×

Eurokonform területfejlesztés?

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. december 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 24. számában (1999. december 15.)

 

Nemrégiben a szociális partnerekkel való egyeztetés nélkül született meg a területfejlesztési törvény módosítása. Szántszándékkal vagy figyelmetlenségből – a korábbi rendszert megváltoztatva -, az operatív megyei testületekből kimaradtak a munkaadói és a munkavállalói szervezetek képviselői.

 

1996-ban hozott törvényt az Országgyűlés a területfejlesztésről és területrendezésről. A jogszabály megjelölte azokat a feladatköröket, amelyeket a törvénnyel összefüggésben az illetékes kormányzati szerveknek, illetve a szintén e törvény által létrehívott testületeknek kell ellátniuk, s pontosan körülhatárolta a hatásköröket is.

A rendelkezésben foglaltak szerint az Országos Területfejlesztési Tanács, a megyei területfejlesztési tanácsok, valamint az utóbbiak által létrehozható regionális fejlesztési tanácsok működnek közre a területfejlesztéssel és a területrendezéssel kapcsolatos kormányzati feladatok ellátásában, valamint a törvényben meghatározott egyéb esetekben.

Az Országos Területfejlesztési Tanács munkájában 1996 óta részt vehetett az Érdekegyeztető Tanács munkaadói és munkavállalói oldalának egy-egy képviselője, míg a megyei területfejlesztési tanácsokban a szociális partnereket a megyei munkaügyi tanácsok munkaadói és munkavállalói delegáltjai képviselték. A regionális tanácsok munkájában nem vehetett részt munkaadói, illetve munkavállalói képviselő.

A működő megyei szint

Annak ellenére, hogy a területfejlesztés világszerte elismerten az a terület, amelynek a kiegyensúlyozott fejlődés érdekében egyre nagyobb a súlya, nálunk még a megfelelő rendelkezések sem eredményeztek különösebb élénkülést. Az országos tanács munkája esetleges volt. A megyei tanácsok viszont működtek, mert a területfejlesztésre szánt elosztható pénzek komoly hányadának allokálása e tanácsokon keresztül történik, s e tanácsok jogi személyek, valamint munkaszervezetük is van.

A területfejlesztési témakört tehát ideje lenne továbbgondolni, annál is inkább, mert a vágyott Európai Unión belül a kérdés a kiemelten kezelt témák közé tartozik. Közismert az is, hogy ezzel összefüggésben a nem is oly távoli jövőben dűlőre kell jutnunk az ország régiókra való felosztásában. A hatalmi bürokrácia köreiben kevéssé jártas megfigyelő számára ebből vélhetően az következett volna, hogy az arra illetékesek tudományos alapossággal "körbejárják" a problémát, felmérik az igényeket és a lehetőségeket, kimunkálják azokat a megoldásokat, amelyekkel az érintettek egyet tudnak érteni, majd ezek után – a még kötelezően meghozandó döntésekre (lásd régiófelosztás) is figyelemmel, s megfelelő időben – törvényszövegbe öntik a leszűrt eredményeket.

Döntés az érintettek nélkül

Természetesen nem így történt. Az érintettekkel való egyeztetés nélkül, szinte "fű alatt" született meg s lépett életbe a területfejlesztésről szóló törvény módosítása. A változások meglehetősen eklektikusak. Logikusnak tűnt volna, hogy a társadalmi párbeszéd új fórumainak kormány által jóváhagyott rendszere értelmében szabályozzák újra a területfejlesztés intézményrendszerét.

Igaz ugyan, hogy az Országos Területfejlesztési Tanács munkájában részt vevők körét és számát némileg megváltoztatva a munkaadók és munkavállalók egy-egy képviselője "megúszta" a módosítást, de velük együtt az Érdekegyeztető Tanácsra való utalás is bennragadt a felsorolásban. E – formainak is minősíthető – hibánál sokkal fontosabb és sajnálatosabb, hogy a megyei területfejlesztési tanácsok tagjai közül kihagyták a megyei munkaügyi tanácsok munkaadói és munkavállalói képviselőit. Félő, hogy a törvény-előkészítők és törvényhozók a munkavállalói érdekképviseletek hatóköre korlátozásának igyekezetében ismét kihajították a fürdővízzel együtt a gyereket is. Tudniillik egyfelől munkaadói képviselet híján úgy döntenek a fejlesztési pénzek elosztásáról, hogy éppen csak a leginkább érintettekkel nem konzultálnak a területfejlesztési tanácsok, másfelől pedig a törvény hatályban tartott olyan kötelezettségeket, mint például azt, hogy "a megyei területfejlesztési tanács foglalkoztatáspolitikával kapcsolatos feladatait a Megyei Munkaügyi Tanáccsal összehangoltan látja el", vagy azt, hogy a tanács "közreműködik a megyében kialakult társadalmi és gazdasági válsághelyzetek kezelésében".

Előbbi esetben a két tanács közötti koordinációs feladatok eddigi automatikus rendszere (hiszen a területfejlesztési tanács munkaadói és munkavállalói tagjai, lévén tagok a munkaügyi tanácsban is, értelemszerűen képesek voltak az összehangolásra) megszűnik, utóbbi esetben pedig valószínűsíthető, hogy a kialakuló akut válsághelyzetek kezelése a szociális partnerek részvétele híján ugyancsak nehézkesebb lesz.

Levél a miniszternek

Az Országos Munkaügyi Tanács Munkaadói Oldala a kialakult helyzetet olyan súlyúnak ítélte meg, hogy a Miniszterelnöki Hivatalt vezető miniszterhez fordult annak érdekében, hogy a sérelmezett szabályok megváltoztatását minél előbb kieszközölje. A munkaadói oldal a szociális partnerek megyei munkaügyi tanácsokban való részvételének legsürgősebb visszaállítását követeli.

Ez annál inkább is indokolt, mert a törvénymódosító törvény preambuluma szerint a területfejlesztési intézményrendszer átalakítása elsősorban az ország Európai Unióhoz való csatlakozása miatt szükséges. Csakhogy Nyugaton nem csupán a megfelelő nagyságú régiók körülhatárolása, hanem a szociális partnerek döntéshozatalban való részvétele is is része a rendszernek.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. december 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8394 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8394 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4984 olvasói kérdésre 4984 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8394 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8394 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4984 olvasói kérdéssel.

Eltűnt közalkalmazott jogviszonyának megszüntetése

Intézményünk egyik közalkalmazottja 2023. augusztus 15. óta munkavégzés céljából a munkahelyén nem jelent meg. Távollétének okáról és várható időtartamáról sem a közvetlen...

Tovább a teljes cikkhez

Végkielégítés egészségi alkalmatlansággal indokolt felmondás esetén

Két munkavállalónk keresőképtelen állományának lezártát követően már nem lesz alkalmas a munkakörének betöltésére. Olyan mértékű egészségromlásuk van, amely alapján -...

Tovább a teljes cikkhez

Nyugdíjasnak minősülés

Az egyik munkavállalónk február 28-án töltötte be a 65. életévét. Szervezeti okokra hivatkozással szeretnénk megszüntetni a jogviszonyát március végével. Nincs információnk arra...

Tovább a teljes cikkhez

Munkakör-felajánlás és észszerű alkalmazkodás

A Kúria BH 2024.16. számú döntésének értelmezésével kapcsolatban szeretném segítségüket kérni. Mivel az Mt. nem definiálja a fogyatékosságot, és más jogszabályra sem hivatkozik...

Tovább a teljes cikkhez

Felmondás keresőképtelenséggel járó betegség alatt

Egy munkatársunk már több mint fél éve állományban van. Most szeretné elindítani a leszázalékolását, és az ügyintéző azt mondta neki, hogy ki kell jelentkeznie a táppénzről, és...

Tovább a teljes cikkhez

Munkavállaló összeférhetetlen magatartása

Ha a munkavállaló társaságával a munkáltató leszerződik, mindazonáltal a szerződéskötés folyamata alatt sem derül ki a munkáltató számára, hogy az új partnere...

Tovább a teljes cikkhez

Utazási kedvezmény önkormányzati művelődési házban dolgozóknak

Jár-e a 2024. március 1-jei nappal hatályba lépett 38/2024. Korm. rendelet szerinti utazási kedvezmény önkormányzatnál, illetve önkormányzat intézményénél (művelődési ház)...

Tovább a teljes cikkhez

Kógens szabályok értelmezése külföldi jog kikötésénél

Az Mt. 3. §-a (1) bekezdésének az értelmezése kapcsán szeretnénk a szíves segítségüket kérni. A praxisunkban gyakoriak az olyan esetek, amikor a felek a külföldi jog alkalmazásában...

Tovább a teljes cikkhez

Cafeteriajuttatás fizetés nélküli szabadság alatt

Várhatóan 2024. május 17-én szülöm meg a gyermekemet. Addig aktív állományban végzem köztisztviselői feladataimat. Terveim szerint gyermekem 2 éves korában térek vissza az aktív...

Tovább a teljes cikkhez

Munkakör-felajánlás és észszerű alkalmazkodás

A Kúria BH 2024.16. számú döntésének értelmezésével kapcsolatban szeretném segítségüket kérni. Mivel az Mt. nem definiálja a fogyatékosságot, és más jogszabályra sem hivatkozik...

Tovább a teljes cikkhez

Felmondás keresőképtelenséggel járó betegség alatt

Egy munkatársunk már több mint fél éve állományban van. Most szeretné elindítani a leszázalékolását, és az ügyintéző azt mondta neki, hogy ki kell jelentkeznie a táppénzről, és...

Tovább a teljes cikkhez

Munkavállaló összeférhetetlen magatartása

Ha a munkavállaló társaságával a munkáltató leszerződik, mindazonáltal a szerződéskötés folyamata alatt sem derül ki a munkáltató számára, hogy az új partnere...

Tovább a teljes cikkhez

Utazási kedvezmény önkormányzati művelődési házban dolgozóknak

Jár-e a 2024. március 1-jei nappal hatályba lépett 38/2024. Korm. rendelet szerinti utazási kedvezmény önkormányzatnál, illetve önkormányzat intézményénél (művelődési ház)...

Tovább a teljes cikkhez

Kógens szabályok értelmezése külföldi jog kikötésénél

Az Mt. 3. §-a (1) bekezdésének az értelmezése kapcsán szeretnénk a szíves segítségüket kérni. A praxisunkban gyakoriak az olyan esetek, amikor a felek a külföldi jog alkalmazásában...

Tovább a teljes cikkhez

Cafeteriajuttatás fizetés nélküli szabadság alatt

Várhatóan 2024. május 17-én szülöm meg a gyermekemet. Addig aktív állományban végzem köztisztviselői feladataimat. Terveim szerint gyermekem 2 éves korában térek vissza az aktív...

Tovább a teljes cikkhez

Idegennyelv-tudási pótlék - az illetmény összegén kívül

A köztisztviselői garantált bérminimumba beleszámít a nyelvpótlék, vagy az illetmény megállapításánál a pótlékot azonfelül kell figyelembe venni?

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jutalom - a jogszerző idő értékelése

Önkormányzati óvodánkban 2022. augusztus 2. óta dolgozó pedagógus köznevelési foglalkoztatotti jutalma megállapításához a közalkalmazott 2024. január 3. napján 26 év 3 hónap...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidőkeretben elrendelt rendkívüli munkavégzés elszámolása

Munkaidőkeretben rendkívüli munkaidő elrendelése esetén a rendkívüli munkavégzés ellenértékét (a 100% pótlékot vagy 50% pótlék + pihenőnapot) az elrendelés hónapjában kell...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4984 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 260-ik lapszám, amely az 4984-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem