×

Reformtörekvések a képzés megújítására

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. július 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 65. számában (2003. július 15.)
Annak ellenére, hogy a szakmájukat értő és magas fokon művelő szakemberek keresettek a hazai munkaerőpiacon, a szakmunkásképzés presztízse rendkívül alacsony Magyarországon. Korábban az egzisztenciális biztonság garanciájaként elegendő volt egy "jó szakma" elsajátítása, ma már – a közvélekedés szerint – a diploma megszerzése az alapvető követelmény. E szemlélet hozadékaként a fiatalok nem a mielőbbi munkavállalásra, hanem a minél hosszabb ideig tartó tanulásra törekednek, amire a hazai iskolarendszer is "rásegít". Holott a magyar gazdaságnak égető szüksége lenne jól képzett fizikai munkásokra, mert hiányuk a gazdaság fejlődésének, a kis- és középvállalkozások terjeszkedésének is gátat szab. E felismerés arra késztette az oktatási kormányzatot, hogy – karöltve a munkapiac szereplőivel – átfogó stratégiát dolgozzon ki az oktatás és a szak-, valamint a felnőttképzés megújítására.

Betöltetlen álláshelyek

Miközben a gazdaság tartós munkaerőhiánnyal küszködik – a Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium kutatási adatai szerint a gazdálkodók mintegy 14 százaléka bizonyos munkaköröket egy évnél hosszabb ideje nem képes betölteni -, nemzetgazdasági szinten több tízezerre tehető a betöltetlen álláshelyek száma. Ezért is indokolt, hogy a munkaerő-utánpótlásról gondoskodó képzőhelyek mindinkább a munkaerő-piaci keresletet figyelembe véve alakítsák ki képzési struktúrájukat.

A munkaerőhiány kialakulása több okra vezethető vissza. Nem mindig abszolút értelemben, vagy a kereslet-kínálat egyenlegeként jelentkezik – bár ez a két eshetőség a leggyakoribb. Éppúgy oka lehet a szakmunkások által támasztott túl magas bérigény, illetve a szakmunkások megfelelő szakmai gyakorlatának vagy kiegészítő tudásának a hiánya.

"Ezermester" kerestetik

A kisvállalkozások például olyan szakmunkásokat keresnek, akik sokrétű szakmai ismeretekkel rendelkeznek, s ezáltal többféle feladat ellátására, többféle munkakör betöltésére képesek. Minél kisebb egy vállalat, annál több kiegészítő tudást vár el az alkalmazottaitól. E foglalkoztatói igény is hozzájárul tehát a munkaerőhiány kialakulásához, de – a hazai cégek tapasztalatai szerint – az abszolút hiány a fizikai foglalkozásúak körében a legnagyobb. Vagyis a kétkezi munkások hiánya nem a túlzó munkaadói elvárásokra vezethető vissza.

Az Electrolux Lehel Kft. HR-országigazgatója, Benke Kálmán véleménye egybecseng a tanulmányban megfogalmazott kritikával. Elmondta: a térség szakmunkás-utánpótlásával nem lehetnek maradéktalanul elégedettek, ugyanis a szakmunkásképzőbe a legalacsonyabb iskolai végzettségűek jelentkeznek, továbbá az oktatás nem elsősorban a munkáltatók igényeit veszi figyelembe: sokkal inkább az iskola lehetőségei dominálnak. A reform tehát mindenképpen szükséges a képzés szellemi, technikai hátterének fejlesztését, illetve a szakmastruktúra korszerűsítését illetően.

Magasak a bérigények

A 3K Consens iroda által elkészített, a munkaerő-piaci folyamatokat elemző, nemrégiben közzétett tanulmány szerint a Magyarországon tevékenykedő cégek nagyobb arányban tervezik fizikai foglalkozásúak felvételét, mint a szellemiekét. Kritikus a helyzet a dinamikusan fejlődő térségekben, ahol lassacskán nem találnak szakképzett fizikai munkást. Ráadásul nehezíti a felvételt, hogy a szakképzett munkások magas bérigénnyel lépnek fel – állapítja meg Dávid János, a kutatás vezetője. Persze a nagy kereslet miatt egyáltalán nem meglepő a magas kereseti elvárás, ami egyébként régiónként eltérő.

A fizikai foglalkozásúak bére – amivel fel lehet venni e munkásokat – a dél-alföldi régióban a legalacsonyabb, hozzávetőleg 95 ezer forint. A nyugat- és dél-dunántúli, észak-alföldi és észak-magyarországi régióban 100-105 ezer forintnál kezdődik. A közép-dunántúli régióban körülbelül 110 ezer forint, Közép- Magyarországon pedig a legmagasabb, 126 ezer forint. A legjobb munkaerő-piaci pozíciójú szakmunkások – például szerszámkészítő, forgácsoló, lakatos, hegesztő, javító-szerelő – felvételkor megajánlott keresete 114 ezer és 130 ezer forint közötti. A hegesztő, szerszámkészítő, javító-szerelőké a közép-dunántúli régióban még ennél is magasabb, 145-150 ezer forint. Jó az építőipari szakmák munkaerő-piaci pozíciója is: országos átlagban 113 és 128 ezer forint közötti keresettel lehet e szakembereket felvenni. A textil- és cipőipari szakmunkások helyzete viszont meglehetősen rossz: számukra már a 75 ezer forintos havi kereset is vonzó lehet.

Átalakulóban a képzési struktúra

szakmunkások hiányát leginkább a képzési szerkezet átalakítása enyhíthetné. A beiskolázás ugyanis jelenleg a maradványelv alapján történik, ami azt jelenti, hogy csak a gyengébb képességű tanulók mennek el szakmunkástanulónak, azok, akik már az általános iskolában kudarcként élték meg a diákéveket. A számok beszédesek: a tanulók több mint 20 százaléka megbukik a kilencedik-tizedik évfolyamban. Ennek egyébként a megkövetelt tananyag is az oka, hiszen gyakorta olyan elméleti-közismereti tárgyakkal terhelik a tanulókat, amelyeknek az adott szakma elsajátításához valójában semmi közük sincs.

Kevés a jelentkező

A számok azt is jól illusztrálják, menynyire népszerűtlen a szakmunkásképzés: tíz év alatt 60-ról 30 százalékra csökkent az adott populáció szakképzésben való részvétele, miközben a gimnázium szerepe erősödött. Az iskolai keretek közt zajló gyakorlati képzés helyzetét rontja, hogy a szaktanárok 60-80 százaléka 50 év feletti, vagyis nem fiatal – ecsetelte a jelenlegi állapotokat Sári Lajos, az Oktatási Minisztérium – azóta leköszönt – helyettes államtitkára egy közelmúltban megrendezett szakmai tanácskozáson.

A szakmunkástanulók gyakorlati oktatása is problematikus – folytatta. Jelenleg szakmai vita zajlik arról, hogy melyik évfolyamban kezdődjön, s meddig tartson. A gyakorlatorientált szakmák esetében megfontolandó, hogy három évre terjedjen ki a gyakorlati képzés. A gyakorlóhelyek ügye is rendezetlen: számuk általában csökken, miközben az iskolai tanműhelyek száma nő. Ez utóbbiak és a vállalati gyakorlóhelyek aránya ágazatonként változik. A szállítás, posta és távközlés területén például kizárólag iskolai gyakorlóhelyek állnak rendelkezésre, ezzel szemben a szolgáltatóiparban elenyésző az iskolai tanműhelyek száma.

A hazai szakképzési rendszernek azonban vannak erősségei is – vélekedett Sári Lajos. Pozitívumként említette, hogy az elhivatott pedagógusok részt vállalnak a nehezen kezelhető fiatalok nevelésében.

Módosult a törvény

A fenti problémákat el- és felismerve, a közelmúltban módosították a szakképzési törvényt. E korrekcióval – a jogalkotók szándéka szerint – az utánpótlás kinevelésében a jelenlegihez képest nagyobb befolyásuk lesz a gazdálkodóknak, s a tanulószerződés elterjedésével még inkább érdekelté válnak abban, hogy diákokat foglalkoztassanak. Igaz, a munkaadók egyelőre megosztottak a tanulószerződés megítélésében.

Csányi Lászlóné, a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetsége (MGYOSZ) képzési és kutatási igazgatója szerint a tanulószerződést néhányan azért kifogásolják, mert nehéz minden szempontból eleget tenni az előírásoknak.

A vállalatok mindenképpen nyertesei a szakképzési törvény módosításának, ennek nyomán ugyanis a munkaadói igények a jövőben jobban érvényre jutnak majd. Mindazonáltal a munka ezzel még nem ért véget, szükség lehet a további finomhangolásra – vonta meg a gyorsmérleget Bihall Tamás. A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Oktatási és Szakképzési Kollégiumának elnöke szerint alapos szakmai viták után és kompromisszumok révén születhetett meg a módosított szakképzési törvény, de a gondos előkészítés ellenére a gazdálkodók részéről egyelőre nem egyértelműen kedvező a fogadtatás.

Bár a tanulószerződés elterjedésének lendületet ad a változtatás, a kisvállalkozások a tanulószerződésben inkább csak saját terheik növekedését látják. Ezért szorgalmazzák a szakképzési hozzájárulásról szóló törvény megváltoztatását is, jelesül azt, hogy a diákot tanulószerződéssel foglalkoztatók adminisztrációs költségeikre tanulónként havonta háromezer, anyag- és szerszámköltségre évente 25 ezer forintot kaphassanak a Munkaerő-piaci Alap szakképzési részéből. Továbbá szeretnék, hogy hatezer forint helyett 12 ezer forintos adóalap-csökkentést is igénybe vehessenek.

Támogatási anomáliák

A tanulószerződés elterjedéséhez fel kell oldani azt az ellentétet, hogy az iskolák érdekei – a tanulószám alapján kapott normatív támogatás miatt – sokszor nem egyeznek meg a gazdaság által támasztott létszámigénnyel.

A szakiskolák kis túlzással bárkit felvesznek, bármilyen osztályt elindítanak. Abban érdekeltek, hogy minél hosszabb ideig "benn tartsák" a tanulókat, s hogy a diákok az iskolai tanműhelyben, s ne a gazdálkodónál részesüljenek gyakorlati képzésben.

Persze a tényekhez az is hozzátartozik, hogy a kilencvenes évek elején-közepén a magyar gazdaság még nem volt kellőképpen felkészülve a szakmunkástanulók fogadására, arra, hogy a diákok a gazdálkodóknál gyakornokoskodjanak. A kis- és középvállalkozások gyenge lábakon álltak, a nagy állami vállalatokat pedig felszámolták. Ez volt a legfőbb oka annak, hogy az iskolák átvették a gyakorlati képzést. A gazdaság teljesítőképessége viszont egyre javul, ezért mindenképpen indokolt a változtatás.

Bihall Tamás hangsúlyozta: a szakképzést nem lehet kiragadni a közoktatási rendszerből, de mindenképpen finomítani kell rajta: a középszintű és a felsőfokú szakképzésen egyaránt. Itthon azonban még gyerekcipőben jár a felsőfokú szakképzési rendszer, miközben ez világszerte bővülő tendenciát mutat. Nem szerencsés – vélekedik -, hogy szembeállítjuk a technikusi vagy a felsőfokú végzettség megszerzését. Ehelyett olyan moduláris programot kell elindítani, amely az egymásra épülést segíti.

Arra a kérdésre, hogy behozható-e a lemaradás vagy sem, Bihall Tamás így válaszolt: a szakmunkásképzés reformja késésben van, de örvendetes, hogy egyáltalán megkezdődött. Az új rendszerből legkorábban 2007-ben kerülnek ki az első végzős hallgatók.

Szakmaszerkezeti korszerűsítés

szakképzés korszerűsítése már a kilencvenes évek elején elkezdődött, aminek eredményeként 1993-ban megszületett az Országos Képzési Jegyzék. E lista az induláskor közel 960 szakképesítést tartalmazott. Az ezt követő években megjelentek a szakképesítések szakmai és vizsgakövetelményei is. Mostanra azonban kiderült, hogy a szakképzés reformra szorul. Az állam által elismert szakképesítések magas száma ugyanis túlzott specializációt jelent, ami gátolja a munkaerőpiac elvárásainak megfelelő, rugalmas alkalmazkodást. A gazdálkodók a gazdasági szerkezetváltás miatt is igénylik a szakképzett munkaerő gyors szakmaváltását.

Rögzített követelmények

Az átfogó szakmaszerkezeti korszerűsítés már évekkel ezelőtt megkezdődött, de az OKJ-ben szereplő szakképesítések száma még ma is meghaladja a 800-at. Ezzel szemben az uniós országokban 200-400 közötti a képzési jegyzékben szereplő szakmák száma.

A szakmaszerkezet átalakítása azért időszerű, mert sem a magyar gazdaság, sem az uniós országok igényeinek nem felel meg. Az OKJ-vel kapcsolatban Sári Lajos – az Oktatási Minisztérium közelmúltban leköszönt helyettes államtitkára – úgy fogalmazott: való igaz, a jegyzék mostanra átláthatatlanná vált, ugyanakkor pozitívuma, hogy világosan rögzített követelményei vannak. Egyébként nem mindegyik ország rendelkezik hasonló jegyzékkel, s ez vitathatatlanul a hazai szakképzési rendszer javára írható.

A szakképzési törvény módosítása megteremtette az OKJ folyamatos fejlesztésére és korszerűsítésére létrehozott szakmacsoportonkénti bizottságok működésének jogszabályi hátterét is – tájékoztatott Fedor Mihály, az Oktatási Minisztérium főosztályvezetője. A törvény kimondja, hogy a bizottságok legalább háromévenként áttekintik a jegyzéket, s szükség esetén javaslatot tesznek a módosítására. Ezekben a bizottságokban meghatározó javaslattevő szerepet kapnak a gazdasági kamarák, a szakmai szervezetek, illetve a munkaadói és a munkavállalói érdekképviseletek is.

Ütemterv szerint

Az OKJ felülvizsgálata az oktatási tárca által kidolgozott ütemezés szerint zajlik. Az ütemterv legfontosabb alapelve, hogy a tanulók az OKJ révén széles alapozású, konvertálható tudást szerezzenek. Fontos továbbá a modularitás, az egymásra épülő részszakképesítések megszerzésének lehetősége, ami elősegíti az egész életen átívelő tanulást. Az ütemterv elkészítésében közreműködtek a minisztériumok, a gazdasági kamarák, illetve az Országos Szakképzési Tanács munkaadói és munkavállalói érdekképviseleteinek szakértői.

A szakmacsoportos OKJ-bizottságok a beérkezett javaslatok és a saját tapasztalataik alapján a jelenlegi jegyzékben szereplő szakiskolai – azaz középfokú iskolai végzettséget nem igénylő szakmunkás – szakképesítések számát 226-ról 159-re csökkentenék a törlések, összevonások révén. Fedor Mihály elmondta: tervezik például a fémtömegcikk-gyártó és a gyorsétkeztetési eladó szakképesítések törlését, a bányavillamossági szerelő, a villamosgép- és készülékszerelő, a sújtólég- és robbanásbiztos villamosberendés-kezelő szakképesítéseket pedig a villanyszerelő szakképesítésbe integrálják. Ugyanakkor a szolgáltatási szektorban a szakképesítések számának dinamikus növelését tervezik. Felvennék a jegyzékbe egyebek közt a közbeszerzési referenst, a projektmenedzser-asszisztenst, a kontrollert – ez utóbbi a gazdálkodásszervezőt és a kontroller-statisztikust váltaná fel.

Pénzügyi források

Az OKJ módosítására, a változások rendeletben történő megjelentetésére csak a "kipróbálás" után kerül sor. Az idén az OKJ-be felvett, s onnan törölt szakképesítések felsorolása a napokban jelenik meg rendeletben. A felülvizsgálat természetesen folytatódik, s minden OKJ-ben szereplő szakképesítésre kiterjed. Az OKJ-t tehát folyamatosan gondozzák.

A 2004-2006 közötti időszakban, a Nemzeti Fejlesztési Terv humán erőforrás operatív programjának szakképzésre vonatkozó részében további feladatok megoldását tervezi a szaktárca. Az operatív program egyébként az említett időszakban 43 millió eurót irányoz elő, ebből 3 milliárd forint hazai forrás. Ugyanakkor az Oktatási Minisztérium elindította a Szakiskolai Fejlesztési Programot is, erre 2006-ig várhatóan 13 milliárd forintot fordítanak. A Munkaerő-piaci Alap fejlesztési és képzési alaprészéből az oktatási miniszter döntése alapján évente 10-12 milliárd forintot fordítanak a szakképzés központi és regionális fejlesztésére.

Összhangban a piaccal

A korszerűsítés során el kell érni, hogy a szakképesítések munkaerő-piaci igényekre épüljenek. Ám ezek elfogadtatása megköveteli a gazdaság szereplőivel való együttműködést, így teremtve összhangot a képzés és a foglalkoztatás között.

A szakképzés reformjában érdekelt felek már 2002-ben is sok olyan javaslatot tettek, amelyek közelebb viszik a szakképzést a gazdasági igényekhez, ezzel is elősegítve az átláthatóbb és átjárhatóbb szakképzési rendszer kialakulását. Ez ugyanis lehetővé teheti az egész életen átívelő tanulást, a mobilitást, illetve – az Európai Unióba történő belépéskor – a munkaerő szabad áramlását. A kormányzati ciklus végére úgy alakul át a szakképzés szerkezete, hogy az oktatásból kikerülők meg tudjanak felelni a gazdaság elvárásainak, és az Európai Unió tagországaiban is eséllyel indulhassanak a munkahelyekért folytatott versenyben – hangsúlyozta Fedor Mihály.

E célok csak az állam által elismert szakmák számának lényeges csökkentésével és a szakképzés széles alapokra helyezésével, a gyakorlati képzés megerősítésével, a gazdaság szereplőinek hatékonyabb bevonásával érhetők el. Olyan "szakmákat" nem kell szerepeltetni az OKJ-ben, amelyek egy adott munkahelyen munkahelyi képzés keretében, akár rövid idejű betanítással megszerezhetők. Ugyanakkor például a szolgáltatási szektor szakképesítéseinek számát dinamikusan növelni kell a következő években is. A specializált szakképzettséggel a tanuló nem tud más nemzetgazdasági ágban elhelyezkedni, és nem kap olyan szakmai alapozó ismereteket, amelyek lehetővé teszik számára a folyamatos ön- és továbbképzést. Ezért az a cél, hogy a diákok elsajátítsák a legkorszerűbb technikákat és technológiákat az első, illetve a további szakképesítés megszerzésekor is.

Külhoni gyakorlat

A szakképzés szerkezeti átalakítása során az e munkában részt vevők mindazon előrejelzéseket felhasználják, amelyek a hiányszakmákra, illetve az egyes régiók munkaerő-piaci igényeinek változásaira vonatkoznak. Továbbá tekintettel lesznek a pályakezdő szakképzettek elhelyezkedési adataira is.

Az Európai Unió tagországaiban való elhelyezkedést azok a nemzetközi együttműködési formák segítik, amelyek keretében a szakképesítéseket átláthatóvá teszik. Ily módon kívánják szavatolni a tanulók számára az olyan bizonyítványmellékletek kiadását is, amelyekkel bárhol okmányokkal igazolhatják felkészültségüket, gyakorlati tapasztalataikat. Az Európai Unió következő, hétéves (2007-2013) költségvetésében – remények szerint – már az átalakított szakmaszerkezet dokumentumainak és technikai feltételeinek fejlesztését szolgáló pénzügyi háttér megszerzésére helyezhetjük a hangsúlyt – mondta Fedor Mihály.

Az Európai Unió egyébként a szakképzési rendszert nem szabályozza közösségi szinten. A képzés és az oktatás nemzeti ügy, így a tagjelölteket e témában nem terheli jogharmonizációs kötelezettség.

Ugyanakkor – miután a munkaerő szabad áramlásának lehetővé tétele miatt uniós szinten szabályozzák a foglalkoztatáspolitikát – az uniós elvárások kihatnak a szakképzésre is – magyarázta Sári Lajos. Az Európai Unió ennek szellemében elősegíti, hogy a szakképzésben részt vevők már a képzés ideje alatt gyakorlati tapasztalatra tegyenek szert az uniós országokban. A Leonardo program keretében évente több ezer magyar fiatal vesz részt külföldi gyakorlati képzésben, azonban a külhoni tapasztalatszerzésre a szakoktató tanároknak is lehetőségük nyílik – mondta.

Felnőttképzés, akkreditáció

A felnőttképzésben részt vevő cégek és szervezetek számára rendkívül fontos az akkreditáció. A tizenkét európai országban jelen lévő, vállalati tréningeket kínáló Cegos Csoport magyarországi képviseletének ügyvezetője, Boros István szerint a felnőttképzési törvényből nem derül ki egyértelműen, hogy az úgynevezett kompetenciafejlesztő cégeknek akkreditáltatniuk kell-e magukat vagy sem. Ezért több cég – "biztos, ami biztos" alapon – megkísérli akkreditáltatni magát, azért hogy később emiatt ne szenvedjen esetleges versenyhátrányt.

Regisztrációs kötelezettség

Benedek András, a Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium helyettes államtitkára a felvetéssel kapcsolatban elmondta: a felnőttképzési törvény a felnőttképzésben és a tréningekben érdekelt cégekre nézve mindössze a regisztráció kötelezettségét írja elő, az akkreditáció önkéntes alapon zajlik. A regisztráció kötelezettségének az Országos Közoktatási Értékelési és Vizsgaközpontnál tehetnek eleget az érintettek. A kötelezettség 1997 óta él, azóta mintegy 3 ezer képzőszervezet regisztráltatta magát. A jogalkotók célja az volt, hogy a felnőttképzést legális mederbe tereljék.

A tavaly július elsejével bevezetett akkreditációval kapcsolatban a helyettes államtitkár elmondta: az eljárást általában azok a cégek kezdeményezik, amelyeknek az akkreditáció presztízskérdést jelent. De azok a civil szervezetek, iskolák is akkreditáltatják magukat, amelyek állami támogatásokra kívánnak pályázni.

Az akkreditációról szóló jogszabály alapján jött létre a Felnőttképzési Akkreditációs Testületet, amelynek a minősítés a feladata. Munkáját tavaly szeptemberben kezdte el. Az idei év májusáig 540 kérelem futott be hozzájuk, vagyis a regisztrált intézményeknek durván a 20 százaléka kezdeményezte az eljárást. Az akkreditációs tanúsítványt ez idáig hozzávetőleg 340 intézmény nyerte el.

Az akkreditáció menetéről szólva Benedek András kifejtette: a minősítés viszonylag rövid idő alatt lezajlik. Két fő iránya lehetséges. Az egyik, ha az adott intézmény már rendelkezik valamilyen minősítéssel. Ez lehet a nemzetközi ISO-szabvány, vagy a – szakmai szövetségek által gondozott – Felnőttképzési Vállalkozások Minősítési Rendszerének, illetve a Nyelviskolák Szövetsége Minősítési Rendszerének tanúsítványa. Ebben az esetben a 60 napos egyszerűsített eljárás keretében zajlik az akkreditáció. A másik eshetőség az, hogy semmilyen minősítéssel nem rendelkezik az adott intézmény. Ekkor 90 napig tart az eljárás.

Az akkreditációt lefolytató testület egyebek közt megvizsgálja, hogy az adott testület de facto létezik-e; van-e képzési terve; megfelelő-e az infrastruktúrája – egyszóval, a kínált szolgáltatásait képes-e garantálni vagy sem. Benedek András hozzátette: ez az eljárás 400 ezer forintba kerül.

Vállalati (át)képzések

A munkavállalók képzése leginkább a nagyobb gazdálkodókra jellemző – állapítja meg a 3K Consens iroda a Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium rövid távú munkaerő-piaci prognózisával összhangban. Ez utóbbi kutatás szerint a kis cégek csak szórványosan mutatnak hajlandóságot a képzésekre és az átképzésre, aminek oka valószínűleg a kisebb tőkeerő.

Mindenesetre az Electrolux kiveszi a részét a gyakorlati képzésből, mégpedig úgy, hogy a saját régi tanműhelyüket együttműködési megállapodás keretében működtetik a helyi szakmunkásképző intézettel. A szakképzési hozzájárulás nagy részét e tanműhely működtetésére és fejlesztésére fordítják, míg egy másik jelentős részt saját munkavállalóik képzésére használják fel. Átképzésre – szám szerint – a hozzájárulás mintegy 20 százalékát fordítják. A hozzájárulás 35 százalékát fejlesztési támogatásként átadják a szakképző iskoláknak, intézeteknek. Tanműhelyükben több szakmában nyújtanak gyakorlati képzést, így például forgácsoló, hegesztő, forrasztó, elektromos szerelő, szerszámkészítő, csőszerelő, géplakatos tanulókat oktatnak. Benke Kálmán HR-igazgató elmondta: a személyügyi kiadások 5-5,5 százalékát fordítják képzésre.

A 3K Consens adatai szerint a 250 főnél több munkavállalót foglalkoztatók háromnegyede szervez a dolgozóknak – köztük a vezetőknek, a szellemi és fizikai foglalkozásúaknak – valamilyen képzést. Ugyanakkor a vállalatok kevesebb mint fele (41,5 százalék) kezdeményezett, illetve támogatott az alkalmazottaknak valamilyen típusú képzést.

Készségfejlesztés fizikaiaknak

A képzést támogató vállalkozások közt legnagyobb arányban azok a cégek találhatók, amelyek mindhárom foglalkoztatási kategóriában szerveztek oktatásokat. Ezek a vállalatok a képzést szervező társaságok egyharmadát teszik ki, az összes vállalatnak pedig majdnem 14 százalékát. A szakmai tartalmú oktatásokat többnyire a fizikai, kisebb mértékben a szellemi dolgozók számára szervezik. Fizikai foglalkozásúak számára készségfejlesztést célzó képzést leginkább a nagyvállalatok szerveznek, itt is többnyire szakmai tartalommal.

A szaktárca kutatásából ugyanakkor az is kiderül, hogy a nemzetgazdasági ágak közül a szállítás, raktározás ágazata produkál messze legnagyobb arányban képzést és átképzést. Míg a többi nemzetgazdasági ág gazdálkodóinak mindössze 7-9 százaléka ad ilyen lehetőséget dolgozóinak, addig a szállítás, raktározás ágazat gazdálkodóinak 30 százaléka vesz részt oktatásban. Igaz, ezen a területen is leginkább a nagyobb cégek vállalkoznak erre. A dolgozók részére képzést és átképzést szervező vállalatok száma évről évre kismértékben csökken.

Boros István elmondta: Nyugat-Európa országaiban évente több tízmilliárd eurót költenek a cégek, költségvetési intézmények a felnőttképzésre, a munkavállalók át-, illetve továbbképzésére. A magyar adatok viszont nem ismertek. A dolgozóknak nyújtott vállalati tréningek árával kapcsolatban elmondta: azok általában napi 120-150 ezer forintnál kezdődnek, s a felső határ – kis túlzással – a csillagos ég. Bár átfogó kép nincs a piacról, tapasztalatai alapján úgy véli: a szolgáltatótevékenységet végző cégek mind nagyobb arányban képzik dolgozóikat, s ugyanez mondható el a multinacionális vállalatok magyarországi beszállítóiról is.

Módosul a felnőttképézési törvény

A felnőttképzési törvény módosítási javaslata várhatóan szeptemberben kerül az Országgyűlés elé. A jogszabályi korrekciót – hangzott el az Országos Érdekegyeztető Tanács (OÉT) legutóbbi ülésén – a törvény hatálybalépése óta eltelt bő egy év tapasztalatai indokolják. A jogalkotók szándéka szerint a módosítás legfőbb célja, hogy a felnőttképzési rendszer fejlesztése összhangban álljon a Nemzeti Fejlesztési Terv (NFT) célkitűzéseivel, illetve megfeleljen az Európában végbemenő gazdasági és társadalmi folyamatoknak.

A számos változás közül kiemelendő, hogy – összhangban a foglalkoztatási törvénnyel – az Országos Felnőttképzési Tanács (OFkT) feladatai bővülnek, s ennek nyomán tizenháromról tizenhétre bővül az e grémiumban helyet foglaló munkaadói és munkavállalói képviselők száma. Ugyancsak fontos változás lesz, hogy a regionális munkaerő-fejlesztő és képzőközpontok feladatai gyarapodnak. Ennek indoka, hogy immár egyre nagyobb szerepet vállalnak az emberierőforrás-fejlesztés országos és regionális feladataiból, valamint az esélyegyenlőség javítását segítő programok végrehajtásából. A módosítási javaslat arról is rendelkezik majd, hogy a felnőttképzési akkreditációhoz fűződő jogorvoslati rendszert össze kell hangolni az államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló törvénnyel (Áe). Ezek szerint a felnőttképzést folytató intézmények és a felnőttképzési programok akkreditációjáról továbbra is a Felnőttképzési Akkreditáló Testület dönt, határozata ellen azonban nem törvényességi felügyeleti intézkedés kezdeményezésének, hanem az Áe. szerinti jogorvoslatnak van helye.

A felnőttképzési törvény módosítását a munkaadók és a munkavállalók egyaránt támogatják. Megelégedéssel veszik tudomásul, hogy kedvezően változnak a képzéshez, illetve az oktatáshoz való hozzáférés feltételei, s hogy szám szerint is több képviselőjüket delegálhatják az Országos Felnőttképzési Tanácsba. A munkaadók ugyanakkor arra hívják fel a figyelmet, hogy miközben elodázhatatlan a képzőközpontok feladatkörének bővítése, a rájuk háruló pluszfeladatok – például a távoktatásban való részvétel – anyagi feltételeit is meg kell teremteni

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. július 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8330 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8330 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4946 olvasói kérdésre 4946 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8330 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8330 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4946 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés - a lehetséges időtartam

Az Szkt. 83. §-ának (2) bekezdése szerint "szakképzési munkaszerződés a szakirányú oktatásban részt vevő tanulóval, illetve a képzésben részt vevő személlyel köthető
a) a...

Tovább a teljes cikkhez

Hallgatói munkaszerződés-kötés - nem a duális képzéstől függ

Az Nftv. 44. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a hallgató hallgatói munkaszerződés alapján végezhet munkát a duális képzés képzési ideje alatt külső vagy belső gyakorlóhelyen,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elszámolása hosszabb teljes munkaidőben

Portásokat alkalmazunk heti 45 órás bejelentéssel. A beosztás szerinti napokon 12 órát dolgoznak. A szabadságot a beosztás szerinti napokon a beosztás szerinti órában számoljuk el. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármesteri és képviselő-testületi mandátum lejárta

2024 júniusában egy időben kerül sor az önkormányzati és az európai parlamenti választásokra, azonban a polgármester és a képviselő-testület mandátuma 2024 októberéig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusbér - sávok és csökkenthetőség

A 2024. évi tanárbéremelés érdekében az 1615/2023. Korm. határozat 6. pontja így rendelkezik: "a kormány felkéri a nem állami fenntartású köznevelési intézmények, valamint a Gyvt....

Tovább a teljes cikkhez

Rendszeres változás a délutáni műszakpótlékra jogosultságnál

A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése szerinti, ún. "délutáni műszakpótlék" szabályának alkalmazása során a "rendszeres változás" meghatározásakor alkalmazható-e az Mt....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4946 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 258-ik lapszám, amely az 4946-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem