×

Munkaerő-kölcsönzés

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. július 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 30. számában (2000. július 15.)

 

Lapunk korábbi számaiban már foglalkoztunk a foglalkoztatás egy speciális formájával, a kölcsönzött munkaerő alkalmazásának kérdésével. Az egyre gyarapodó kölcsönzés ráirányította a figyelmet e terület szabályozatlanságára. Az érdekegyeztetés fórumain nemrég kezdődött a törvényjavaslat szakmai vitája.

 

A munkaerő-kölcsönzés, mint foglalkoztatási jogviszony, valójában nem egészen új keletű kategória Magyarországon. Bármilyen furcsa, de még a rendszerváltás előtt is ismert volt ez az intézmény, hiszen a szigorú bérszabályozás korszakában néhány nagyvállalat élelmesebb vezetője gyakran vette "kölcsön" a tsz-melléküzemágak szezonálisan nélkülözhető munkásait. Ma már persze lényegesen el- és kiterjedtebb a munkaerő-kölcsönzés, s ennek következtében a munkaerő-kölcsönzés pontos meghatározását, működésének átlátható szabályozását igénylik a piaci résztvevők.

Amikor a munkavállalóval szerződéses viszonyban levő és a munkavállalót foglalkoztató jogalany személye egymástól elválik, egyértelmű, hogy olyan jogviszony jön létre, mely nem a tipikus munkaszerződések alkalmazásának világába tartozik. E foglalkoztatási mód elterjedése Magyarországon a kilencvenes évek elejére tehető. Ez idő tájt szabadabban érvényesülhettek az átmeneti munkaerő-igények (szezonális foglalkoztatás, időszakosan "felfutó" megrendelések miatti többletmunkaerő-igény, szabályozási hibák következtében megjelenő "féltartós" foglalkoztatási igény stb.). Az időszakos munkaerő-kereslettel párhuzamosan megjelentek a kínálatot teremtő magán-munkaközvetítő és munkaerő-kölcsönző cégek.

Megengedés és tiltás

A munkaerő-kölcsönzés önálló jogi szabályozása nyilvánvalóan akkor válik aktuálissá, amikor e foglalkoztatási forma túlnő bizonyos kereteken. Az európai országok gyakorlatában már többségében önálló szabályozás vonatkozik a munkaerő-kölcsönzésre, de azért még nem ritka az sem, hogy az általános jogi formák határai között bonyolódhat le ez az atipikus foglalkoztatás, és az Európai Unió országai között van olyan is, ahol tilos a munkaerő-kölcsönzés.

A magyar gyakorlat mindeddig a Munka Törvénykönyve (Mt.) és a Polgári Törvénykönyv (Ptk.) szabályait alkalmazta a munkaerő-kölcsönzésre, de a megválaszolatlan kérdések gyarapodásával az önálló szabályozás elkerülhetetlennek látszik. Ahhoz, hogy a szabályozás valóban működőképes legyen, egy sor problémát tisztázni kell.

Jogszabályi környezet

Mindenekelőtt szükség van annak kimondására, hogy ennek az atipikus foglalkoztatási viszonynak a szabályozása is csak a munkáltatói és munkavállalói érdekek összehangolása révén képzelhető el. Ugyanis a munkaerő-kölcsönzéssel foglalkoztatott munkavállalók még a szokásosnál is nagyobb mértékben kiszolgáltatottak, de annak veszélye is fennáll, hogy a kölcsönzött munkaerő alkalmazása következtében az állandó munkaviszonyban foglalkoztatottak kerülhetnek hátrányosabb helyzetbe.

A munkaerő-kölcsönzéssel szorosan összefüggő magán-munkaközvetítést pillanatnyilag kormányrendelet szabályozza. Ahhoz, hogy a két rendszer összehangolható legyen, nyilvánvalóan át kell gondolni azt is, hogy szabályozásuk azonos jogszabályi környezetben valósuljon meg. Az is elengedhetetlen, hogy a munkaerő-kölcsönzéssel foglalkozó vállalkozások jogállását, tevékenységi feltételeit, működésük engedélyezésének eljárási szabályait is tisztázzák.

A körülmények felvázolásán túl, a szabályozás kialakítása során olyan tartalmi kérdésekről is dönteni kell, hogy a munkaerő-kölcsönzés minden esetben alkalmazható-e, vagy csak bizonyos helyzetekben (helyettesítés, szezonális, illetve dömpingmunka stb.), illetve minden szakmában, ágazatban, vagy csupán a meghatározottakban. Lesz-e kötelező aránya a foglalkoztatóknál a klasszikus munkaviszonyban, illetve a munkaerő-kölcsönzéssel foglalkoztatottaknak; a munkaerőpiac kereslet-kínálati hatásai érvényesülnek-e, avagy lesz-e szabály arra vonatkozóan, hogy az állandó és a kölcsönzéssel foglalkoztatott munkavállalók díjazása és munkafeltételei nem térhetnek el egymástól. Lesznek-e részletesen kidolgozott előírások a jogok és kötelezettségek, a felelősségi rendszer szabályaira a felek számára, vagy csak a megállapodásuk lesz mérvadó, milyen egyéni és kollektív jogok illetik meg a munkavállalókat, s melyik foglalkoztatónál stb.

E kérdésekre ad – legalábbis az elgondolás szintjén – választ a témában előkészített törvénytervezet, melyet nemrég az Országos Munkaügyi Tanács munkajogi bizottsága tárgyalt első olvasatban.

Fogalommeghatározás

A javaslat meghatározza a munkaerő-kölcsönzés fogalmát, mellyel egyben szabályozza az ilyen jellegű foglalkoztatás időtartamát is (nevezetesen, hogy az lehet határozott és határozatlan időtartamú is), s meghatározza, hogy csak abban az esetben beszélhetünk munkaerő-kölcsönzésről, ha a munkavállaló olyan céggel áll munkaviszonyban, amelyik kizárólag munkaerő-kölcsönzéssel foglalkozik, s ha a munkáltatói jogokat egy – a munkavállaló munkáját igénybe vevő – harmadik fél gyakorolja.

A törvényjavaslat meghatározza, hogy a munkaerő-kölcsönzőnek a munkavállalóval milyen kötelező elemeket tartalmazó munkaszerződést kell kötnie. Ebbe bele kell foglalni, hogy a szerződés munkaerő-kölcsönzés céljából jött létre, fel kell tüntetni a munkaviszony időtartamát, a személyi alapbért, valamint a munkaerő-kölcsönző nyilvántartási számát. A javaslat rögzíti az Mt.-től eltérő szabályokat (szabadság, kártérítési felelősség stb.), a módosítással alkalmazható Mt.-szabályokat, illetve azokat, amelyek egyáltalán nem alkalmazhatók. Rögzíti az ún. "ekvivalencia" szabályt (nem lehet eltérés az azonos munkakörben és körülmények között foglalkoztatott állandó és átadott munkavállalók bére között).

Meg kellett határozni a munkaerő-kölcsönző és a foglalkoztató közötti jogviszonyt is. Az alapvetően a polgári jog körébe tartozó szerződést ez esetben annyiban korlátozzák, hogy annak kötelezően tartalmaznia kell a munkaerő-kölcsönzés időtartamát, a munkavégzés helyét, valamint az elvégzendő munka jellegét. A javaslat rendelkezik a munkáltatói jogok gyakorlásáról is.

A törvényjavaslat igen kényes része a munkaerő-kölcsönzés céljából létesített munkaviszony megszüntetésének sajátos rendszere. Ugyanis az atipikus viszonyból következően szükséges rugalmasság biztosításához a meglevő szabályok túlzottan szigorúak. Ezért a javaslat úgy határozza meg, hogy a munkaviszony közös megegyezéssel, felmondással és azonnali hatályú felmondással szüntethető meg. A felsorolt esetekben alkalmazott szabályok az Mt.-ben foglaltaknál lényegesen "lazábbak", mind a felmondási idő, mind a felelősség kérdésében.

A továbbiakban még egy sor probléma tisztázása lenne elengedhetetlen. Így például alapvető lenne a munkaerő-kölcsönzés és a tb-szabályok közötti viszony precíz rendezése, de nem kevésbé fontos a munkaerő-kölcsönzés és a munkaerő-közvetítés viszonyának "rendbetétele" sem.

Lényegében éppen ezek lennének azok a legfontosabb kérdések, amelyekben a szociális partnerek között egyeztetésre és megállapodásra van szükség a szabályozás kialakítása során. Ezen belül is nyilvánvalóan a munkavállalói oldalon kellene felvetni egy sor olyan problémát, amely az egyébként is kiszolgáltatott munkavállalók speciális érdekei védelmében lenne tárgyalandó. Sajnos, az amúgy sem olajozottan működő egyeztetési rendszer keretein belül az első próbálkozásra nem sikerült olyan szakértői bizottsági kereteket létrehozni, amelyek között a felek felkészülten kifejtették volna álláspontjukat.

A jogszabályalkotók igyekezete a rendezetlen viszonyok rendezésére igen dicséretes, de aligha lehet sikeres, ha már a kezdet kezdetén elismerten több dolog "kimarad" a szabályozás köréből, másfelől pedig a szociális partnerek nem tárgyalják meg kellő alapossággal az éppen őket legjobban érintő problémákat.

Mivel azonban a jogalkotási folyamat ez esetben még nem zárult le, van remény a javaslat megfelelő színvonalú és mélységű átdolgozására.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. július 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8394 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8394 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4984 olvasói kérdésre 4984 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8394 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8394 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4984 olvasói kérdéssel.

Eltűnt közalkalmazott jogviszonyának megszüntetése

Intézményünk egyik közalkalmazottja 2023. augusztus 15. óta munkavégzés céljából a munkahelyén nem jelent meg. Távollétének okáról és várható időtartamáról sem a közvetlen...

Tovább a teljes cikkhez

Végkielégítés egészségi alkalmatlansággal indokolt felmondás esetén

Két munkavállalónk keresőképtelen állományának lezártát követően már nem lesz alkalmas a munkakörének betöltésére. Olyan mértékű egészségromlásuk van, amely alapján -...

Tovább a teljes cikkhez

Nyugdíjasnak minősülés

Az egyik munkavállalónk február 28-án töltötte be a 65. életévét. Szervezeti okokra hivatkozással szeretnénk megszüntetni a jogviszonyát március végével. Nincs információnk arra...

Tovább a teljes cikkhez

Munkakör-felajánlás és észszerű alkalmazkodás

A Kúria BH 2024.16. számú döntésének értelmezésével kapcsolatban szeretném segítségüket kérni. Mivel az Mt. nem definiálja a fogyatékosságot, és más jogszabályra sem hivatkozik...

Tovább a teljes cikkhez

Felmondás keresőképtelenséggel járó betegség alatt

Egy munkatársunk már több mint fél éve állományban van. Most szeretné elindítani a leszázalékolását, és az ügyintéző azt mondta neki, hogy ki kell jelentkeznie a táppénzről, és...

Tovább a teljes cikkhez

Munkavállaló összeférhetetlen magatartása

Ha a munkavállaló társaságával a munkáltató leszerződik, mindazonáltal a szerződéskötés folyamata alatt sem derül ki a munkáltató számára, hogy az új partnere...

Tovább a teljes cikkhez

Utazási kedvezmény önkormányzati művelődési házban dolgozóknak

Jár-e a 2024. március 1-jei nappal hatályba lépett 38/2024. Korm. rendelet szerinti utazási kedvezmény önkormányzatnál, illetve önkormányzat intézményénél (művelődési ház)...

Tovább a teljes cikkhez

Kógens szabályok értelmezése külföldi jog kikötésénél

Az Mt. 3. §-a (1) bekezdésének az értelmezése kapcsán szeretnénk a szíves segítségüket kérni. A praxisunkban gyakoriak az olyan esetek, amikor a felek a külföldi jog alkalmazásában...

Tovább a teljes cikkhez

Cafeteriajuttatás fizetés nélküli szabadság alatt

Várhatóan 2024. május 17-én szülöm meg a gyermekemet. Addig aktív állományban végzem köztisztviselői feladataimat. Terveim szerint gyermekem 2 éves korában térek vissza az aktív...

Tovább a teljes cikkhez

Munkakör-felajánlás és észszerű alkalmazkodás

A Kúria BH 2024.16. számú döntésének értelmezésével kapcsolatban szeretném segítségüket kérni. Mivel az Mt. nem definiálja a fogyatékosságot, és más jogszabályra sem hivatkozik...

Tovább a teljes cikkhez

Felmondás keresőképtelenséggel járó betegség alatt

Egy munkatársunk már több mint fél éve állományban van. Most szeretné elindítani a leszázalékolását, és az ügyintéző azt mondta neki, hogy ki kell jelentkeznie a táppénzről, és...

Tovább a teljes cikkhez

Munkavállaló összeférhetetlen magatartása

Ha a munkavállaló társaságával a munkáltató leszerződik, mindazonáltal a szerződéskötés folyamata alatt sem derül ki a munkáltató számára, hogy az új partnere...

Tovább a teljes cikkhez

Utazási kedvezmény önkormányzati művelődési házban dolgozóknak

Jár-e a 2024. március 1-jei nappal hatályba lépett 38/2024. Korm. rendelet szerinti utazási kedvezmény önkormányzatnál, illetve önkormányzat intézményénél (művelődési ház)...

Tovább a teljes cikkhez

Kógens szabályok értelmezése külföldi jog kikötésénél

Az Mt. 3. §-a (1) bekezdésének az értelmezése kapcsán szeretnénk a szíves segítségüket kérni. A praxisunkban gyakoriak az olyan esetek, amikor a felek a külföldi jog alkalmazásában...

Tovább a teljes cikkhez

Cafeteriajuttatás fizetés nélküli szabadság alatt

Várhatóan 2024. május 17-én szülöm meg a gyermekemet. Addig aktív állományban végzem köztisztviselői feladataimat. Terveim szerint gyermekem 2 éves korában térek vissza az aktív...

Tovább a teljes cikkhez

Idegennyelv-tudási pótlék - az illetmény összegén kívül

A köztisztviselői garantált bérminimumba beleszámít a nyelvpótlék, vagy az illetmény megállapításánál a pótlékot azonfelül kell figyelembe venni?

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jutalom - a jogszerző idő értékelése

Önkormányzati óvodánkban 2022. augusztus 2. óta dolgozó pedagógus köznevelési foglalkoztatotti jutalma megállapításához a közalkalmazott 2024. január 3. napján 26 év 3 hónap...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidőkeretben elrendelt rendkívüli munkavégzés elszámolása

Munkaidőkeretben rendkívüli munkaidő elrendelése esetén a rendkívüli munkavégzés ellenértékét (a 100% pótlékot vagy 50% pótlék + pihenőnapot) az elrendelés hónapjában kell...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4984 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 260-ik lapszám, amely az 4984-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem