×

A kisvállalkozások finanszírozása

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. március 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 15. számában (1999. március 15.)

Interjú Pulai Miklóssal, a Bankszövetség főtitkárával

 

Az kormány programjában különös hangsúlyt helyezett a kis- és középvállalkozások támogatására. A közelmúltban született meg a Gazdasági Minisztérium vállalkozásfejlesztési programja. Ehhez kapcsolódva a Magyar Bankszövetség megalakította kisvállalati munkacsoportját, amely arra vállalkozik, hogy együttműködve a Gazdasági minisztériummal javaslatot tegyen a hitelezés és a banki szolgáltatások javítására. Pulai Miklós, a Magyar Bankszövetség főtitkára a kisvállalkozói munkacsoport javaslatairól, a kisvállalkozások pénz-ellátásának bővítési lehetőségeiről tájékoztatta lapunkat.

 

A vállalkozói köztudatban az él, hogy a hazai bankok nem szívesen nyújtanak kölcsönt a kis és közepes cégeknek, mert a kis pénzekkel is sok a teendő, a kockázat relatíve nagy, nem igazán jövedelmező a kicsikkel üzletelni. Ön miként vélekedik erről?

– Tévhit, hogy a kisvállalkozások nem kapnak kölcsönt a bankoktól. A kisebb magánvállalkozások, mikrocégek szinte nem is kérnek hitelt, vagy olyan alacsony összeget igényelnek, ami gyakorlatilag nem tekinthető a vállalkozások fejlődését szolgáló forrásnak. Itt én magánvállalkozás alatt az alkalmazottak nélkül működő kis cégeket, mikrovállalkozáson pedig a maximum 10 alkalmazottat foglalkoztató kisvállalkozásokat értem.

Nos, egy 1997 decemberében készült felmérés szerint az akkori 447 ezer magánvállalkozásból mintegy 15 százalék kért hitelt, ennek kb. fele megkapta a kölcsönt. Az akkori mintegy 230 ezer mikrovállalkozás 31 százaléka kért hitelt, kétharmaduk megkapta a pénzt, egyharmadot utasítottak vissza. A kis cégek esetében pedig, amelyek 11-től 50 főig alkalmaznak dolgozókat, az akkori 17 400 cég 46 százaléka, azaz majdnem a fele kért hitelt, és több mint háromnegyedük meg is kapta a kölcsönt. A közepes vállalkozásoknál (50-től 300 főig) az akkori 4900 cégből 73 százalék kért valamilyen kölcsönt, és 95 százalékuk megkapta a hitelt. A magánvállalkozók igen pici összeget igényelnek, a kért kölcsön átlagos nagysága a felmérés tanúsága szerint 200 ezer forint volt. A mikrocégek 97 végén általában 5 millió forintot kértek kölcsön, a kis cégek esetében a hitelösszeg már 20 millió forintra emelkedett, a közepes vállalatoknál pedig 100 millió forintra rúgott. Így az akkori működő, mintegy 90 ezer kis és közepes cég közül legalább 50 ezer vett fel valamilyen hitelt a bankoktól. Ez persze tartalmazta a szubvencionált hitelkonstrukciókban hitelt kapott cégeket is.

Mivel a mikrovállalkozások gyakorlatilag családi vállalkozások, ezeknek nyilván kisebb összeg kell a fejlesztésekhez. Ráadásul óvatosak, gyakorlatilag félnek hitelt felvenni, mert nem tudják, miből fizetik majd ki a törlesztőrészleteket.

Az elmúlt évben a hazai bankrendszerben erőteljesen emelkedett a vállalati hitelek összege. Hogyan érintette ez a kis és közepes cégeket?

– Tény, hogy 1998-ban megugrott a kis- és középvállalkozások hitelezése, az 1997 végi 71 milliárd forintról 1998 végére a nyújtott kölcsönök összege 92 milliárd forintra nőtt, ami majdnem 50 százalékos emelkedés.

Tavaly az egész vállalati hitelállomány mintegy 15 százalékkal gyarapodott, ezen belül a kis- és középvállalkozások hitelállománya 30 százalék körüli arányban nőtt. Ezzel együtt a kis- és középvállalkozások esetében ténylegesen az lenne a kedvező, ha nagyobb mértékben járulnának hozzá a Magyarországon előállított GDP-hez, a foglalkoztatási problémák megoldásához. Ezt mindenesetre kedvezményekkel kellene elősegíteni!

Kiket, hogyan kellene kedvezményben részesíteni, és miként lehetne növelni a hitelkihelyezések biztonságát?

– Napjainkban már nemcsak az újonnan alakuló, hanem a néhány éve működő, de most már ténylegesen fejlődni kívánó kis és közepes cégekre kellene összpontosítani a támogatásokat. Ebből a szempontból rendkívül lényeges, hogyan tudják ezek a cégek a hitelképességet biztosítani, s a hitelnyújtás előtt a kis és közepes cégek miképpen tudják előteremteni a kölcsön fedezetét, illetve megadni a visszafizetés garanciáit. A Hitelgarancia Rt. működése már eddig is igen nagyra értékelhető, hisz napjainkra összességében jelentős hitelek visszafizetését garantálta. Az általa adott garanciák 70 százalékára pedig az állami költségvetés nyújt biztosítékot. Ez a bankoknak kedvező, hisz a bankoknak a költségvetési garancia mellé nem kell céltartalékot tenni. Pozitívan értékelhető az agrárterületen működő garanciaalap tevékenysége is. Az kétségtelen, hogy a garanciaintézményeknek a mostaninál még bátrabban kellene garanciát nyújtaniuk.

Felmerült az is, hogy a vállalkozások érdekvédelmi szervezetei és az egyes kamarák hozzanak létre különböző, új garanciaalapokat. A már több mint öt éve működő Hitelgarancia Rt.-t a kormány és a bankok hozták létre, bár tagjai között ténylegesen ott van néhány érdekvédelmi szervezet is (habár csak jelképes összeggel). Bár a meglevő garanciális intézmények is hatékonyan szolgálják a kis- és közepes vállalkozások finanszírozását, az is meggondolandó, hogy a meglevő alapokat kiszélesítsék, forrásaikat bővítsék. Ezzel párhuzamosan növelni kellene az állami viszontgaranciák mértékét is.

A hitelezés biztonságának növelése alapvetően fontos. E téren a számítógépes ingatlan-nyilvántartási rendszer bevezetése, működtetése csökkentheti a hitelbírálat időigényét, növeli a kölcsönnyújtás biztonságát. Fontos az is, hogy a bankok, pénzintézetek a jövőben (lekérdezői jogkörrel) a tervezett rendszer naprakész adataihoz számítástechnikai eszközökkel is hozzájussanak. A banki kockázatokat csökkentheti a végrehajtással kapcsolatos jogszabályok hitelezőbarát módosítása, amellyel lehetővé válna a Ptk. módosítása előtt bankhitel fedezeteként a jelzálog intézményének ismételt bevezetése is. Ezzel együtt meggondolható, hogy fennmaradjon a közjegyzői bejegyzés intézménye, bár azt is el kellene érni, hogy a közjegyzői díjakat mérsékeljék.

A kis és közepes cégek esetében arra is törekedni kellene, hogy a vállalkozói vagyont és a személyes vagyont elkülönítsék, mert ezzel a jelzálog-hitelezés esélyei növekednének. E témakörben arról is szólni kell, hogy különböző módon büntetni kellene azokat a kis és közepes cégeket, amelyek az elnyert, preferált kölcsönöket nem a támogatás eredeti céljának megfelelően használták fel.

Ha a kis- és középvállalkozói kör hitelfelvétele dinamikusan nő, akkor mégis mi ezeknek a cégeknek az alapvető problémája?

– Az, hogy a kis- és középvállalkozások saját tőkéje igen kevés. Ez pedig azzal jár, hogy a hitelre nemcsak a forgalom szezonális növekedése esetén van szükség, hanem a normális üzletmenethez is gyakran a saját tőkét is meghaladó hitelt vesznek igénybe. Így ez nagyon megemeli a költségeket. Érdekes az is, hogy a kis- és közepes vállalkozások – egy felmérés szerint – a tőkehiány mellett a súlyos gondok rangsorában a korlátozott finanszírozási lehetőségeket a negyedik, ötödik helyen szerepeltették. A rangsorban jóval előbbre került az adó- és társadalombiztosítási teher, a szabályozók változékonysága, és a piac gyengeségét, valamint a versenytársak nyomását is előkelőbb helyen említették. A kis- és közepes vállalkozások gyenge tőkeellátottságának feloldására egyébiránt mindenképpen kormányzati intézkedések szükségesek. A bankszövetség megítélése szerint ösztönözni kell a befektetéseket a kis- és közepes vállalkozásokba. Adókedvezményekkel kellene segíteni azon kockázati társaságokat, amelyek vállalkoznak a kis és közepes cégek tőkehelyzetének javítására.

A kockázati tőke azonban – nemde – rendszerint nagyobb cégekben keres jövedelmező befektetési lehetőségeket. Milyen esélyei vannak itt a kicsiknek?

– Ez igaz. A kockázatitőke-társaságok – a nemzetközi tapasztalatok szerint – jobbára a nagyobb cégekbe hajlandók tőkéjüket fektetni. Az eddigi tapasztalatok Magyarországon azt mutatják, hogy általában 300 millió és 500 millió forint közötti befektetéseket eszközölnek, illetve még ennél is nagyobb tőkeerőt, akár egymilliárd forintot is hajlandók beruházni valamely fejlődőképes cégbe. Érdemes lenne tehát a kormányzat részéről újra átgondolni, milyen lehetőségek kínálkoznak a kecsegtető jövőjű kis és közepes cégek esetében a kockázati tőke bevonására. Ezek között is van ugyanis olyan kis és közepes cég, amelynek jó az üzleti híre, megalapozott a múltja, ráadásul jó az üzleti terve. Érdemes mérlegelni, hogy milyen adó- vagy más kedvezményt nyújtsanak a kis és közepes cégekbe befektető tőketársaságoknak. Természetesen a kis- és közepes vállalkozásoknak is nyitottabbaknak kell lenniük. Ha ugyanis egy kockázatitőke-társaság valamely kisvállalkozás bővítésében szerepet vállal, akkor bele akar majd tekinteni a napi üzletmenetbe, a fejlesztési tervekbe, ezt pedig nem mindig szeretik a vállalkozók.

l Milyen szerepet játszhatnak a kockázatitőke-befektetésekben a meglevő kereskedelmi bankok?

– Ha az ország gazdasági vezetése a kockázatitőke-társaságok alapításában a bankokra is számít, az mindenképpen új helyzetet idéz elő. A törvények szerint a banki befektetések korlátai igen szigorúak, ez alól csupán a Magyar Fejlesztési Bank a kivétel. (Sőt, annak legfőbb feladata, hogy a kormány gazdaságpolitikai elképzeléseit segítse.)

Bár az ön által említett felmérés szerint a kis és közepes cégek a fő problémák rangsorában a tőkehiány és a közterhek után említik a hitelhez jutást, e téren is javítani kellene a mostani gyakorlaton. Van olyan szakértői vélemény is, hogy a bankoknak különösen a forgóeszköz-hitelezést kellene bővíteni a kis és közepes cégek esetében.

– Napjainkban is sok preferenciális hitelkonstrukció él még. Igen sikeres volt a Start-hitel, amely kifejezetten a kis- és középvállalkozások tevékenységének elkezdését majd később megerősödését segítette. De több állami támogatás és kedvezményes hitelfelvételi lehetőség is van, csak jellemzésül a széles választékra megemlítem még a munkahelyteremtő hitelt, az energiatakarékosságra ösztönző hitelt, a környezetvédelmi támogatást és hitelt, a felszámolási vagyonvásárláshoz nyújtott hitelt. Ugyanebbe a körbe sorolandók a Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítvány égisze alatt kiközvetített, bizonyos kedvezményes források. A kedvezményes kamatozású hitelek egyik fő jellemzője, hogy olcsóbbak a piaci kamatozású hiteleknél. A kérdésben felvetett problémára meg kell jegyeznem, valóban így van, hogy ezek a kedvezményes hitelek többségükben csak, vagy nagyrészt ún. állóeszköz-fejlesztésre – gépek beszerzésére, üzemi épületek építésére, vásárlására – használhatók fel. Pedig a termelés és a forgalom bővülése is több tőkét igényel, hiszen nagyobb anyag-, árukészletre van szükség. Indokolt lenne tehát, ha ezeket a kedvezményes hiteleket nagyobb arányban lehetne forgótőke bővítésére felhasználni. Ez azonban nem a bankokon múlik, hanem azokon, akik a kedvezményes forrást biztosítják. Most nagy vita folyik arról, hogy helyes-e az ilyetén vállalkozástámogatás. Egyesek úgy vélik, ezek a preferált kölcsönök eltérítik a kisvállalkozásokat a valódi megpróbáltatásoktól, az igazi kölcsönöktől. Van olyan vélemény is, hogy a kis- és közepes vállalkozásokat nem kamattámogatással, hanem sokkal inkább hátterük kiépítésével, például az értékesítés kedvező feltételeinek megteremtésével, a képzés, a piacra jutás bővítésével lehet jobb helyzetbe hozni.

Én azt hiszem, egyszerre mind a kettőre ügyelni kell. Fenn kell tartani bizonyos kedvezményes kölcsönkonstrukciókat, de gondolni kell a cégek termékeinek jobb értékesítésére, a piacra jutás megkönnyítésére is. Különösen igaz ez a kezdő cégek esetében. (Az már más kérdés, hogy az idő előrehaladtával a kedvezményeket fokozatosan le lehet majd építeni.)

Úgy véljük, a preferált kis- és középvállalkozói kört jogszabályokban is definiálni kellene. A nekik adott támogatások hatékonyságának mérésére külön adminisztrációs szervezetet kellene létrehozni. A hatékonyság mérését különböző módokon lehet elvégezni: az egyik használható módszer az árbevétel vagy a nyereség emelkedésének mérése, de azt is jobban figyelemmel kell kísérni, hogy az adott cég mennyiben tett eleget vállalt kötelezettségének. Fontos szempont lehet az is, hogy minden bank és pénzintézet kapjon esélyt – ha akar – az egyes preferenciális elbánást élvező hitelkonstrukciókban. A bankszövetség már azt is többször leszögezte, hogy a kis- és középvállalkozások finanszírozása a jelenlegi banki szervezeti háttérrel is megoldható, nem szükséges erre speciális bankot alapítani.

Ami a forgóeszközhiteleket illeti, ezek tipikusan a kereskedelmi banki hitelezés tárgykörébe tartoznak. Az árukészletekre és a folyó gazdálkodás segítésére adott kölcsönöknél a bankoknak annyival kisebb a kockázatuk, amennyivel rövidebb a futamidő, mert ezek 90, 180, legfeljebb 360 napos hitelek. Ugyanakkor a fedezet szempontjából már sokkal nehezebb a kérdés, hiszen a bankok főleg az élelmiszereket, például a húst, a gyümölcsöt, sőt még a konzervet sem veszik szívesen számba a fedezetek sorában. Az lenne a kedvező, ha a garanciaintézmények az ilyen típusú hitelekre is kidolgoznának valamilyen konstrukciót. Az tényleges veszély, ha a kis cégek a készletállomány nagyobb részét finanszírozzák a banki hitelből. Az egészséges az lenne, ha mondjuk a készletállomány 70-80 százalékát saját tőkéből finanszíroznák.

Az idei banki tervekben kiemelt helyen szerepel több pénzintézet esetében a kis- és közepes vállalkozások előtti nyitás. Milyen eszközökkel akarják ezt megvalósítani a magyarországi hitelintézetek?

– Napjainkra az a helyzet állt elő, hogy a hazai sikeres nagyvállalatokért erősen versenyeznek a bankok. Jól mutatja ezt a legjobb cégeknek ajánlott kamatfeltételek (a prime rate) csökkenése. Más a helyzet a kis- és közepes vállalkozásokkal. A bankok elsősorban azoknak a kis és közepes cégeknek, betéti társaságoknak, kft.-knek nyújtanak hitelt, amelyeknek pénzforgalmi számlájukat is vezetik. A legtöbb pénzintézet azt szeretné elérni, hogy ne csak a kisvállalkozás, hanem a kisvállalkozás tagjainak személyi pénzforgalmát is ugyanazon bankhoz kössék. Ez növeli az egyes kis és közepes cégek átláthatóságát is, hiszen ha egy adott pénzintézetnél vezeti a vállalkozás bevételeit, kiadásait, nyomon lehet követni annak forgalmát.

Megfontolandó annak ösztönzése, hogy a kisvállalkozások könyvvitelét külső, szakmailag elfogadott profi szervezetekre bízzák. Javasoljuk, hogy olyan esetben, amikor a könyvvezetésre, beszámolókészítésre, auditálásra vonatkozó szerződésben a vállalkozás vállalja, hogy minden forgalmát számlák alapján intézi, számlái kivétel nélkül a könyvelőhöz kerülnek, ez esetben a vállalkozás a könyvvezetési, a tb-ügyintézési költségeit – a költségként történő elszámolás után – ugyancsak leírhassa az adóalapból vagy az adóból.

T. B

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. március 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8394 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8394 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4984 olvasói kérdésre 4984 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8394 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8394 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4984 olvasói kérdéssel.

Eltűnt közalkalmazott jogviszonyának megszüntetése

Intézményünk egyik közalkalmazottja 2023. augusztus 15. óta munkavégzés céljából a munkahelyén nem jelent meg. Távollétének okáról és várható időtartamáról sem a közvetlen...

Tovább a teljes cikkhez

Végkielégítés egészségi alkalmatlansággal indokolt felmondás esetén

Két munkavállalónk keresőképtelen állományának lezártát követően már nem lesz alkalmas a munkakörének betöltésére. Olyan mértékű egészségromlásuk van, amely alapján -...

Tovább a teljes cikkhez

Nyugdíjasnak minősülés

Az egyik munkavállalónk február 28-án töltötte be a 65. életévét. Szervezeti okokra hivatkozással szeretnénk megszüntetni a jogviszonyát március végével. Nincs információnk arra...

Tovább a teljes cikkhez

Munkakör-felajánlás és észszerű alkalmazkodás

A Kúria BH 2024.16. számú döntésének értelmezésével kapcsolatban szeretném segítségüket kérni. Mivel az Mt. nem definiálja a fogyatékosságot, és más jogszabályra sem hivatkozik...

Tovább a teljes cikkhez

Felmondás keresőképtelenséggel járó betegség alatt

Egy munkatársunk már több mint fél éve állományban van. Most szeretné elindítani a leszázalékolását, és az ügyintéző azt mondta neki, hogy ki kell jelentkeznie a táppénzről, és...

Tovább a teljes cikkhez

Munkavállaló összeférhetetlen magatartása

Ha a munkavállaló társaságával a munkáltató leszerződik, mindazonáltal a szerződéskötés folyamata alatt sem derül ki a munkáltató számára, hogy az új partnere...

Tovább a teljes cikkhez

Utazási kedvezmény önkormányzati művelődési házban dolgozóknak

Jár-e a 2024. március 1-jei nappal hatályba lépett 38/2024. Korm. rendelet szerinti utazási kedvezmény önkormányzatnál, illetve önkormányzat intézményénél (művelődési ház)...

Tovább a teljes cikkhez

Kógens szabályok értelmezése külföldi jog kikötésénél

Az Mt. 3. §-a (1) bekezdésének az értelmezése kapcsán szeretnénk a szíves segítségüket kérni. A praxisunkban gyakoriak az olyan esetek, amikor a felek a külföldi jog alkalmazásában...

Tovább a teljes cikkhez

Cafeteriajuttatás fizetés nélküli szabadság alatt

Várhatóan 2024. május 17-én szülöm meg a gyermekemet. Addig aktív állományban végzem köztisztviselői feladataimat. Terveim szerint gyermekem 2 éves korában térek vissza az aktív...

Tovább a teljes cikkhez

Munkakör-felajánlás és észszerű alkalmazkodás

A Kúria BH 2024.16. számú döntésének értelmezésével kapcsolatban szeretném segítségüket kérni. Mivel az Mt. nem definiálja a fogyatékosságot, és más jogszabályra sem hivatkozik...

Tovább a teljes cikkhez

Felmondás keresőképtelenséggel járó betegség alatt

Egy munkatársunk már több mint fél éve állományban van. Most szeretné elindítani a leszázalékolását, és az ügyintéző azt mondta neki, hogy ki kell jelentkeznie a táppénzről, és...

Tovább a teljes cikkhez

Munkavállaló összeférhetetlen magatartása

Ha a munkavállaló társaságával a munkáltató leszerződik, mindazonáltal a szerződéskötés folyamata alatt sem derül ki a munkáltató számára, hogy az új partnere...

Tovább a teljes cikkhez

Utazási kedvezmény önkormányzati művelődési házban dolgozóknak

Jár-e a 2024. március 1-jei nappal hatályba lépett 38/2024. Korm. rendelet szerinti utazási kedvezmény önkormányzatnál, illetve önkormányzat intézményénél (művelődési ház)...

Tovább a teljes cikkhez

Kógens szabályok értelmezése külföldi jog kikötésénél

Az Mt. 3. §-a (1) bekezdésének az értelmezése kapcsán szeretnénk a szíves segítségüket kérni. A praxisunkban gyakoriak az olyan esetek, amikor a felek a külföldi jog alkalmazásában...

Tovább a teljes cikkhez

Cafeteriajuttatás fizetés nélküli szabadság alatt

Várhatóan 2024. május 17-én szülöm meg a gyermekemet. Addig aktív állományban végzem köztisztviselői feladataimat. Terveim szerint gyermekem 2 éves korában térek vissza az aktív...

Tovább a teljes cikkhez

Idegennyelv-tudási pótlék - az illetmény összegén kívül

A köztisztviselői garantált bérminimumba beleszámít a nyelvpótlék, vagy az illetmény megállapításánál a pótlékot azonfelül kell figyelembe venni?

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jutalom - a jogszerző idő értékelése

Önkormányzati óvodánkban 2022. augusztus 2. óta dolgozó pedagógus köznevelési foglalkoztatotti jutalma megállapításához a közalkalmazott 2024. január 3. napján 26 év 3 hónap...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidőkeretben elrendelt rendkívüli munkavégzés elszámolása

Munkaidőkeretben rendkívüli munkaidő elrendelése esetén a rendkívüli munkavégzés ellenértékét (a 100% pótlékot vagy 50% pótlék + pihenőnapot) az elrendelés hónapjában kell...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4984 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 260-ik lapszám, amely az 4984-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem