×

Új keretek a távmunkához

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. december 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 70. számában (2003. december 15.)
A távmunka iránt egyre élénkebb a munkavállalók és a munkáltatók érdeklődése. E hagyományostól eltérő foglalkoztatási forma jelentőségét érzékelteti, hogy a kormányprogram külön bekezdésben foglalkozik vele. Ezek szerint a kabinet öt év alatt százezer új távmunkahely létesítését jelöli meg feladatul, s további anyagi támogatást, valamint a jogi feltételek korszerűsítését ígéri. A program végrehajtása elkezdődött, aminek nyomán – a tervek szerint jövőre – a Munka Törvénykönyve is változik.

A gyes adatok szerint az Egyesült Államokban a foglalkoztatottak 24, az Európai Unióban 13 százaléka dolgozik távmunkában. Más, a munkaképes lakossághoz viszonyított arányt vizsgáló felmérések szerint egyaránt 6 százalék e mérték. Hazánk az 1 százalék körüli országok között foglal helyet, mérjenek bár a legkedvezőbb mércével is a kutatók.

Technikai háttér

A távmunka az elmúlt években az információs és kommunikációs technikák fejlődésével párhuzamosan terjedt el a fejlettebb országokban. A jókora hazai elmaradást éppen azzal hozzák összefüggésbe a szakemberek, hogy e technikákhoz nálunk nehezen lehetett hozzáférni. Még a közelmúltban is Nyugat-Európában mintegy 50 százalékos PC- és 30 százalékos internetellátottságról jelentek meg publikációk, ezzel szemben Magyarországon a háztartások 18-20 százaléka rendelkezett számítógéppel, és minden tizedik lakos érte el a világhálót.

Dr. Bihary Pál, a Budapesti Munkaerő-piaci Intervenciós Központ igazgatója a fokozatosan kedvezőbbé váló feltételekkel magyarázza, hogy napjainkban mind több munkáltató és munkavállaló számol a távmunkával. Sokan felvetik a kérdést: van-e értelme, hogy a dolgozó csak azért menjen be a foglalkoztatójához, hogy leüljön a számítógép elé, és ott ténykedjen, amikor például a lakásán is el tudná látni ugyanazt a feladatot. E megfontolásból fakadóan a hagyományos foglalkoztatási formák mind nagyobb része alakul át a jövőben távmunkává.

Az igazgató szerint e foglalkoztatási forma, illetve az információs, infokommunikációs technikák elterjedése nyomán olyan rétegek számára is foglalkoztatási lehetőségek nyílnak majd meg, amelyek tagjai akadályoztatásuk miatt nem tudnak megjelenni a munkaerőpiacon. Például a mozgássérültek és más fogyatékosak, a gyermeküket egyedül nevelő édesanyák, az idős szüleiket gondozók, a foglalkoztatási szempontból hátrányos régiókban élők. Ezt a célt szolgálta a kormányprogram alapján az Informatikai és Hírközlési, valamint a Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium tavalyi közös pályázata, amelynek kimunkálásában döntő részt vállalt a központ keretei között működő Távmunka Programiroda.

Átalakított álláshelyek

Dr. Bihary Pál szerint – éppen a munka világától eddig távol maradó rétegek bevonása miatt – a távmunka lehetőséget teremt a foglalkoztatottak körének bővítésére és számuk növelésére. Ennek az sem mond ellent, hogy a munkáltatók egy része a meglévő, "klasszikus" munkaformát alakítja át távmunkává. Nem zárja ki egymást a két irány, hiszen – mint magyar munkaügyi szakemberek nemrégiben Finnországban tapasztalták – világszerte fő tendencia a hagyományos munkaformák távmunkává konvertálása: gazdaságossági, életminőségi és számos más okból.

Mindenesetre a magyar foglalkoztatáspolitika elsősorban abból az irányból közelített a kérdéshez, hogy – az "Esélyt a jövőnek" elnevezésű program keretében – a munkavállalás szempontjából hátrányos rétegeket vonja be a foglalkoztatottak körébe.

A tavaly meghirdetett pályázat tudatosan a munkaadókat célozta meg, és a hátrányos rétegeket részesítette előnyben. Az eredetileg ezer új álláshely létesítésére kiírt pályázatra összesen több mint 3600 igényt nyújtottak be. Ezért – s mert időközben sikerült jelentősen megnövelni a keretösszeget – a kiírók 300-zal megtoldották a létszámot. Végül is a bírálók mintegy 1,3 milliárd forintot ítéltek oda több mint 600 munkaadónak, 1300 új munkahely létrehozására. A távmunkapályázatot kiegészítette a munkaügyi tárca pályázata fél évig terjedő, havi 50 ezer forintos bértámogatásra. A vállalatok nemcsak hátrányos helyzetű dolgozókkal pályáztak, de választhatóság esetén a bírálók minden esetben a "célcsoportok" javára döntöttek.

Munkáltatói aggályok

A távmunkahely-teremtő pályázat a szakemberek számára sok tanulság öszszegzését tette lehetővé. Az élénk érdeklődés ellenére is kitűnt például, hogy sok munkáltató még idegenkedik az új alkalmazási formától. Erősen él bennük az a meggyőződés, hogy a cégnél akkor mennek rendben a dolgok, ha az alkalmazottak mindig a vezetők rendelkezésére állnak, bent dolgoznak az irodában.

A kormányprogram részeként a Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi, valamint az Igazságügyi Minisztériumban hozzáláttak a távmunka jogi kereteinek kidolgozásához is. A szakemberek abból indultak ki, hogy e foglalkoztatás – a meghatározó uniós gyakorlathoz hasonlóan – munkaviszony keretében, vagyis a Munka Törvénykönyve (Mt.) szabályozási keretei között történik.

A tervezet a távmunkát "a rendes munkaidő több mint 50 százalékában a munkavállaló által választott, a munkáltató székhelyétől, telephelyétől elkülönült helyen, infomárciótechnológiai és informatikai eszközzel történő munkavégzésként" definiálja. Létesítésének kezdeményezését és a munkaeszközök biztosítását egyaránt a munkáltatóra és a munkavállalóra bízza, a feltételek rögzítésére külön megállapodást ír elő. Ezenkívül a tervezet a távmunka minden más, lényeges vonatkozására is kitér. A dokumentum megjárta az Országos Érdekegyeztető Tanács (OÉT) különböző fórumait, ám mind a munkavállalói, mind a munkáltatói oldal továbbgondolásra javasolta azt.

Költségtérítés, kárfelelősség

A munkavállalói oldal szervezetei – véleményüket Borsik János, az Autonóm Szakszervezetek Szövetségének elnöke foglalta össze – nyugtázták, hogy a távmunka alapvetően munkaviszonyban ellátandó foglalkoztatás, de mindjárt az elején vitát váltott ki a távmunkával töltött időnek a teljes munkaidőhöz viszonyított aránya. A munkáltatók úgy vélték, hogy ha a dolgozó hetente akár csak egy napot is otthon tölt el, már távmunkában dolgozik. A munkavállalói szervezetek szerint azonban ez az atipikus munkavállalási forma atipikus változata lett volna.

Ebbe nem szabad belemenni – állítja Borsik János, és a fogyatékkal élőkre, a kisgyermekes anyákra, a távoli, hátrányos vidékeken élőkre hivatkozik, akik helyzetüknél fogva nehezen tudnak otthonról kimozdulni.

Továbbgondolást igényel a munkáltatók költségtérítése is, főleg ha a foglalkoztatott a saját számítógépével tevékenykedik. Valószínűleg "átalányban" kellene gondolkodni, mert aligha lehet pontosan meghatározni a távmunkában jobbára a lakáson ténykedő munkavállaló költségeit. Vitatott – a többi között – a kárfelelősség kérdése is. Ugyanakkor a Munka Törvénykönyvét nem lenne szabad úgy módosítani, hogy egyidejűleg ne kerüljön napirendre a többi érintett jogszabály, például a munkavédelemről szóló törvény vonatkozó fejezete.

A munkavállalói oldal annak a véleményének adott hangot az OÉT fórumain, hogy a távmunkát vállalóknak egészében olyan munkakörülményeket kell teremteni otthon, a teleházban vagy más alkalmas helyszínen, mintha a cég telephelyén dolgoznának.

Szakértői egyeztetések

Dr. Rolek Ferenc, a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetsége (MGYOSZ) alelnöke, a munkáltatói oldal képviselője szerint is komoly viták zajlottak a tervezetről az OÉT munkajogi szakbizottságában, majd a plenáris ülésen is. Mivel azonban a három oldalnak nem sikerült mindenben egyetértenie, ezért szakértői szintű egyeztetésre utalták a módosítás tervezetét. Végül abban maradtak, hogy javasolják: az eredeti tervtől eltérően az idén ne kerüljön az Országgyűlés elé a törvénymódosítás, hanem a kormányzati szervek március, április tájékára készítsenek a témában egy komplett csomagot. Nagy szükség lenne rá, mert – mint a munkáltatói oldal régóta hangoztatja – rendezetlen a távmunka ügye.

Olyannyira az, hogy Rolek Ferenc szerint a kellő gondossággal eljáró munkáltató jelenleg egyszerűen nem engedélyezhetne távmunkát, mert egy sor kockázatnak teszi ki magát. A munkaadói szervezetek az új foglalkoztatási formát természetesen támogatják, hiszen komoly előnyökkel jár a dolgozó számára, és kedvezhet a munkáltatónak is. Ugyanis valóban vannak olyan tevékenységek, amelyeknél szükségtelen az állandó személyes jelenlét, és a cégek bizonyos esetekben költségtakarékosabban tudnának működni, ha távmunkában foglalkoztatnák szakembereik egy részét.

A munkáltatók szempontjából fontos lehet az is, hogy az alkalmazottak jelentős részének tetszene a munkavégzés rugalmassága. Ha a munkáltató jó szakemberért versenyez a piacon, döntő lehet, hogy tud-e ilyen lehetőségeket teremteni.

Az MGYOSZ alelnöke a pályáztatások rendszerét főleg az esélyegyenlőség szempontjából értékeli figyelemre méltónak, azonban úgy véli: a foglalkoztatás jelentős bővítése ez által nem várható. Ennek ellenére a távmunkapályázat a hátrányos rétegek, térségek, munkavállalói csoportok miatt feltétlenül folytatásra érdemes. Miként – ahogy értesült róla az MGYOSZ alelnöke – a tárcáknál tervezik is a folytatást.

Kölcsönös bizalom

A Matáv Rt.-nél 2001 májusában helyezkedtek el az első távmunkások, azóta számuk folyamatosan nő, ma 300 körül mozog. A távközlési cégnél – Kugler Kinga, az emberierőforrás-központ munkatársának elmondása szerint – csak a munkaviszonyban állók foglalkoztathatók az új konstrukció keretei közt, azaz a hagyományos munkaformát alakítják át atipikussá. A távmunkás ugyanazt a feladatot látja el otthon, mint a munkahelyén azelőtt, feltétel azonban, hogy szakmailag, emberileg is alkalmas legyen a pozícióra.

Elvileg nem kizárt, hogy külsős jelentkezőt is felvesznek távmunkára, de ez jellegzetesen olyan forma, amely nem nélkülözheti a kölcsönös bizalmat a foglalkoztató és a foglalkoztatott között. Ezért a külsősöknek azt javasolják, hogy legalább a próbaidőt hagyományos formában töltsék le.

Az e formában tevékenykedők munkaidő-beosztása alkalmazkodik a hagyományos munkarendhez. Azok például, akik rugalmas időbeosztásban dolgoztak munkahelyükön, otthon is maguk oszthatják be idejüket. Másoknak viszont, például az úgynevezett HELP-deszkes, a cégen belüli hibabejelentést fogadó munkatársaknak igazodniuk kell a folyamatos, reggel 8 órától délután 3 óráig terjedő kötött időhöz. Számukra csupán a munkavégzés helyszíne változott meg.

A Matávnál, miként világszerte csaknem mindenütt, a részleges távmunkát részesítik előnyben, azaz a munkavállalók a hét munkanapjai közül néhányat – szakterülettől függően többet-kevesebbet – dolgoznak otthon. A projekt kezdetén a vállalat vezetői az egységes 3-2-es megosztás mellett kardoskodtak, elsősorban azért, hogy a távol lévők ne szakadjanak el teljesen a közösségüktől, de mára a megítélés is rugalmasabbá vált, s immár a főnökök-beosztottak egyezségén múlik, hogy kinek hányszor kell megjelennie a cégnél.

Elégedett dolgozók

A távközlési vállalat szinte minden területén fellelhetők a távmunkások. Az oktatási igazgatóságon szaktanárok, más részlegeken projektmenedzserek, műszaki ellenőrök látják el ebben a formában feladatukat, de van kockázatelemző, informatikus is, aki "igazoltan" van távol. A közhiedelemmel ellentétben a részvétel korántsem korlátozódik a szellemi tevékenységre: ez a forma sikeres például a hibaelhárító műszerészeknél is. Távmunkát kizáró vagy korlátozó ok viszont, ha valaki bizalmas információkkal dolgozik, ha sok a papírmunkája, vagy ha nagy személyes ügyfélforgalmat bonyolít le.

Arra a kérdésre, hogy a távmunka miért előnyös a Matáv számára, Kugler Kinga elsőként a munkavállalók megtartásának eszközeként említi azt. Fontos tényező a hatékonyság is, hiszen bizonyított: sokan nem képesek optimális teljesítményt nyújtani a zsúfolt irodákban, vannak, akik az otthoni magányban elmélyültebben, hatékonyabban tudnak dolgozni. De abban, hogy a Matáv belevágott a programba, az újfajta munkakultúra kipróbálásának, bevezetésének is szerepe volt.

A munkáltató a várakozásokban nem csalatkozott, a tapasztalatok kifejezetten kedvezőek. Ami pedig a munkavállalókat illeti: kétszer is megtudakolták a véleményüket. A dolgozók szerint is javult a munka hatékonysága, azonkívül jól érzik magukat e foglalkoztatási formában. Ennek is szerepe van abban, hogy a Matávnál folytatódik a program. Többek között a gyesről visszatérő kismamák újbóli munkába állításával.

Pályázati feltétel

Az alig két tucat szakembert foglalkoztató BioDigit Kft. piaci helyzete stabil. A cég tevékenységének egy része szakfeladat, más része szabályos betanított munka. Ez utóbbira Topor Gyula ügyvezető igazgató szerint a távmunkaforma kitűnően megfelel. Megrendelésük szerencsére van, ezért indultak a munkahelyteremtő távmunkapályázaton.

Hatmillió forintot nyertek. Igaz, a pénz 180 nap elteltével érkezett meg, s az összeget a beruházáshoz – hogy dokumentálhassák szándékaikat – meg kellett előlegezniük, de végül is megkapták a pénzt. Ez pedig lehetővé tette 12 munkahely eszközbeszerzését, 12 alkalmas szakember kiválasztását, felvételét, valamint betanítását. A pályázat kiírásában alapvető feltételként szerepelt az álláshelyek legalább egy esztendeig történő megőrzése, fenntartása, s a cég vállalta ezt a kemény feltételt. A Fővárosi Munkaügyi Központnál a fél évre szóló bértámogatásra is pályáztak, és ott is sikerrel jártak.

Az ügyvezető igazgató szerint a BioDigit Kft. a növekvő számú megbízás miatt – ha fokozatosan is, de – mindenképpen fejlesztette volna létszámát, így a távmunkapályázat nekik kapóra jött. Ily módon a 13 állományban lévő és a 13 bedolgozó munkatárs májusban 12 főállású távmunkással – felerészt mozgásfogyatékossal – gyarapodott.

Topor Gyula szerint a pályázat a kormányzat részéről jó kezdeményezés volt, bár a jövőben finomításokra szorul. Hosszan sorakoznak ugyanis a kérdőjelek a mindennapos gyakorlatban. Gyakran gondol arra az igazgató, vajon hosszabb távon beválnak-e majd a munkavállalók? S ha nem lennének képesek ellátni feladatukat, akár – fogyatékosokról lévén szó – önhibájukon kívül, mit kezd velük, és miből finanszírozza a költségeket? Emberi problémák ezek, de egyben anyagiak is.

Nyitott kérdések

Az igazgatónak vannak "tisztán" technikai jellegű aggodalmai is. A BioDigit távmunkásai például a budapesti központtól távol, számítástechnikai eszközökkel és internetes kapcsolat segítségével dolgoznak; az internetes vonalat, a világhálós csomópontot a cég építtette ki a lakásukra. A szolgáltatók azonban egy évnél rövidebb időtartamra nem kötnek szerződést, s a vonalat még indokolt esetben sem helyezik át új címre. Így ha a munkáltatók történetesen két hónap múlva felmondanak távmunkásaiknak, odavész a pénz. Még ez sem lenne "tragédia". De miből rendelik meg helyette a másikat?

Topor Gyula a maga gondjait sorolja, de nem csak magáról beszél. Ezekben az ügyekben már többször kezdeményezett tárgyalásokat a szolgáltatóval, ám hasztalanul. Pedig a rugalmas megoldásnak nincsenek technikai akadályai.

Hasonlóképpen kérdés az is, hogy bár a pályázat révén létesített munkahelyeket legalább egy évig fenn kell tartania, mi történik, ha történetesen fél év után elapadnak a cég megrendelései? Ki fizeti, és miből a munkavállalónak a bért és a járulékos költségeket? Kérdés az is, milyen következményei lennének, ha például csődbe jutván megszűnnének a távmunkahelyek? Ha nem sikerül kellő alapossággal – és szerencsével – kiválasztani a munkavállalókat, komoly viták adódhatnak a munkateljesítmények körül, és ki az, aki megmondja, üzemi balesetnek számít-e, ha a távmunkában dolgozó, gyesről visszatért fiatalasszony lábát töri lakásában, félúton a számítógép és a mosógép között? Jó lenne, ha a törvényi szabályozás e nyitott kérdésekre is megfelelő választ adna.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. december 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8394 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8394 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4984 olvasói kérdésre 4984 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8394 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8394 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4984 olvasói kérdéssel.

Eltűnt közalkalmazott jogviszonyának megszüntetése

Intézményünk egyik közalkalmazottja 2023. augusztus 15. óta munkavégzés céljából a munkahelyén nem jelent meg. Távollétének okáról és várható időtartamáról sem a közvetlen...

Tovább a teljes cikkhez

Végkielégítés egészségi alkalmatlansággal indokolt felmondás esetén

Két munkavállalónk keresőképtelen állományának lezártát követően már nem lesz alkalmas a munkakörének betöltésére. Olyan mértékű egészségromlásuk van, amely alapján -...

Tovább a teljes cikkhez

Nyugdíjasnak minősülés

Az egyik munkavállalónk február 28-án töltötte be a 65. életévét. Szervezeti okokra hivatkozással szeretnénk megszüntetni a jogviszonyát március végével. Nincs információnk arra...

Tovább a teljes cikkhez

Munkakör-felajánlás és észszerű alkalmazkodás

A Kúria BH 2024.16. számú döntésének értelmezésével kapcsolatban szeretném segítségüket kérni. Mivel az Mt. nem definiálja a fogyatékosságot, és más jogszabályra sem hivatkozik...

Tovább a teljes cikkhez

Felmondás keresőképtelenséggel járó betegség alatt

Egy munkatársunk már több mint fél éve állományban van. Most szeretné elindítani a leszázalékolását, és az ügyintéző azt mondta neki, hogy ki kell jelentkeznie a táppénzről, és...

Tovább a teljes cikkhez

Munkavállaló összeférhetetlen magatartása

Ha a munkavállaló társaságával a munkáltató leszerződik, mindazonáltal a szerződéskötés folyamata alatt sem derül ki a munkáltató számára, hogy az új partnere...

Tovább a teljes cikkhez

Utazási kedvezmény önkormányzati művelődési házban dolgozóknak

Jár-e a 2024. március 1-jei nappal hatályba lépett 38/2024. Korm. rendelet szerinti utazási kedvezmény önkormányzatnál, illetve önkormányzat intézményénél (művelődési ház)...

Tovább a teljes cikkhez

Kógens szabályok értelmezése külföldi jog kikötésénél

Az Mt. 3. §-a (1) bekezdésének az értelmezése kapcsán szeretnénk a szíves segítségüket kérni. A praxisunkban gyakoriak az olyan esetek, amikor a felek a külföldi jog alkalmazásában...

Tovább a teljes cikkhez

Cafeteriajuttatás fizetés nélküli szabadság alatt

Várhatóan 2024. május 17-én szülöm meg a gyermekemet. Addig aktív állományban végzem köztisztviselői feladataimat. Terveim szerint gyermekem 2 éves korában térek vissza az aktív...

Tovább a teljes cikkhez

Munkakör-felajánlás és észszerű alkalmazkodás

A Kúria BH 2024.16. számú döntésének értelmezésével kapcsolatban szeretném segítségüket kérni. Mivel az Mt. nem definiálja a fogyatékosságot, és más jogszabályra sem hivatkozik...

Tovább a teljes cikkhez

Felmondás keresőképtelenséggel járó betegség alatt

Egy munkatársunk már több mint fél éve állományban van. Most szeretné elindítani a leszázalékolását, és az ügyintéző azt mondta neki, hogy ki kell jelentkeznie a táppénzről, és...

Tovább a teljes cikkhez

Munkavállaló összeférhetetlen magatartása

Ha a munkavállaló társaságával a munkáltató leszerződik, mindazonáltal a szerződéskötés folyamata alatt sem derül ki a munkáltató számára, hogy az új partnere...

Tovább a teljes cikkhez

Utazási kedvezmény önkormányzati művelődési házban dolgozóknak

Jár-e a 2024. március 1-jei nappal hatályba lépett 38/2024. Korm. rendelet szerinti utazási kedvezmény önkormányzatnál, illetve önkormányzat intézményénél (művelődési ház)...

Tovább a teljes cikkhez

Kógens szabályok értelmezése külföldi jog kikötésénél

Az Mt. 3. §-a (1) bekezdésének az értelmezése kapcsán szeretnénk a szíves segítségüket kérni. A praxisunkban gyakoriak az olyan esetek, amikor a felek a külföldi jog alkalmazásában...

Tovább a teljes cikkhez

Cafeteriajuttatás fizetés nélküli szabadság alatt

Várhatóan 2024. május 17-én szülöm meg a gyermekemet. Addig aktív állományban végzem köztisztviselői feladataimat. Terveim szerint gyermekem 2 éves korában térek vissza az aktív...

Tovább a teljes cikkhez

Idegennyelv-tudási pótlék - az illetmény összegén kívül

A köztisztviselői garantált bérminimumba beleszámít a nyelvpótlék, vagy az illetmény megállapításánál a pótlékot azonfelül kell figyelembe venni?

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jutalom - a jogszerző idő értékelése

Önkormányzati óvodánkban 2022. augusztus 2. óta dolgozó pedagógus köznevelési foglalkoztatotti jutalma megállapításához a közalkalmazott 2024. január 3. napján 26 év 3 hónap...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidőkeretben elrendelt rendkívüli munkavégzés elszámolása

Munkaidőkeretben rendkívüli munkaidő elrendelése esetén a rendkívüli munkavégzés ellenértékét (a 100% pótlékot vagy 50% pótlék + pihenőnapot) az elrendelés hónapjában kell...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4984 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 260-ik lapszám, amely az 4984-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem