×

Kamarai huzavona

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. január 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 25. számában (2000. január 15.)

 

A gazdasági kamarák kálváriája a kilencvenes évek elején kezdődött, s nem oldódott meg az évtized végére sem. Az 1995-ben felállt köztestületek jószerével meg sem erősödhettek, s a nemrég elfogadott új kamarai törvény egyes vélemények szerint máris ellehetetleníti a gazdaság önszerveződéséért felelős intézményeket.

 

Mind a kormányzat, mind a gazdaság szereplői tisztában vannak azzal, hogy az Európai Unióhoz való csatlakozás folyamatában a kamaráknak kiemelkedő szerep jut. A kamarai rendszer az uniós tagországok gazdaságának szerves része. Érthető módon a közösség elvárja, hogy vállalkozói hasonló körülményeket találjanak majd az újonnan csatlakozó országokban is, amikor a tőkeáramlás zöld utat kap a kelet-európai régióba.

Az újkori magyar kamarai rendszer ötéves múltra tekinthet vissza. Az 1994. évi XVI. törvény alapján a kamarák 1995. január 1-jével kezdtek működni. Valamennyi munkaadói szervezet nagy várakozásokkal tekintett az új szisztéma elé.

A hosszas szakmai vitákban kimunkált törvény szerint a munkaadó tulajdonosok számára a szakmai, munkaadói oldalról az érdek-képviseleti szervezetek biztosították volna az érdekérvényesítés lehetőségét, ugyanakkor a versenyhelyzet kialakítását, a feltételek megteremtésének feladatait a közjogi kamarák látták volna el. Az elképzelések szerint a korrekt kamarai rendszer segített volna a fekete- és szürkegazdaság kifehérítésében azzal, hogy világos, átlátható helyzetet teremt a gazdaságban. A kilencvenes évek közepén a szakértők szerint a feketegazdaság a GDP 30 százalékának megfelelő értéket „nyelt el".

Megalakulás – vitákkal

Az 1994. évi törvény alapján három kamara állt fel: az ipari és kereskedelmi, a kézműves-, valamint az agrárkamara. A kézműveskamara létrejötte óriási eredmény volt a kisvállalkozások és érdekképviseleteik számára, hiszen nemcsak azt jelezte, hogy eredményesen tudtak lobbizni a politikai életben, hanem azzal a lehetőséggel is kecsegtetett, hogy a kisvállalkozói szektor a fejlett országokban régóta elismert pozícióhoz juthat a magyar gazdaságban is. A kézműveskamara önálló működését, létjogosultságát egyébként nemzetközi példák is alátámasztották. Ilyen volt a német, az olasz vagy a francia minta, amelyeket a magyar sajátosságok figyelembevételével próbálták adaptálni.

Az 1994. évi törvény parlamenti vitájában rendkívül sok, mintegy 250 módosító javaslatról tárgyalt a T. Ház. Az 1994. évi kormányváltás azzal a kedvezőtlen fordulattal járt, hogy a kamarák indulásának feltételeit erősen megnyirbálták. Az eredeti cél azonban már akkor megsérült, amikor a kamarák a kormány ódzkodása miatt nem kapták meg a köztestületek felállításához szükséges infrastruktúrát, és tagjaiknak sem tudták biztosítani a tagdíjmentességet az első évre. A kedvezmény segíthetett volna abban, hogy a vállalkozások könnyebben elfogadják az új struktúrát. Ennek jelentőségét jól mutatja, hogy ebben az időszakban 200-250 ezer új vállalkozás indult, amelyeknek már a kezdő évben külön terhet jelentett a kamarai tagdíj fizetése.

A kamarák igényelték azt is, hogy az APEH adjon felmentést a titoktartási kötelezettség alól, mert csak így kezdhették volna el egy cégregiszter összeállítását. Mindezekről a törvény is rendelkezett, ám az 1998-ban leköszönő kormány nem teljesítette e kéréseket.

Felemás fogadtatás

Az új köztestületek fogadtatása a vállalkozók körében is vegyes volt. A külföldi érdekeltségű, illetve a multinacionális vállalkozások magyarországi cégei természetes partnerként viseltettek a kamarák iránt, hiszen saját országaikban már kialakult kamarai rendszer működik. A sok kis-, közép- és mikrovállalkozó, a mindennapi létéért folytatott küzdelem során alig-alig értékelte a kamarai segítséget, amelynek pontos mibenlétéről fogalma sem volt.

Ilyen körülmények között elmondható, hogy a kamarák nem tudták betölteni a vállalkozók által elvárt, illetve a törvény által előírt szerepet. Ebben akadályozták a törvényi hiányosságok, az állami ellenkezés és a vállalkozói bizalmatlanság. Az utóbbi másfél évben a gazdálkodási feltételeik valamelyest javultak, s az időközben átvett közjogi feladatokat is viszonylag jól meg tudták szervezni. Ám az azt megelőző négy évben a kamara tévutakon járt, amikor a feladatát keresve megpróbált részben érdekképviseletként működni. Ezt a szerepvállalást a vállalkozók nem fogadták el, különösen azért, ment e téren nem tudott megfelelő eredményeket felmutatni.

Az 1998. évi választások után a programokból kitűnt, hogy hamarosan egy másfajta kamarai rendszer kialakítása várható. A munkaadói érdek-képviseleti szervezetek élénk figyelemmel kísérték az új kamarai törvény megalkotásának folyamatát, azt várták, hogy végre valóban a funkciójának megfelelő, s nem az érdekképviseletekkel rivalizáló, hanem azok tevékenységét kiegészítő szisztéma jöhet létre.

Munkaadói vélemények

Noha a szervezetek kezdetben még kifejtették ezzel kapcsolatos álláspontjukat, a parlament elé terjesztett törvénytervezet alakulásába nem volt beleszólásuk. A kamarák kizárólag maguknak tartották fenn a jogot, hogy a véleményük szerint nem megfelelő törvénnyel kapcsolatban álláspontjukat kifejtsék és érvényesítsék. Ilyen sarokpont volt például a kötelező tagság kérdése, valamint a közjogi funkciók. Az a furcsa helyzet állt elő, hogy a tulajdonos-vállalkozót képviselő érdekképviseletek a törvény-előkészítés utolsó stádiumában szinte alig kaptak jelzéseket a jogszabály alakulásáról, az újabb és újabb módosító javaslatokról, mert a vita és az egyeztetések a parlament különböző bizottságaiban, a kamarák és az országgyűlési képviselők között zajlottak. Mintegy 300 módosító indítvány érkezett a törvényhez, ami a végén már áttekinthetetlenné tette az érintettek számára a készülő jogszabálytervezetet.

Drasztikus változások

Az új törvény parlamenti vitája mindenesetre jelezte, hogy a kamara ügye a szakmai és a politikai körökben egyaránt vihart kavart. A parlamenti viták során elhangzott véleményekből kitűnt: noha az új törvény bizonyos kérdésekben valóban előrelépést jelent, a drasztikus változások nehéz helyzetbe hozzák a kamarákat, amelyek épphogy kezdtek úrrá lenni a forráshiány okozta kezdeti sokkjukon. A törvény ugyanis megszünteti a kötelező tagság intézményét, és ez alapvetően megváltoztatja a kamarák anyagi helyzetét. A helyzetet súlyosbítja, hogy az elmúlt időszakban a kamaráknak nem sikerült általánosan elfogadott közintézményekké válniuk, amelyeknél a tagság – és ezzel a tagdíjfizetés – a józan belátás, a saját jól felfogott érdekek kérdése.

A kamarai törvény előkészítését végző kormánymegbízott, Sümeghy Csaba a parlamentben az angolszász típusú, közhatalmi jogosítványokkal nem rendelkező, önkéntes tagságon alapuló gazdasági kamarák rendszerét ajánlotta megfontolásra. Azzal érvelt, hogy míg 1994-ben a gazdaság szétzilált állapota miatt indokolt volt a kötelező kamarai tagság bevezetése, mára ez a kötelezettség időszerűtlenné vált. Nem titkolta azt a véleményét sem, hogy az előző kormányt teszi felelőssé amiatt, hogy a vállalkozók körében ellenszenv alakult ki a kamarákkal szemben, aminek az lehet a magyarázata, hogy a kamarák nem tudtak megbirkózni a feladataikkal. A köztestületeket egyébként az a vád is érte, hogy egy szűk szakmai réteg hatalmon maradását szolgálják csupán, akik „feltupírozott" statisztikákkal próbálják igazolni létjogosultságukat. Más vélemények szerint a kamarák kudarcának oka, hogy nem volt megfelelő PR-tevékenységük, amelynek révén ismertté és elismertté válhattak volna a vállalkozók körében.

Nagyvállalati tagok

A kötelező tagság intézménye egyébként bevezetésétől kezdve folyamatosan a viták kereszttüzében állt. Nem volt nehéz ezúttal sem előhozni azt az érvet, hogy a vállalkozók kifogásolják, miszerint az adószerűen beszedett tagdíj nincs arányban a kamarák szolgáltatásaival, és nem ösztönzi a testületeket a törvényi, illetve érdek-képviseleti feladatok elvégzésére. Az önkéntes tagság okán befolyó tagdíjakból egyébként várhatóan a korábbiaknál jóval kevesebb bevétele keletkezik a kamaráknak, hiszen számítani kell arra, hogy a kötelező jelleg megszűntével sokan kilépnek. Szakértők szerint azonban nincs ok az aggodalomra, nem fognak szétzilálódni a testületek, noha a taglétszám csökkenése kezdetben bizonyosan érzékenyen érinti őket.

A nyugat-európai tapasztalatok azt mutatják, hogy a nagyvállalatok általában vállalják a tagdíjfizetést. Írországban például a vállalkozásoknak mindössze 17 százaléka tagja a kamarának, ám ezek a cégek állítják elő a gazdaság teljesítményének 84 százalékát – így az általuk befizetett tagdíj nem csekély. Az arány Magyarországon is hasonló: a tagdíjbevételek 75-80 százaléka mindössze néhány vállalattól származik. A kisvállalkozók számára bizonyára könnyebbséget jelent, ha „megszabadulnak" a kötelező tagság nyűgétől, ám hozzá kell tenni: a magyar gazdaság, azon belül is a kisvállalkozói szektor helyzetének elkeserítő jellemzője, hogy havi 3-500 forintos kiadás is a gazdálkodást befolyásoló tétel.

A tagdíj egyéb vagyoni kérdést is felvet: visszaállamosítható-e a jelenlegi kamarai vagyon? Mivel a köztestületek megalakításához a kamarák nem használtak fel közpénzt, álláspontjuk szerint a mostani vagyonra lehet építeni az új rendszert, függetlenül attól, hogy magán- vagy köztestületként alakulnak-e meg. Az eddig felhalmozott vagyon tehát az új kamarák működését szolgálja majd. A meglévő vagyonról leltár készül, amelyet az Állami Számvevőszék felügyelete alatt adnak át az új köztestületeknek.

Kézművesek aggodalma

A kormány az új törvény másik nagy változtatását, a szerkezeti átalakulást, pontosabban a kézműveskamarák beolvasztását a kereskedelmi és iparkamarákba szintén költségokokkal magyarázta. Véleménye szerint az új, egységes kamarai szervezetet az indokolta, hogy az eddigi működés feleslegesen széttagolt volt, ami többletköltségekkel járt. A koncentráltabb tevékenységet és a kamarák pénzfelhasználását is valószínűleg könnyebben lehet majd így ellenőrizni – állítják a kormányzati szakértők. A kamarák egységesítése azonban lehetővé teszi, hogy az egyes szakmák autonómiája megmaradjon, és önálló kézműves-, kereskedelmi és ipari tagozat működjön. Ezzel a jogalkotók mintegy elismerik, hogy nem lehet egy kalap alá vonni ezeket a területeket, tehát volt némi indokoltsága a korábbi felosztásnak.

A kisvállalkozók súlyos problémaként élik meg, hogy az önálló kézműveskamara megszűnik, mivel úgy vélik, sajátosan különböznek a nagyobb cégektől. Ennél a szektornál ugyanis a cégek 97-98 százalékára a kézműipari jelleg jellemző, amikor a tulajdonos is közvetlenül részt vesz a termelésben. A kézműveskamaráknak meg kellett volna maradniuk önállónak, még ha régiónként össze is vonják őket – érvelnek a kisvállalkozók.

A változásokkal kapcsolatos fenntartások közül az egyik legmarkánsabb az, hogy megint hátrányos helyzetbe kerülnek a kis- és középvállalkozások, és csak egy szűk, tőkeerős rétegnek kedvez az új szisztéma. Mások úgy értékelték: a módosítás a kormányzat újabb centralizációs törekvésének jele, s hogy a kormány valójában kísérletet tesz az 1994 előtti, közfeladatokkal nem rendelkező kamarák visszaállítására. Ezt a gyanút toldották meg azzal, hogy a törvénymódosítással a kormány voltaképpen idő előtti választásokat kényszerít ki a kamaráknál.

A szakértők szerint a mostani módosítások alkalmat adnak arra, hogy áttekintsék a működtetés feltételeit, hiszen átmeneti időszakokban is biztosítani kell a jogszabálynak megfelelő működést a kialakulatlan helyzet ellenére. A munkaadói szervezetek arra számítanak, hogy ezekről tárgyalásokat tudnak majd folytatni a kamarákkal. Ezután alakulhatnának ki a hatékony együttműködés formái.

A feladatok kiosztása

Az új kamarai törvény ugyanazt emeli ki, mint elődje, miszerint az állam gazdasági szerepvállalásának csökkentéséhez köztestületeket kell létrehozni. A gazdasági kamarák tehát eszerint köztestületek, amelyeket választással hoznak létre a tagjaik. Alapvető feladatuk – mint a törvény megfogalmazza,-hogy előmozdítsák a gazdaság fejlődését és szerveződését, a tisztességes piaci magatartást, a gazdasági tevékenységet folytatók általános, együttes érdekeinek érvényesítését.

A jogszabály szerint a kamaráknak konkrét feladataik vannak a gazdaság fejlesztésével, illetve az üzleti forgalom biztonságával kapcsolatban. Például, hogy elősegítsék a gazdasági tevékenység infrastruktúrájának fejlődését, amelyre saját bevételeik meghatározott részét is fordíthatják. A konkrét vállalkozói célokon túl azonban a kamarának támogatnia kell a nemzetgazdasági szinten hatékony, a fejlődést általánosságban is szolgáló célokat. Többek közt közreműködnie kell a területfejlesztési koncepciók és programok gazdaságfejlesztési részeinek kidolgozásában és végrehajtásában is.

A következő időszakban egyre nagyobb hangsúlyt kap a szakképzés. Értelemszerűen a kamarának is szerepet kell vállalnia abban, hogy a hazai szakképzés minél magasabb színvonalú legyen, illetve EU-szerte elfogadottá válhasson. Együtt kell működnie azokkal az érdek-képviseleti szervezetekkel, amelyek már foglalkoznak a szakképzéssel, a mesterképzéssel, a mestervizsgáztatással. A kamarák hagyományos feladata volt a kereskedelemfejlesztés támogatása, ez továbbra is kulcsfontosságú, különös tekintettel a közelgő EU-csatlakozásra.

A külgazdaság feltételrendszerének javítása érdekében természetesen olyan jellegű eszközök állnak rendelkezésére, mint a gazdasági tájékoztató- és propagandamunka, különös tekintettel a vásárok, kiállítások, konferenciák és más rendezvények szervezésére. A kamarák tájékoztató szerepe is hagyományosan erős, hiszen egyrészt tájékoztatniuk kell a hazai vállalkozókat a külföldi jogszabályokról, intézkedésekről, amennyiben valamelyik piac iránt érdeklődnek. A kamarák részt vesznek a feladataikkal összefüggő célokat szolgáló állami pénzeszközök felhasználására vonatkozó döntések előkészítésében is.

Féléves határidő

A területi kamaráknak részt kell venniük egyes, az üzleti forgalom biztonságával kapcsolatos teendők ellátásában. Egyebek között kiadnak bizonyítványokat és igazolásokat árura vonatkozóan, kereskedelmi szokványokat állítanak össze és adnak közre, kidolgozzák a tisztességes piaci magatartás szabályait és figyelemmel kísérik ezek teljesülését. A kamara kötelessége, hogy a fogyasztók érdekeivel ellentétes gazdasági tevékenységet folytató gazdálkodó szervezeteket tevékenységük megszüntetésére kényszerítse, ehhez különféle eszközök állnak rendelkezésére.

Általános gazdasági érdekek képviseletére is vállalkozik a kamara, javaslatokat, véleményeket fogalmaz meg. A törvény azonban külön kitér arra, hogy szakmai, munkáltatói és munkavállalói érdekképviseletet nem láthatnak el.

Az új kamarai törvény szerint a jelenlegi tagoknak 2000. június 30-ig kell nyilatkozniuk arról, hogy tagok akarnak-e maradni az új rendszerben is. Addigra már végbe kell mennie a kézműveskamarák beolvadásának az ipari és kereskedelmi kamarákba, ennek határideje 2000. március 31. A kamarai kötelező tagság intézménye 2000. október 31-ig marad fenn, ennek megfelelően kell tehát fizetni a tagdíjat is.

K. E.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. január 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8394 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8394 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4984 olvasói kérdésre 4984 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8394 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8394 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4984 olvasói kérdéssel.

Eltűnt közalkalmazott jogviszonyának megszüntetése

Intézményünk egyik közalkalmazottja 2023. augusztus 15. óta munkavégzés céljából a munkahelyén nem jelent meg. Távollétének okáról és várható időtartamáról sem a közvetlen...

Tovább a teljes cikkhez

Végkielégítés egészségi alkalmatlansággal indokolt felmondás esetén

Két munkavállalónk keresőképtelen állományának lezártát követően már nem lesz alkalmas a munkakörének betöltésére. Olyan mértékű egészségromlásuk van, amely alapján -...

Tovább a teljes cikkhez

Nyugdíjasnak minősülés

Az egyik munkavállalónk február 28-án töltötte be a 65. életévét. Szervezeti okokra hivatkozással szeretnénk megszüntetni a jogviszonyát március végével. Nincs információnk arra...

Tovább a teljes cikkhez

Munkakör-felajánlás és észszerű alkalmazkodás

A Kúria BH 2024.16. számú döntésének értelmezésével kapcsolatban szeretném segítségüket kérni. Mivel az Mt. nem definiálja a fogyatékosságot, és más jogszabályra sem hivatkozik...

Tovább a teljes cikkhez

Felmondás keresőképtelenséggel járó betegség alatt

Egy munkatársunk már több mint fél éve állományban van. Most szeretné elindítani a leszázalékolását, és az ügyintéző azt mondta neki, hogy ki kell jelentkeznie a táppénzről, és...

Tovább a teljes cikkhez

Munkavállaló összeférhetetlen magatartása

Ha a munkavállaló társaságával a munkáltató leszerződik, mindazonáltal a szerződéskötés folyamata alatt sem derül ki a munkáltató számára, hogy az új partnere...

Tovább a teljes cikkhez

Utazási kedvezmény önkormányzati művelődési házban dolgozóknak

Jár-e a 2024. március 1-jei nappal hatályba lépett 38/2024. Korm. rendelet szerinti utazási kedvezmény önkormányzatnál, illetve önkormányzat intézményénél (művelődési ház)...

Tovább a teljes cikkhez

Kógens szabályok értelmezése külföldi jog kikötésénél

Az Mt. 3. §-a (1) bekezdésének az értelmezése kapcsán szeretnénk a szíves segítségüket kérni. A praxisunkban gyakoriak az olyan esetek, amikor a felek a külföldi jog alkalmazásában...

Tovább a teljes cikkhez

Cafeteriajuttatás fizetés nélküli szabadság alatt

Várhatóan 2024. május 17-én szülöm meg a gyermekemet. Addig aktív állományban végzem köztisztviselői feladataimat. Terveim szerint gyermekem 2 éves korában térek vissza az aktív...

Tovább a teljes cikkhez

Munkakör-felajánlás és észszerű alkalmazkodás

A Kúria BH 2024.16. számú döntésének értelmezésével kapcsolatban szeretném segítségüket kérni. Mivel az Mt. nem definiálja a fogyatékosságot, és más jogszabályra sem hivatkozik...

Tovább a teljes cikkhez

Felmondás keresőképtelenséggel járó betegség alatt

Egy munkatársunk már több mint fél éve állományban van. Most szeretné elindítani a leszázalékolását, és az ügyintéző azt mondta neki, hogy ki kell jelentkeznie a táppénzről, és...

Tovább a teljes cikkhez

Munkavállaló összeférhetetlen magatartása

Ha a munkavállaló társaságával a munkáltató leszerződik, mindazonáltal a szerződéskötés folyamata alatt sem derül ki a munkáltató számára, hogy az új partnere...

Tovább a teljes cikkhez

Utazási kedvezmény önkormányzati művelődési házban dolgozóknak

Jár-e a 2024. március 1-jei nappal hatályba lépett 38/2024. Korm. rendelet szerinti utazási kedvezmény önkormányzatnál, illetve önkormányzat intézményénél (művelődési ház)...

Tovább a teljes cikkhez

Kógens szabályok értelmezése külföldi jog kikötésénél

Az Mt. 3. §-a (1) bekezdésének az értelmezése kapcsán szeretnénk a szíves segítségüket kérni. A praxisunkban gyakoriak az olyan esetek, amikor a felek a külföldi jog alkalmazásában...

Tovább a teljes cikkhez

Cafeteriajuttatás fizetés nélküli szabadság alatt

Várhatóan 2024. május 17-én szülöm meg a gyermekemet. Addig aktív állományban végzem köztisztviselői feladataimat. Terveim szerint gyermekem 2 éves korában térek vissza az aktív...

Tovább a teljes cikkhez

Idegennyelv-tudási pótlék - az illetmény összegén kívül

A köztisztviselői garantált bérminimumba beleszámít a nyelvpótlék, vagy az illetmény megállapításánál a pótlékot azonfelül kell figyelembe venni?

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jutalom - a jogszerző idő értékelése

Önkormányzati óvodánkban 2022. augusztus 2. óta dolgozó pedagógus köznevelési foglalkoztatotti jutalma megállapításához a közalkalmazott 2024. január 3. napján 26 év 3 hónap...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidőkeretben elrendelt rendkívüli munkavégzés elszámolása

Munkaidőkeretben rendkívüli munkaidő elrendelése esetén a rendkívüli munkavégzés ellenértékét (a 100% pótlékot vagy 50% pótlék + pihenőnapot) az elrendelés hónapjában kell...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4984 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 260-ik lapszám, amely az 4984-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem