×

Irodaberendezés

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. április 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 4. számában (1998. április 15.)

A nagyobb megrendelők pályáztatnak

 

Magyarországon a bútorkereskedelem forgalma becslések szerint eléri az évi 50 milliárd forintot, és ennek 10 százalékát teheti ki az irodabútorok értékesítése. Szakemberek szerint a bútoriparon belül növekszik az irodabútor-gyártás aránya. Akad azonban lakásbútorral berendezett iroda is.

 

Az Ipari, Kereskedelmi és Idegenforgalmi Minisztérium adatai szerint a múlt évben a hazai bútoripar termelése valamelyest csökkent, az 1996. évi teljesítmény 99,3 százalékát érte el. Az említett időszakban a bútoripar belföldi értékesítése 95,9 százalékot tett ki, ezzel szemben a bútoripar tavalyi exportja 6,9 százalékkal növekedett. A Bútorvállalkozók Országos Szakmai Szövetségének (Bútorszövetség) felmérése szerint a csökkenő teljesítmény mellett az irodabútorok előállítására szakosodott gyárak növelték termelésüket. Például a Garzon Bútor Rt. 1996-ban még 1,04 milliárd forint értékben állított elő irodabútorokat, ugyanez a gyár 1997-ben 1,3 milliárd forintra növelte termelését.

A hazai bútorkereskedelemben meghatározó szerepet játszó Domus Lánc Kft. illetékesének becslése szerint az irodabútorok iránti közvetlen kereslet az utóbbi időben csökkenő tendenciát mutat. A magyarországi irodabútor-piacon túlkínálat van. Megítélésük szerint a kereskedők helyzetét nehezíti, hogy a költségvetési szervezetek vásárlásait nagyrészt elviszik a közbeszerzési tendereken gyári áron ajánlkozó bútorgyártók.

A Domus Lánc Kft. megítélése szerint ezzel jelentős változás következett be az eddigi feltételekben, ami megtöri, esetleg visszájára fordítja az utóbbi években rendkívül kedvezőnek mondható közületi vásárlásokat. A Domus Lánc által forgalmazott irodabútorokból 30 százalék importáru, 70 százalék hazai termék. A szállítók egyébiránt nemcsak a bútorok értékesítésével foglalkoznak, átvállalják a megrendelőktől az iroda berendezésével kapcsolatos összes teendőket is.

Ez általában magában foglalja a helyszíni felmérését, a számítógépes rajzolóprogram felhasználásával a belsőépítészeti látványtervezést, tanácsadást, a szállítást, szerelést, irodai kiegészítők beszerzését stb. A vevők – azok, akik két vagy annál több irodát kívánnak berendezni – az esetek 80 százalékában igénybe veszik a bútorkereskedő cégek többletszolgáltatásait.

A jól felszerelt és jó kapcsolatokkal rendelkező bútorkereskedők akár 48 óra alatt is képesek standard elemekből munkahelyet teremteni.

Kényszerű import

A székesfehérvári Otthon Bútor bútorkereskedelmi vállalkozás vezetője és tulajdonosa, Herold Gáborné úgy látja, hogy van kereslet az irodabútorok iránt. Az utóbbi időben alapvetően megváltoztak a beszerzési lehetőségek. A hazai gyártók kapacitását ugyanis teljes mértékben lekötik a tendereken elnyert munkák, és ezért a kereskedők rákényszerülnek az importra.

Az irodabútor-kereskedelemben a bemutatótermeken kívül jellemző még a katalógusból történő termékek kiválasztása. Ennek jelentős részét szintén importból származó termékek teszik ki. A nagyobb tételben vásárlók rendszerint a gyártót keresik meg olcsóbb áruért. Általában már csak akkor fordulnak hivatásos bútorkereskedőkhöz, ha rövid idő áll rendelkezésre vagy egyedi, speciális terméket szeretnének beszerezni. Amennyiben még hoszszabb idő van, akkor pályáztatják a beszállítókat. Újabban előfordul az is, hogy irodák, dolgozószobák berendezéséhez praktikus lakossági bútorokat használnak fel.

Egyes vélemények szerint Magyarországon egy iroda, dolgozószoba berendezése elsősorban pénz kérdése. A kor követelményeinek megfelelően manapság az irodában nélkülözhetetlen a személyi számítógép teljes konfigurációval, ami becslések szerint 200-300 ezer forintba kerülhet. A számítógépek előtt dolgozók esetében különleges szempontokat kell figyelembe venni a munkahely kialakításakor és a bútorok beszerzésénél. Az Európai Unióban irányelveket fogalmaztak meg a képernyő előtt dolgozók egészségvédelmi követelményeivel kapcsolatosan. Ezek az irányelvek a tagországok számára kötelezőek. De – amint arra Lantos Géza, az Országos Munkabiztonsági és Munkaügyi Főfelügyelőség főosztályvezetője rámutatott – Magyarországon a számítógépes munkahelyek kialakítására az ott dolgozók egészségének és testi épségének védelmére konkrét – vizsgálatokon vagy más országok kutatási eredményein alapuló – előírások ma még nem léteznek.

A kiegészítők

A számítógépes munkahelyekkel szemben támasztott követelmények közül érdemes kiemelni, hogy a képernyőt még átmenetileg sem szabad úgy felállítani, hogy kezelője a képernyőről közvetlenül az ablakra tudjon tekinteni. A fényforrások képernyőn megjelenő visszatükröződését is ki kell küszöbölni. Számítógépes munkahelyen lehetőleg állítható magasságú munkaasztalt célszerű használni. Ugyancsak alapvető követelmény az állítható magasságú munkaszék.

Az irodák berendezésével foglalkozó szakemberek nagyobb iroda berendezésekor több szempontot vesznek figyelembe, köztük az iroda ergonómiáját, a dolgozók személyes térigényét, valamint a funkcionalitást is vizsgálják. Célszerű tervrajzot készíteni annak pontos tudatában, hogy milyen célt szolgál majd az iroda, hányan fognak ott dolgozni, ügyfeleket fogadnak-e vagy csak a napi munkavégzést szolgálja a helyiség.

Közös terek

Az iroda berendezésének megtervezésekor tekintettel kell lenni arra is, hogy a szobában főnök és a beosztott, vagy csak a vezető dolgozik. Abban az esetben, ha a főnök és a beosztott egy teremben dolgozik, akkor a vezető asztalát, székét olyan helyre célszerű tenni, ahonnan áttekinthető a munkatér, és a bútorzat a maga stílusával is kiemelkedik. Ugyanebben a helyiségben a dolgozók a munkafolyamatoknak és a megvilágítási viszonyoknak megfelelően helyezkednek el.

Külön főnöki szobánál általában az egyedi elrendezés beszédes, hiszen magáról a vezetőről árulkodik. Nagyon fontos szempont, hogy ott, ahol tárgyalás is zajlik, a tárgyaló és a vezető mindig úgy helyezkedjen el, hogy hozzá képest a fény hátulról jöjjön. Tekintettel kell lenni továbbá arra is, hogy az úgynevezett személyes tér kialakítható legyen, ezért célszerű a bútorokat egymástól legalább másfél méteres távolságra elhelyezni.

Alapvető dolgok

Amennyiben a vállalkozó tárgyalótermet is berendez, akkor ügyelni kell arra, hogy kerek asztalt helyezzenek el benne, hogy a partnerek egyenlő félként beszélgethessenek. Kisebb tőkeerejű vállalkozásoknál az ergonómiai tényezők figyelembevétele akár költségcsökkentő tényező is lehet. Például ha több munkahelyre csak egy telefonkészülék jut, akkor célszerű forgó telefontartó kart is beszerelni.

Ergonómiai szempontból egy irodában két alapvető bútorelem van: az asztal és a szék. A szék legyen állítható magasságú, ha lehet, forgó és görgős, hogy a mellette elhelyezkedő berendezéseket könnyen el lehessen érni. Az asztal esetében mérete 20 centiméterrel jobbra és balra haladja meg a munkatárs karhosszúságát, hogy külön lehessen pakolni azokat az iratokat, tárgyakat, amelyekkel közvetlenül nem dolgozik.

Magyarországon az irodák berendezésekor néhány tipikus hibával lehet találkozni. Ilyen például a túldíszítettség, a félreértett eklektikus stílus. Tipikus hiba, hogy a döntéshozók impozáns bútorokkal veszik magukat körül, amivel szinte barikádot építenek az ügyfél és maguk közé.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. április 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8394 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8394 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4984 olvasói kérdésre 4984 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8394 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8394 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4984 olvasói kérdéssel.

Eltűnt közalkalmazott jogviszonyának megszüntetése

Intézményünk egyik közalkalmazottja 2023. augusztus 15. óta munkavégzés céljából a munkahelyén nem jelent meg. Távollétének okáról és várható időtartamáról sem a közvetlen...

Tovább a teljes cikkhez

Végkielégítés egészségi alkalmatlansággal indokolt felmondás esetén

Két munkavállalónk keresőképtelen állományának lezártát követően már nem lesz alkalmas a munkakörének betöltésére. Olyan mértékű egészségromlásuk van, amely alapján -...

Tovább a teljes cikkhez

Nyugdíjasnak minősülés

Az egyik munkavállalónk február 28-án töltötte be a 65. életévét. Szervezeti okokra hivatkozással szeretnénk megszüntetni a jogviszonyát március végével. Nincs információnk arra...

Tovább a teljes cikkhez

Munkakör-felajánlás és észszerű alkalmazkodás

A Kúria BH 2024.16. számú döntésének értelmezésével kapcsolatban szeretném segítségüket kérni. Mivel az Mt. nem definiálja a fogyatékosságot, és más jogszabályra sem hivatkozik...

Tovább a teljes cikkhez

Felmondás keresőképtelenséggel járó betegség alatt

Egy munkatársunk már több mint fél éve állományban van. Most szeretné elindítani a leszázalékolását, és az ügyintéző azt mondta neki, hogy ki kell jelentkeznie a táppénzről, és...

Tovább a teljes cikkhez

Munkavállaló összeférhetetlen magatartása

Ha a munkavállaló társaságával a munkáltató leszerződik, mindazonáltal a szerződéskötés folyamata alatt sem derül ki a munkáltató számára, hogy az új partnere...

Tovább a teljes cikkhez

Utazási kedvezmény önkormányzati művelődési házban dolgozóknak

Jár-e a 2024. március 1-jei nappal hatályba lépett 38/2024. Korm. rendelet szerinti utazási kedvezmény önkormányzatnál, illetve önkormányzat intézményénél (művelődési ház)...

Tovább a teljes cikkhez

Kógens szabályok értelmezése külföldi jog kikötésénél

Az Mt. 3. §-a (1) bekezdésének az értelmezése kapcsán szeretnénk a szíves segítségüket kérni. A praxisunkban gyakoriak az olyan esetek, amikor a felek a külföldi jog alkalmazásában...

Tovább a teljes cikkhez

Cafeteriajuttatás fizetés nélküli szabadság alatt

Várhatóan 2024. május 17-én szülöm meg a gyermekemet. Addig aktív állományban végzem köztisztviselői feladataimat. Terveim szerint gyermekem 2 éves korában térek vissza az aktív...

Tovább a teljes cikkhez

Munkakör-felajánlás és észszerű alkalmazkodás

A Kúria BH 2024.16. számú döntésének értelmezésével kapcsolatban szeretném segítségüket kérni. Mivel az Mt. nem definiálja a fogyatékosságot, és más jogszabályra sem hivatkozik...

Tovább a teljes cikkhez

Felmondás keresőképtelenséggel járó betegség alatt

Egy munkatársunk már több mint fél éve állományban van. Most szeretné elindítani a leszázalékolását, és az ügyintéző azt mondta neki, hogy ki kell jelentkeznie a táppénzről, és...

Tovább a teljes cikkhez

Munkavállaló összeférhetetlen magatartása

Ha a munkavállaló társaságával a munkáltató leszerződik, mindazonáltal a szerződéskötés folyamata alatt sem derül ki a munkáltató számára, hogy az új partnere...

Tovább a teljes cikkhez

Utazási kedvezmény önkormányzati művelődési házban dolgozóknak

Jár-e a 2024. március 1-jei nappal hatályba lépett 38/2024. Korm. rendelet szerinti utazási kedvezmény önkormányzatnál, illetve önkormányzat intézményénél (művelődési ház)...

Tovább a teljes cikkhez

Kógens szabályok értelmezése külföldi jog kikötésénél

Az Mt. 3. §-a (1) bekezdésének az értelmezése kapcsán szeretnénk a szíves segítségüket kérni. A praxisunkban gyakoriak az olyan esetek, amikor a felek a külföldi jog alkalmazásában...

Tovább a teljes cikkhez

Cafeteriajuttatás fizetés nélküli szabadság alatt

Várhatóan 2024. május 17-én szülöm meg a gyermekemet. Addig aktív állományban végzem köztisztviselői feladataimat. Terveim szerint gyermekem 2 éves korában térek vissza az aktív...

Tovább a teljes cikkhez

Idegennyelv-tudási pótlék - az illetmény összegén kívül

A köztisztviselői garantált bérminimumba beleszámít a nyelvpótlék, vagy az illetmény megállapításánál a pótlékot azonfelül kell figyelembe venni?

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jutalom - a jogszerző idő értékelése

Önkormányzati óvodánkban 2022. augusztus 2. óta dolgozó pedagógus köznevelési foglalkoztatotti jutalma megállapításához a közalkalmazott 2024. január 3. napján 26 év 3 hónap...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidőkeretben elrendelt rendkívüli munkavégzés elszámolása

Munkaidőkeretben rendkívüli munkaidő elrendelése esetén a rendkívüli munkavégzés ellenértékét (a 100% pótlékot vagy 50% pótlék + pihenőnapot) az elrendelés hónapjában kell...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4984 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 260-ik lapszám, amely az 4984-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem