×

Építő javaslatok

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. március 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 3. számában (1998. március 15.)

 

A munkaadói szervezetek év végén megteszik javaslataikat a közterhek változásához. Év elején azonban kiderül, hogy ismét a kormányzaté volt az utolsó szó, aztán később egyeztetésre hívják őket...

 

Antalffy Gábor, a KISOSZ főtitkára: A Kereskedők és Vendéglátók Érdekképviseleti Szervezete szerint a pénzügyi kormányzat új taktikát alkalmaz, amikor ahelyett, hogy könnyítene a vállalkozók adminisztrációs terhein, növeli azokat. Antalffy Gábor, a KISOSZ főtitkára úgy véli, a kormányzat az utóbbi másfél év alatt több olyan intézkedést is hozott, amely nem egyszerűen adminisztrációs, hanem pénzügyi terheket is ró a vállalkozásokra.

A vállalkozókat súlyosan érintette például a készpénzfizetést korlátozó intézkedés, amellyel megnövekedtek a banki költségek. A működési engedélyek megújítása újabb illetékfizetési kötelezettséggel járt, és a főtitkár szerint havi 4-5 ezer forintos többletkiadást ró a vállalkozókra az év végi új számviteli szabályozó, amely a pénztárgépek éves letöltéséről rendelkezik. Szintén költségnövelő a társadalombiztosítási adminisztrációs terhek növekedése, amelynek teljesítéséhez új nyomtatványokra, mágneslemezre és egyébre van szükség, ami a számítások szerint 2500-3000 forint többletteher. A kisvállalkozások nagy részénél nincs számítógépes infrastruktúra, ha pedig külső céget bíznak meg az adminisztrációs feladatokkal, szintén növekszenek a költségek.

A KISOSZ szerint a folyamatosan növekvő működési kiadások miatt a vállalkozók számának csökkenésére, a munkanélküliségi mutatók romlására kell számítani. Antalffy Gábor hangoztatta: a KISOSZ részt vesz a megkésett érdekegyeztető tárgyalásokon, amelyek – tekintettel a tb-bevallás körül kialakult botrányos helyzetre és a miniszterelnök beavatkozására – megegyezéssel kecsegtetnek.

Indokolatlan terhek

Pataki János, az Ipartestületek Országos Szövetségének alelnöke: Az Ipartestületek Országos Szövetsége elismeri és komolyan veszi, hogy információkra mind a társadalombiztosításnak, mind az adóhivatalnak szüksége van, azonban az adminisztrációs terhek legutóbbi növekedését a "bürokrácia csúcsának" minősíti. Pataki János, az IPOSZ alelnöke kifejtette, adózásban ugyan nem növekedtek a terhek – igaz, nem is csökkentek -, a tb-jogszabályváltozások viszont elviselhetetlenné teszik az adminisztrációt. Pataki János emlékeztetett arra, hogy vannak olyan alapnyilvántartások, amelyek minden vállalkozóra egyformán kötelezők. Ilyen (a teljesség igénye nélkül) a tárgyi eszközök analitikus nyilvántartása, a szigorú számadásra kötelezett bizonylatok, az önellenőrzés, a szállítók, a vevők analitikus nyilvántartása stb. A legtöbb nyilvántartási kötelezettség az alkalmazottak foglalkoztatásával kapcsolatos.

Pataki János szerint az újabb adminisztrációval kapcsolatos intézkedések – a havi tb-bevallás, a számítógépes adathordozón való adattovábbítás, a befizetési igazolás benyújtása – indoklatlan többletteher. A vállalkozóknak, különösen a kezdőknek és a kisvállalkozóknak a munka mellett kevés idejük van arra, hogy az előírásokat böngésszék. Sokuknak számítógépe sincsen. Ha erre kell a tőke, az iparosok nem lehetnek a munkahelyteremtés bázisai – vélte Pataki János.

Az IPOSZ egyébként részt kíván venni a Pénzügyminisztérium által kezdeményezett egyeztetéseken – abban a reményben, hogy ezek legalább valamelyes haszonnal járnak.

Az egyeztetés hiánya

Palotás János, a VOSZ elnöke: A vállalkozói közterhek szintje változatlanul magas, az adó és az egyéb terhek együttes mértéke esetenként megoldhatatlan gondok elé állítja a vállalkozókat. Nemzetközi összehasonlításban a vállalkozói terhek példátlan mértékűek, s noha szerkezetükben végbement bizonyos átrendeződés, a mérték összességében nem csökkent.

Ha már érdemi csökkenés nem is történt, semmi sem indokolja, hogy az adminisztrációs terhek elviselhetetlenül bonyolulttá váljanak – hívta fel a figyelmet a VOSZ elnöke. – A vállalkozóknak a jogszabályok láttán az a benyomásuk támad, hogy a szabályalkotók a minimális információval sem rendelkeznek a vállalkozások mindennapi életéről, feladataikról, felszereltségükről. Ezért lett volna szükség az egyeztetésekre a jogszabály előkészítői és a vállalkozói szervezetek között. Jó példa erre a tb-bevallás mágneslemezen való benyújtásának problémája. Kétségtelen, hogy a floppy korszerű adathordozó, de a józan észnek mond ellent, ha már most, a vállalkozások jelenlegi felszereltségi állapotában is elvárják alkalmazását. Kötelezővé tételekor senkiben fel sem ötlött, hogy a vállalkozók a szolgálati háttér megteremtéséhez segítséget kapjanak. A vállalkozók joggal várták volna el a kormányzat nagyvonalúságát, hogy ha már a terheken nem is enyhít, de legalább a bürokrácia oldaláról könnyítéseket ad – vélte Palotás János.

A VOSZ természetesen részt kíván venni a Pénzügyminisztérium által kezdeményezett egyeztetéseken. Nem kerüli el azonban a figyelmét, hogy a kormány részéről az egyeztetésekre nem akkor van fogadókészség, ha ezt az érdek-képviseleti szervezetek szükségesnek tartják és szorgalmazzák, hanem akkor, amikor egy-egy intézkedésből botrány kerekedik, és esetleg a miniszterelnök beavatkozásával kell megoldani a helyzetet.

Magyar csoda

Sümeghy Csaba, az OKISZ elnöke: A Magyar Iparszövetségnek régóta hangoztatott véleménye, hogy az állami bevételek jobban növekedtek volna, és a gazdaság régen növekedésnek indult volna, ha a közterheket az állam nem ilyen mértékben állapítja meg.

Itt nemcsak az európai élvonalba tartozó adórendszert kell érteni, hanem a hozzá tartozó egyéb elvonásokat, a társadalombiztosítást és annak perifériáit – gondolok itt a természetbeni elvonásokra, a táppénz után fizetendő tb-járulékra – amit mellesleg az OKISZ alkotmányellenesnek tart, és emiatt nemrégiben az Alkotmánybírósághoz fordult.

Magyarországon az elvonás ismert mértéke mellett csodának kell nevezni, hogy a gazdaság növekedésnek indult. Úgy gondolom, hogy ez a növekedés nem a kormány vállalkozásbarát politikájának köszönhető, hanem annak, hogy a magyar gazdaság több mint 80 százaléka magánkézben van.

Lehetett volna ezzel ellentétes intézkedéseket is hozni, például a kockázati tőkét nem most kellett volna ráengedni a gazdaságra, hanem már három évvel ezelőtt. Az Országos Műszaki Fejlesztési Bizottság már akkor felhívta erre a figyelmet egy tanulmányban, mégis cikluskésésben van a kockázati tőke működése. Nem elég, hogy nagy terhek vannak a magyar vállalkozói rétegen, hanem megítélésünk szerint hiányoznak azok az ösztönzők is, amelyeket a kormány megteremthetett volna. Azok az eljárások, amelyek eddig is adminisztrációs tehernek tűntek, inkább pénzügyi manőverek, hiszen például az APEH adminisztrációs ürügygyel jogtalanul és kamatmentesen használja a vállalkozó pénzét, például az áfa és a különböző adónemek visszaigénylésekor. De ma már ez teljes mértékben áttekinthetetlen, és olyan pluszterheket ró a vállalkozókra, amelyeket az állami költségvetésnek kellene finanszíroznia – gondolok itt például a legújabbakra, a tb-járulék-bevallással kapcsolatos eljárásokra. Az OKISZ természetesen ezzel kapcsolatban is tett lépéseket.

A Pénzügyminisztérium kezdeményezését az érdekegyeztetésre elkésettnek tartjuk, hiszen erre vonatkozóan korábban a beérkező ellenzéki módosító indítványokat lesöpörte az asztalról a kormány képviselője – mondta Sümeghy Csaba.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. március 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8394 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8394 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4984 olvasói kérdésre 4984 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8394 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8394 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4984 olvasói kérdéssel.

Eltűnt közalkalmazott jogviszonyának megszüntetése

Intézményünk egyik közalkalmazottja 2023. augusztus 15. óta munkavégzés céljából a munkahelyén nem jelent meg. Távollétének okáról és várható időtartamáról sem a közvetlen...

Tovább a teljes cikkhez

Végkielégítés egészségi alkalmatlansággal indokolt felmondás esetén

Két munkavállalónk keresőképtelen állományának lezártát követően már nem lesz alkalmas a munkakörének betöltésére. Olyan mértékű egészségromlásuk van, amely alapján -...

Tovább a teljes cikkhez

Nyugdíjasnak minősülés

Az egyik munkavállalónk február 28-án töltötte be a 65. életévét. Szervezeti okokra hivatkozással szeretnénk megszüntetni a jogviszonyát március végével. Nincs információnk arra...

Tovább a teljes cikkhez

Munkakör-felajánlás és észszerű alkalmazkodás

A Kúria BH 2024.16. számú döntésének értelmezésével kapcsolatban szeretném segítségüket kérni. Mivel az Mt. nem definiálja a fogyatékosságot, és más jogszabályra sem hivatkozik...

Tovább a teljes cikkhez

Felmondás keresőképtelenséggel járó betegség alatt

Egy munkatársunk már több mint fél éve állományban van. Most szeretné elindítani a leszázalékolását, és az ügyintéző azt mondta neki, hogy ki kell jelentkeznie a táppénzről, és...

Tovább a teljes cikkhez

Munkavállaló összeférhetetlen magatartása

Ha a munkavállaló társaságával a munkáltató leszerződik, mindazonáltal a szerződéskötés folyamata alatt sem derül ki a munkáltató számára, hogy az új partnere...

Tovább a teljes cikkhez

Utazási kedvezmény önkormányzati művelődési házban dolgozóknak

Jár-e a 2024. március 1-jei nappal hatályba lépett 38/2024. Korm. rendelet szerinti utazási kedvezmény önkormányzatnál, illetve önkormányzat intézményénél (művelődési ház)...

Tovább a teljes cikkhez

Kógens szabályok értelmezése külföldi jog kikötésénél

Az Mt. 3. §-a (1) bekezdésének az értelmezése kapcsán szeretnénk a szíves segítségüket kérni. A praxisunkban gyakoriak az olyan esetek, amikor a felek a külföldi jog alkalmazásában...

Tovább a teljes cikkhez

Cafeteriajuttatás fizetés nélküli szabadság alatt

Várhatóan 2024. május 17-én szülöm meg a gyermekemet. Addig aktív állományban végzem köztisztviselői feladataimat. Terveim szerint gyermekem 2 éves korában térek vissza az aktív...

Tovább a teljes cikkhez

Munkakör-felajánlás és észszerű alkalmazkodás

A Kúria BH 2024.16. számú döntésének értelmezésével kapcsolatban szeretném segítségüket kérni. Mivel az Mt. nem definiálja a fogyatékosságot, és más jogszabályra sem hivatkozik...

Tovább a teljes cikkhez

Felmondás keresőképtelenséggel járó betegség alatt

Egy munkatársunk már több mint fél éve állományban van. Most szeretné elindítani a leszázalékolását, és az ügyintéző azt mondta neki, hogy ki kell jelentkeznie a táppénzről, és...

Tovább a teljes cikkhez

Munkavállaló összeférhetetlen magatartása

Ha a munkavállaló társaságával a munkáltató leszerződik, mindazonáltal a szerződéskötés folyamata alatt sem derül ki a munkáltató számára, hogy az új partnere...

Tovább a teljes cikkhez

Utazási kedvezmény önkormányzati művelődési házban dolgozóknak

Jár-e a 2024. március 1-jei nappal hatályba lépett 38/2024. Korm. rendelet szerinti utazási kedvezmény önkormányzatnál, illetve önkormányzat intézményénél (művelődési ház)...

Tovább a teljes cikkhez

Kógens szabályok értelmezése külföldi jog kikötésénél

Az Mt. 3. §-a (1) bekezdésének az értelmezése kapcsán szeretnénk a szíves segítségüket kérni. A praxisunkban gyakoriak az olyan esetek, amikor a felek a külföldi jog alkalmazásában...

Tovább a teljes cikkhez

Cafeteriajuttatás fizetés nélküli szabadság alatt

Várhatóan 2024. május 17-én szülöm meg a gyermekemet. Addig aktív állományban végzem köztisztviselői feladataimat. Terveim szerint gyermekem 2 éves korában térek vissza az aktív...

Tovább a teljes cikkhez

Idegennyelv-tudási pótlék - az illetmény összegén kívül

A köztisztviselői garantált bérminimumba beleszámít a nyelvpótlék, vagy az illetmény megállapításánál a pótlékot azonfelül kell figyelembe venni?

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jutalom - a jogszerző idő értékelése

Önkormányzati óvodánkban 2022. augusztus 2. óta dolgozó pedagógus köznevelési foglalkoztatotti jutalma megállapításához a közalkalmazott 2024. január 3. napján 26 év 3 hónap...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidőkeretben elrendelt rendkívüli munkavégzés elszámolása

Munkaidőkeretben rendkívüli munkaidő elrendelése esetén a rendkívüli munkavégzés ellenértékét (a 100% pótlékot vagy 50% pótlék + pihenőnapot) az elrendelés hónapjában kell...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4984 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 260-ik lapszám, amely az 4984-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem