×

Mt.: állandó változás

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. március 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 26. számában (2000. március 15.)

 

A Munka törvénykönyvének története jól tükrözi a rendszerváltás menetét. A piaci viszonyok változása újabb s újabb módosításokat generált a munkaadók és alkalmazottak viszonyát alapvetően meghatározó törvényben. A cikkünkben ismertetett változások jól mutatják, hogy mikor milyen szinten állt a foglalkoztatáskultúra, és hogyan viszonyultak egymáshoz a szociális partnerek, illetve a mindenkori kormány.

 

Nem sokáig örülhettek a szociális partnerek a sok vitát, alkut követően összehozott és 1992-től hatályba lépett új Munka törvénykönyvének, már 1994 februárjában ismét lényegi módosításokról kezdtek tárgyalni. Az egyezkedés színtere az Érdekegyeztető Tanács jogi ad hoc bizottsága volt. Ez a testület már korábban, a Munka törvénykönyve 1991-es, 1992-es megújítása során is segítette az Érdekegyeztető Tanács bér- és munkaügyi bizottságának tevékenységét.

A jogi ad hoc bizottság 1994 tavaszán többször is ülésezett, de a munkát csak egy emlékeztetőtervezettel fejezte be. Ezt követően ősszel már a bér- és munkaügyi bizottsággal közösen ülésezett a jogi ad hoc testület, s már egy konkrét előterjesztés kidolgozását tűzték ki célul.

Ellentétek

Az ekkorra körvonalazódott módosítások egyrészt az 1995 májusában esedékes üzemi- és közalkalmazottitanács-választásokra vonatkoztak, másrészt a szakszervezeti és munkáltatói igényeknek próbáltak eleget tenni. Így például a szakszervezetek azt akarták, hogy a munkavállalók érdekében eljáró személyek könnyebben juthassanak be a munkahelyekre, valamint a Munka törvénykönyve tegye lehetővé a szakszervezeti tisztségviselők által fel nem használt munkaidő-kedvezmény ellentételezését. A munkáltatói kérések főként a túlmunka és a munkaidőkeret szabadabb szabályozására, illetve a távolléti díj bevezetésére vonatkoztak.

A tárgyalásokon a szociális partnerek egyaránt úgy érezték, hogy a másik fél indokolatlanul nagy engedményekre akarja kényszeríteni őket. Az 1994-es év végén az Érdekegyeztető Tanács plenáris ülésén a szakszervezetek már nem is tartottak célszerűnek egy szélesebb körű módosítást, a változtatásokat csak az üzemi-, közalkalmazottitanács-választásokra, illetve technikai jellegű kérdésekre kívánták redukálni. A munkáltatói oldal ezt nem fogadta el, mondván: a vállalkozások versenyképességének javításához elengedhetetlenek az általuk szorgalmazott módosítások. Mivel a szakszervezeti oldal mindezt nem volt hajlandó figyelembe venni, a munkáltatók válaszul elzárkóztak a minimálbér-emelés tárgyalásától.

Az alkudozás 1995-ben tovább folytatódott. Az Érdekegyeztető Tanács plenáris ülése januárban kétszer is foglalkozott a témakörrel, sőt még egy informális találkozót is tartottak. Az álláspontok az egyéves előkészítő munka ellenére továbbra sem közeledtek egymáshoz. A kormányzati oldal ekkor már kinyilvánította, hogy a szociális partnerek egyetértésének hiányában is a parlament elé terjeszti a törvénymódosítást. A szakszervezeteket mindez igencsak felháborította. A munkáltatói oldal, bár a számára fontos témaköröknél jelentős kompromisszumokra kényszerült, mindezt hajlandó volt tudomásul venni.

Közben a kormányzat meggondolta magát, és mégsem vitte önállóan a parlament elé a módosítási javaslatot. Az Érdekegyeztető Tanács februárban öszszehívott plenáris ülésén újabb kísérletet tettek arra, hogy a szakszervezetek által is elfogadható módosítási indítványt állítsanak össze. Ez viszont nem sikerült. A szakszervezetek képviselői még a tárgyalóteremből is kivonultak tiltakozásuk kifejezéseként. Levelet írtak a miniszterelnöknek, hogy csak az általuk támogatott előterjesztés kerüljön a parlament elé.

Munkaidő-számítás

A több mint egy évig tartó kötélhúzás főként a túlórakeret emelése és a piaci körülményekhez jobban igazodó munkaidő-számítás miatt alakult ki. A munkaadói érdekképviseletek hangsúlyozták, hogy tarthatatlan a Munka törvénykönyvében éves szinten megjelölt, maximálisan 144 órás túlórakeret, amely a kollektív szerződésekben is legfeljebb 200 órára emelhető fel. Ennél jóval magasabb kereteket igényeltek. Később a szakszervezeti ellenállást, a hosszú alkudozást is figyelembe véve már elfogadták volna a kormányzat kompromisszumos javaslatát. Ezek szerint a Munka törvénykönyvében rögzített 144 órát nem emelnék, viszont a kollektív szerződésekben szereplő 200 órás maximumot 300 órára módosítanák. A munkaidő-elszámolásnál fokozatosan csökkentve igényüket, ugyancsak elfogadták a kormányzati álláspontot. Ennek alapján a Munka törvénykönyvében akkor előírt 8 hét helyett 3 hónap átlagában kellene megfelelniük a munkahelyeknek a napi 8 órás munkaidőnek. A kollektív szerződésekben viszont megegyezhetnének a hat hónapos elszámolási átlagról is. A szakszervezetek szerint azonban mindez, különösen, ha figyelembe veszik a távollét esetén az átlagkereset helyett alkalmazandó távolléti díjat, jóval hátrányosabb a dolgozóknak, mint amennyit nyernének az érdekképviseleteik által javasolt könnyítésekkel.

Mivel megállapodás februárban sem jött létre, a kormányzati oldal kijelentette: az első félévben mindenképpen a parlament elé viszi a Munka törvénykönyve módosításának ügyét. Erre a kormányprogram is kötelezi. A kormány ennek megfelelően még tavasszal beterjesztette a törvénymódosítási javaslatot.

Az Országgyűlés, különféle képviselői módosító indítványokra, végül a munkavállalói, a munkaadói és a kormányzati elképzelésektől is eltérő keretszámokat fogadott el. Így a túlmunkánál továbbra is érvényben maradt a Munka törvénykönyvében szereplő általános, 144 órás maximum követelmény, és a helyi kollektív szerződésekben sem változott a 200 órás maximum. A munkáltatóknak végül csak annyit hozott a törvénymódosítás, hogy a több munkaadóra érvényes kollektív szerződések esetén a maximum 300 óra túlóra is szerepeltethető. A munkaidő-számításnál a Munka törvénykönyvében előírt általános, 8 hetes átlag lényegében nem változott, csak két hónapra módosult. A kollektív szerződésekbe viszont ez az átlagszámítás is bevehető, mégpedig négy hónapos maximummal, a több munkaadóra vonatkozó kollektív szerződéseknél pedig 6 hónapos maximummal.

Mivel a szakszervezetek nem támogatták a törvénymódosítási javaslatot, a kormányzat a rájuk vonatkozó változtatásokat kihagyta a parlament elé vitt előterjesztésből. Ennek ellenére képviselői módosító indítványra több, szakszervezetekre vonatkozó témakörben is határozott az Országgyűlés. Így például arról, hogy a szakszervezeti tisztségviselők fel nem használt munkaidő-kedvezményét a munkaadó köteles pénzben megfizetni a szakszervezetnek. Az Országgyűlés ugyanakkor megszorítást is alkalmazott: a kedvezmény legfeljebb 50 százaléka egyenlíthető ki ilyen módon. Megváltozott a kedvezmény számításának módja is. Korábban három szakszervezeti tagonként havi két óra kedvezmény járt a tisztségviselőknek. A módosítás szerint ezt a számítási módot csak 200 tagig alkalmazhatják, ezenfelül 500 tagig már csak további havi 1,5 óra, 500 tag felett pedig havi 1 óra munkaidő-kedvezmény vehető igénybe minden három szakszervezeti tag után.

Átfogó módosítás

Az újabb átfogó módosításra 1997-ben került sor. A kormányzat a változtatás szükségességét az uniós csatlakozás jogharmonizációs igényével, illetve néhány előírás, a kor követelményeihez történő igazításával magyarázta. Feladatot jelentett a csoportos létszámcsökkentésre vonatkozó, valamint a munkavállalók jogainak, a vállalatok, üzemek és üzemrészek tulajdonosváltozása esetén történő megóvásáról szóló uniós irányelvek átvétele. Az előkészítő tárgyalások már 1996-ban megkezdődtek, és úgy tűnt, hogy ennek az évnek az őszén a parlament elé kerülhet a törvénymódosítási javaslat. A korábbi vitáknak megfelelően viszont ez esetben is inkább az ellentétek éleződtek, és az Érdekegyeztető Tanács decemberi ülésén is csak odáig jutottak el a szociális partnerek, hogy a törvényjavaslat benyújtása előtt még további konzultációra van szükség. A következő év tavaszán ismét kiéleződtek a viták, mivel a kormányzat kiegészítő javaslatokat tett a szakszervezeti tisztségviselők munkajogi védelmének erősítésére. A munkáltatói érdekképviseletek ezt a törekvést eleve elutasították. Hiányolták, hogy az általuk fontosnak vélt módosítás, amely a leltárfelelősség szabályaira vonatkozik, nem szerepel az előterjesztésben. Ebben az évben a munkáltatók utasították el a kormányzat által összeállított módosítási anyagot, a szakszervezetek viszont támogatták. A kormány ezt követően a parlament elé terjesztette a jogszabálytervezetet. Az Országgyűlés nyáron hagyta jóvá a Munka törvénykönyve módosítását.

A jogutódlás rendezése

Ennek lényege, hogy a munkáltató személyében bekövetkező jogutódlás esetén a munkaviszonyból származó jogok és kötelességek a jogutód munkáltatóra szállnak. A tulajdonosváltás esetén azt követően is érvényes a kollektív szerződés, illetve a munkaszerződés. A tulajdonosváltozás önmagában nem indokolhatja a kollektív szerződés felmondását, illetve a munkaviszony megszüntetését. A csoportos létszámleépítés előtt a munkáltató köteles egyeztetni a módosítás szerint a munkavállalói érdekképviselettel. Tájékoztatást kell adnia a dolgozóknak. A módosítás eligazítást ad a konzultáció formájára.

A szakszervezeti tisztségviselők erőteljesebb védelmét szolgálja, hogy a munkaviszony jogellenes megszüntetésekor az eredeti munkakörbe történő visszahelyezés már a módosítást követően nem helyettesíthető a végkielégítés kétszeresének kifizetésével. Az érdek-képviseleti vezető elbocsátásakor – a törvénymódosítás alapján a rendkívüli felmondás esetén is – kötelező az előzetes egyeztetés a szakszervezettel.

Alkuajánlat

A Munka törvénykönyve következő, nagyobb jelentőségű módosítására 1999-ben került sor.

Az előkészítés során a kormánynak ismét a szakszervezetekkel voltak igazán nagy vitái. A múlt év februárjában a szakszervezeti szövetségek már a miniszterelnöknél is tiltakoztak a tervezett módosítások miatt, és a javaslat visszavonását kérték. Időszerűtlennek nevezték a tervezett változtatásokat. Álláspontjukat kifejtve hangsúlyozták: a leltárfelelősség módosítására tett javaslat átgondolatlan, szakszerűtlen. Érthetetlennek nevezték, hogy a változtatások csak a munkáltatók érdekeit szolgálják, és növelik a munkavállaló kiszolgáltatottságát, gyengítik a szakszervezetek helyzetét. Különösen azt kifogásolták, hogy az üzemi tanácsokat szerződéskötési jogosítvánnyal ruházza fel a módosítás.

A nagy ellenállás okán a kormány a törvényjavaslat vitájának felfüggesztését kérte az Országgyűlés elnökétől. A kormány alkut ajánlott a szakszervezeteknek. Kész módosítani bizonyos paragrafusokat, amennyiben a munkavállalói érdekképviseletek is hajlandóak a társadalmi párbeszédnek a kormány által javasolt formájú megújítására, illetve a GDP-hez kötött, hosszabb távú keresetemelési szisztéma elfogadására.

A felajánlott alkuról ezt követően újabb tárgyalások kezdődtek. A szakszervezetek a Munka törvénykönyve legújabb változtatási programjával kapcsolatos, korábbi számos ellenvetésükből végül csak néhányat tartottak fenn. Ezek közül öt kérdéskörben sikerült megegyezésre jutniuk a kormányzattal. Így a kormányzati tárgyalócsoport elfogadta, hogy a Munka törvénykönyvében továbbra se kapjanak jogot kollektív szerződés kötésére az üzemi tanácsok. Méltányolta a kormányzat azt a kérést is, hogy a munkaügyi jogviták esetén továbbra is maradjon kötelező az előzetes egyeztetés a bírósági tárgyalás előtt. A szakszervezetek által az egyik leginkább kritizált módosítás a leltárfelelősségre vonatkozott. Itt a kormányzat vállalta, hogy olyan szakmai megoldást keres, amely a szakszervezeteknek és a munkáltatóknak egyaránt elfogadható. A munkaviszonyukat jogellenesen megszüntető dolgozók esetében a kormányzat a szakszervezeti kérésnek megfelelően vállalta, hogy a munkáltatók legfeljebb csak egyéves átlagkeresetnek megfelelő kártérítési igényt érvényesítenek. Abban az esetben, ha a munkáltató mondott fel jogellenesen a dolgozónak, és a bíróság nem tartja célszerűnek az eredeti munkakörbe történő visszahelyezést, illetve a dolgozó megközelítette a nyugdíjkorhatárt, akkor részére az eredeti törvénymódosítási javaslatban szereplő, maximálisan egyévinek megfelelő kereset helyett másfél évi mérték fizethető ki ellentételezésként a szakszervezetekkel kötött előzetes kormányzati kompromisszum szerint.

A tárgyalások során, ha nem is könynyen, de sikerült megegyezni a társadalmi párbeszéd intézményrendszerének átalakításáról is.

Keresetemelés

A kormányzat által javasolt alku harmadik eleme a GDP-hez kötött többéves keresetemelési megállapodásra szólt. Ez volt az a témakör, amelynél a szakszervezetek nem kívánták előre elkötelezni magukat. Egy ilyen megállapodásról csak alaposabb, hosszabb elemzést követően voltak hajlandók nyilatkozni.

Úgy tűnt, hogy ezek alapján végül is sikerül egyezséget kötni. A megállapodás aláírását megelőző tárgyaláson a kormányzat bejelentette: az alkut három egyenrangú témakörre vonatkozóan tette, így abból nem hajlandó engedni. Mivel a GDP-t követő hosszabb távú keresetemelési megállapodásra a szakszervezetek csak később lettek volna készek, a Munka törvénykönyvére, illetve a társadalmi párbeszéd megújítására vonatkozó egyezséget külön nem volt hajlandó megkötni a kormányzati oldal.

Így minden maradt a régiben, s a kormányzat kérte a Munka törvénykönyve módosítására beadott javaslat további tárgyalását az Országgyűléstől. Így tehát nem voltak érvényesek azok az előzetesen vállalt engedmények sem, amelyekre a szakszervezeti kéréseknek megfelelően a kormányzat késznek mutatkozott.

Nem csoda tehát, hogy a munkavállalói érdekképviseletek az Országgyűlés által végül elfogadott módosítási anyagot szinte teljes egészében munkavállaló- és szakszervezet-ellenesnek értékelték. Így például nehezményezték, hogy határozott elutasításuk ellenére az üzemi tanácsok is jogosultságot kaptak az üzemi megállapodás megkötésére. Ezt a törvénymódosítás szerint szakszervezeti képviselet és kollektív szerződés hiányában a munkaviszonyból származó jogokra és kötelezettségekre köthetik meg az üzemi tanácsok. A törvénymódosítás alapján a szakszervezeti tisztségviselők munkaidő-kedvezményének fel nem használt részét már nem kötelező pénzben kifizetni. A törvény a munkaadók és a szakszervezetek közötti megállapodás hatáskörébe utalja ennek rendezését.

A változás az eddigieknél jobban ösztönöz arra, hogy a dolgozók letöltsék felmondási idejüket. Ha ugyanis a munkavállaló munkaviszonyát nem a törvényes előírások betartásával szünteti meg, a számára irányadó felmondási időre járó átlagkeresetet meg kell fizetnie a munkáltatónak.

Változás, hogy a munkavállaló és a munkaadó vitájánál a bírósági szakasz előtt nincs kötelező egyeztetés. Korábban ilyen esetekben csak a munkavállaló által kezdeményezett egyeztetés sikertelensége esetén lehetetett bírósághoz fordulni. A módosítás szerint a kifogásolt intézkedést követő 30 napon belül keresetet lehet beadni a munkaügyi bíróságnak.

Kárfelelősségi kérdések

A módosítás a leltárhiányért való felelősség feltételévé teszi a munkaadó és a munkavállaló közötti leltárfelelősségi megállapodás megkötését. A felelősség feltétele a szabályszerű leltárkészlet átadás-átvétel, leltárhiány-megállapítás. A leltárfelelősségi megállapodás eltérő rendelkezése hiányában a leltárkészletet egyedül kezelő munkavállaló a hiány teljes összegéért felel. Ha a készletet a hiányért nem felelős munkavállaló is kezeli, akkor félévi átlagkeresete a leltárhiány-felelősség maximuma.

A módosítások elutasításával a munkáltatói érdekképviseletek nem értettek egyet. Hangsúlyozták: a módosítások alapvető célja az volt, hogy a szakmai pontatlanságok kiküszöbölésével megszűnjenek a joghézagok.

Az újabb felvonásban a Munka törvénykönyve átfogó, koncepcionális módosítása kezdődött el még a múlt évben. Jelenleg szakértői munkacsoport készíti elő a tervezetet, amelyet – az államigazgatási és érdekegyeztetést követően – már mint normaszöveget egy év múlva bocsátanak a kormány rendelkezésére.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. március 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8394 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8394 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4984 olvasói kérdésre 4984 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8394 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8394 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4984 olvasói kérdéssel.

Eltűnt közalkalmazott jogviszonyának megszüntetése

Intézményünk egyik közalkalmazottja 2023. augusztus 15. óta munkavégzés céljából a munkahelyén nem jelent meg. Távollétének okáról és várható időtartamáról sem a közvetlen...

Tovább a teljes cikkhez

Végkielégítés egészségi alkalmatlansággal indokolt felmondás esetén

Két munkavállalónk keresőképtelen állományának lezártát követően már nem lesz alkalmas a munkakörének betöltésére. Olyan mértékű egészségromlásuk van, amely alapján -...

Tovább a teljes cikkhez

Nyugdíjasnak minősülés

Az egyik munkavállalónk február 28-án töltötte be a 65. életévét. Szervezeti okokra hivatkozással szeretnénk megszüntetni a jogviszonyát március végével. Nincs információnk arra...

Tovább a teljes cikkhez

Munkakör-felajánlás és észszerű alkalmazkodás

A Kúria BH 2024.16. számú döntésének értelmezésével kapcsolatban szeretném segítségüket kérni. Mivel az Mt. nem definiálja a fogyatékosságot, és más jogszabályra sem hivatkozik...

Tovább a teljes cikkhez

Felmondás keresőképtelenséggel járó betegség alatt

Egy munkatársunk már több mint fél éve állományban van. Most szeretné elindítani a leszázalékolását, és az ügyintéző azt mondta neki, hogy ki kell jelentkeznie a táppénzről, és...

Tovább a teljes cikkhez

Munkavállaló összeférhetetlen magatartása

Ha a munkavállaló társaságával a munkáltató leszerződik, mindazonáltal a szerződéskötés folyamata alatt sem derül ki a munkáltató számára, hogy az új partnere...

Tovább a teljes cikkhez

Utazási kedvezmény önkormányzati művelődési házban dolgozóknak

Jár-e a 2024. március 1-jei nappal hatályba lépett 38/2024. Korm. rendelet szerinti utazási kedvezmény önkormányzatnál, illetve önkormányzat intézményénél (művelődési ház)...

Tovább a teljes cikkhez

Kógens szabályok értelmezése külföldi jog kikötésénél

Az Mt. 3. §-a (1) bekezdésének az értelmezése kapcsán szeretnénk a szíves segítségüket kérni. A praxisunkban gyakoriak az olyan esetek, amikor a felek a külföldi jog alkalmazásában...

Tovább a teljes cikkhez

Cafeteriajuttatás fizetés nélküli szabadság alatt

Várhatóan 2024. május 17-én szülöm meg a gyermekemet. Addig aktív állományban végzem köztisztviselői feladataimat. Terveim szerint gyermekem 2 éves korában térek vissza az aktív...

Tovább a teljes cikkhez

Munkakör-felajánlás és észszerű alkalmazkodás

A Kúria BH 2024.16. számú döntésének értelmezésével kapcsolatban szeretném segítségüket kérni. Mivel az Mt. nem definiálja a fogyatékosságot, és más jogszabályra sem hivatkozik...

Tovább a teljes cikkhez

Felmondás keresőképtelenséggel járó betegség alatt

Egy munkatársunk már több mint fél éve állományban van. Most szeretné elindítani a leszázalékolását, és az ügyintéző azt mondta neki, hogy ki kell jelentkeznie a táppénzről, és...

Tovább a teljes cikkhez

Munkavállaló összeférhetetlen magatartása

Ha a munkavállaló társaságával a munkáltató leszerződik, mindazonáltal a szerződéskötés folyamata alatt sem derül ki a munkáltató számára, hogy az új partnere...

Tovább a teljes cikkhez

Utazási kedvezmény önkormányzati művelődési házban dolgozóknak

Jár-e a 2024. március 1-jei nappal hatályba lépett 38/2024. Korm. rendelet szerinti utazási kedvezmény önkormányzatnál, illetve önkormányzat intézményénél (művelődési ház)...

Tovább a teljes cikkhez

Kógens szabályok értelmezése külföldi jog kikötésénél

Az Mt. 3. §-a (1) bekezdésének az értelmezése kapcsán szeretnénk a szíves segítségüket kérni. A praxisunkban gyakoriak az olyan esetek, amikor a felek a külföldi jog alkalmazásában...

Tovább a teljes cikkhez

Cafeteriajuttatás fizetés nélküli szabadság alatt

Várhatóan 2024. május 17-én szülöm meg a gyermekemet. Addig aktív állományban végzem köztisztviselői feladataimat. Terveim szerint gyermekem 2 éves korában térek vissza az aktív...

Tovább a teljes cikkhez

Idegennyelv-tudási pótlék - az illetmény összegén kívül

A köztisztviselői garantált bérminimumba beleszámít a nyelvpótlék, vagy az illetmény megállapításánál a pótlékot azonfelül kell figyelembe venni?

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jutalom - a jogszerző idő értékelése

Önkormányzati óvodánkban 2022. augusztus 2. óta dolgozó pedagógus köznevelési foglalkoztatotti jutalma megállapításához a közalkalmazott 2024. január 3. napján 26 év 3 hónap...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidőkeretben elrendelt rendkívüli munkavégzés elszámolása

Munkaidőkeretben rendkívüli munkaidő elrendelése esetén a rendkívüli munkavégzés ellenértékét (a 100% pótlékot vagy 50% pótlék + pihenőnapot) az elrendelés hónapjában kell...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4984 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 260-ik lapszám, amely az 4984-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem