőképtelenséggel járó betegség alatt

Egy munkatársunk már több mint fél éve állományban van. Most szeretné elindítani a leszázalékolását, és az ügyintéző azt mondta neki, hogy ki kell jelentkeznie a táppénzről, és...

Tovább a teljes cikkhez

Munkavállaló összeférhetetlen magatartása

Ha a munkavállaló társaságával a munkáltató leszerződik, mindazonáltal a szerződéskötés folyamata alatt sem derül ki a munkáltató számára, hogy az új partnere...

Tovább a teljes cikkhez

Utazási kedvezmény önkormányzati művelődési házban dolgozóknak

Jár-e a 2024. március 1-jei nappal hatályba lépett 38/2024. Korm. rendelet szerinti utazási kedvezmény önkormányzatnál, illetve önkormányzat intézményénél (művelődési ház)...

Tovább a teljes cikkhez

Kógens szabályok értelmezése külföldi jog kikötésénél

Az Mt. 3. §-a (1) bekezdésének az értelmezése kapcsán szeretnénk a szíves segítségüket kérni. A praxisunkban gyakoriak az olyan esetek, amikor a felek a külföldi jog alkalmazásában...

Tovább a teljes cikkhez

Cafeteriajuttatás fizetés nélküli szabadság alatt

Várhatóan 2024. május 17-én szülöm meg a gyermekemet. Addig aktív állományban végzem köztisztviselői feladataimat. Terveim szerint gyermekem 2 éves korában térek vissza az aktív...

Tovább a teljes cikkhez

Munkakör-felajánlás és észszerű alkalmazkodás

A Kúria BH 2024.16. számú döntésének értelmezésével kapcsolatban szeretném segítségüket kérni. Mivel az Mt. nem definiálja a fogyatékosságot, és más jogszabályra sem hivatkozik...

Tovább a teljes cikkhez

Felmondás keresőképtelenséggel járó betegség alatt

Egy munkatársunk már több mint fél éve állományban van. Most szeretné elindítani a leszázalékolását, és az ügyintéző azt mondta neki, hogy ki kell jelentkeznie a táppénzről, és...

Tovább a teljes cikkhez

Munkavállaló összeférhetetlen magatartása

Ha a munkavállaló társaságával a munkáltató leszerződik, mindazonáltal a szerződéskötés folyamata alatt sem derül ki a munkáltató számára, hogy az új partnere...

Tovább a teljes cikkhez

Utazási kedvezmény önkormányzati művelődési házban dolgozóknak

Jár-e a 2024. március 1-jei nappal hatályba lépett 38/2024. Korm. rendelet szerinti utazási kedvezmény önkormányzatnál, illetve önkormányzat intézményénél (művelődési ház)...

Tovább a teljes cikkhez

Kógens szabályok értelmezése külföldi jog kikötésénél

Az Mt. 3. §-a (1) bekezdésének az értelmezése kapcsán szeretnénk a szíves segítségüket kérni. A praxisunkban gyakoriak az olyan esetek, amikor a felek a külföldi jog alkalmazásában...

Tovább a teljes cikkhez

Cafeteriajuttatás fizetés nélküli szabadság alatt

Várhatóan 2024. május 17-én szülöm meg a gyermekemet. Addig aktív állományban végzem köztisztviselői feladataimat. Terveim szerint gyermekem 2 éves korában térek vissza az aktív...

Tovább a teljes cikkhez

Idegennyelv-tudási pótlék - az illetmény összegén kívül

A köztisztviselői garantált bérminimumba beleszámít a nyelvpótlék, vagy az illetmény megállapításánál a pótlékot azonfelül kell figyelembe venni?

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jutalom - a jogszerző idő értékelése

Önkormányzati óvodánkban 2022. augusztus 2. óta dolgozó pedagógus köznevelési foglalkoztatotti jutalma megállapításához a közalkalmazott 2024. január 3. napján 26 év 3 hónap...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidőkeretben elrendelt rendkívüli munkavégzés elszámolása

Munkaidőkeretben rendkívüli munkaidő elrendelése esetén a rendkívüli munkavégzés ellenértékét (a 100% pótlékot vagy 50% pótlék + pihenőnapot) az elrendelés hónapjában kell...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4984 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 260-ik lapszám, amely az 4984-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem